Hej Dennis,
Hvis du har en 3-vejs ventil med et manuel håndtag, så kan du sætte håndtaget i midterstilling (du må selv finde på en måde at låse det på), så vil ventilen tillade vandgennemstrømning i begge retninger.
Du får ikke 100% gennemstrømning (f.eks. 50% + 50%) da der opstår noget turbulens, men du får gennemstrømning i begge retninger.
På de fleste 3-vejs ventiler kan man desuden tage toppen af (styre mekanismen) og så har du bare en aksel der vælger gennemstrømningen.
I min installation sidder 3-vejs ventilen med et by-pass til begge porte, så jeg kan vælge at køre VVB-prioritering, VVB-ind/udkobling parallelt eller konstant VVB parallelt.
Hilsen
Michael
Hej
Lige nu kører mit fyr med VVB prioritering men trevejs motorventil.
Nu da jeg har skrud kedeltemperaturen op til 70 grader ville jeg gerne
koble VVB fra og på den måde kunne cirkulere varmtvandet i gennem hele systemet.
Med VVB slået til er det jo sådan at når jeg varmer brugsvand er der ingen varme i radiatorene
pga. trevejsventilen.
Kan man justere ventilen sådan at den lader vand igennem til både VVB og resten af huset samtidig?
Jeg kan se at det er et lille 'håndtag' på ventilen som kan låses - skal man forstå det således at den låser ventilen i åben stilling?
Mvh.
Dennis