Forfatter Emne: Folks erfaringer med 10 kW  (Læst 16385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Folks erfaringer med 10 kW
« Dato: Nov 21, 2010, 11:22 »
Jeg er den lykkelige ejer af en Scotte 10 kW, kørte den første måned med en 16 kW, og fik den byttet til en 10 kW. Svinet er monteret på en OpOp BlackStar S.

Jeg har nu haft en 10 kW i 4-5 dage, og synes jeg er ved at have den justeret ind så den starter hurtigt og brænder pænt.

Min erfaring er at kompressor rens er nødvendig på 16 kW'eren, men 10 kW'eren har ikke det behov... sikkert pga det kortere hoved, og forsnævring mod spidsen.

Jeg fik ikke monteret mit kompressor rens kit på 16 kW'eren, fordi den sku byttes, og nu kan jeg se det ikke er nødvendigt på 10 kW'eren. Der er den enkelte ulempe at svinet af og til blæser træpiller ud over kanten. 10-15 stykker i døgnet. Forkullede. Det er nok minimalt hvad det giver af ineffektivitet.

På forbrugssiden kan jeg se at det er meget muligt den kan køre kontinuerligt ved lav effekt, og gøre det mere effektivt end 16 kW'eren... MEN, jeg kan på nuværende tidspunkt ikke se der er nogen forbrugsændring når man kører med urstyring, hvilket jeg gør alligevel.

Set med mine briller, er der ikke den store idé i at få ombygget sin 16 kW hvis man alligevel har kompressorrens, og kan finde ud af at bruge urstyring. Men hvad synes i andre der har fået ombygget?

Nåja, og mht. flammen, så synes jeg det ser ud til at den forsnævring der er ved det nye brændhoved, gør at den brænder mere vandret/nedad, go derfor kommer gasserne ikke rigtig op og vende i det store rum... ved ikke om det har en effekt på effektiviteten.. det er bare en konstatering. Det gamle brændte mere opad.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #1 Dato: Nov 21, 2010, 14:27 »
Hej Martin,

Nu har jeg kørt med 10 kW'eren i godt 8 måneder, og jeg kan konstatere cirka det samme som dig (hvilket jeg også har skrevet om på dette forum tidligere).

Ligesom dig kan jeg konstatere at herden holdes meget bedre ren og det kompressor rens kit jeg havde på den gamle 16 kW er ikke nødvendig.

Jeg har så også kørt med brænderen i både forårs periode, sommerperioden efterårs perioden og kan sammenligne dette med mange års kørsel med 16 KW'eren.
Her ser jeg en stor forskel, idet 10 kW'eren meget bedre klarer overgangsperioden og sommerkørslen.
Sandsynligvis skyldes det den mindre max. ydelse (trods alt 37,5% mindre) og herdens anderledes udformning.

Inden jeg fik 10 kW'eren kørte jeg lidt test med en "sommerherd" i 16 kW'eren (en herd efter samme princip som 10 kW herden) og det viste også en forbedring i forhold til standard herden, specielt ved lavlast kørsel.

På nuværende tidspunkt ser jeg ikke den store forskel mellem 16 kW'eren og 10 kW'eren, udover at herden er fin og ren uden kompressorrens.

Hilsen
Michael

Edit: KW rettet til kW, som så rigtigt påpeget af Martin :-)

Jeg er den lykkelige ejer af en Scotte 10 kW, kørte den første måned med en 16 kW, og fik den byttet til en 10 kW. Svinet er monteret på en OpOp BlackStar S.

Jeg har nu haft en 10 kW i 4-5 dage, og synes jeg er ved at have den justeret ind så den starter hurtigt og brænder pænt.

Min erfaring er at kompressor rens er nødvendig på 16 kW'eren, men 10 kW'eren har ikke det behov... sikkert pga det kortere hoved, og forsnævring mod spidsen.

Jeg fik ikke monteret mit kompressor rens kit på 16 kW'eren, fordi den sku byttes, og nu kan jeg se det ikke er nødvendigt på 10 kW'eren. Der er den enkelte ulempe at svinet af og til blæser træpiller ud over kanten. 10-15 stykker i døgnet. Forkullede. Det er nok minimalt hvad det giver af ineffektivitet.

På forbrugssiden kan jeg se at det er meget muligt den kan køre kontinuerligt ved lav effekt, og gøre det mere effektivt end 16 kW'eren... MEN, jeg kan på nuværende tidspunkt ikke se der er nogen forbrugsændring når man kører med urstyring, hvilket jeg gør alligevel.

Set med mine briller, er der ikke den store idé i at få ombygget sin 16 kW hvis man alligevel har kompressorrens, og kan finde ud af at bruge urstyring. Men hvad synes i andre der har fået ombygget?

Nåja, og mht. flammen, så synes jeg det ser ud til at den forsnævring der er ved det nye brændhoved, gør at den brænder mere vandret/nedad, go derfor kommer gasserne ikke rigtig op og vende i det store rum... ved ikke om det har en effekt på effektiviteten.. det er bare en konstatering. Det gamle brændte mere opad.
« Senest Redigeret: Nov 21, 2010, 17:17 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #2 Dato: Nov 21, 2010, 17:03 »
Interessant, men 10 KelvinWatt, hvad er det? :P

Har du problemer med at den blæser guf af hærden?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #3 Dato: Nov 21, 2010, 17:15 »
Hej Martin,

Nuvel, jeg mener selvfølgelig kW (1000 W), sorry  ;)

...men nu vi er ved det, så kan K'et aldrig blive til Kelvin, da Kelvin er en SI-enhed og derfor ville kolidere med W for Watt.
Derfor må K'et nødvendigvis være et SI-præfix, og så er det jo Kibi = 1024 (210)

Og du er IT-mand ?
...så ved du da godt at forskellen på "K" og "k" er:
K = Kibi = 1024 (210)
k = kilo = 1000 (103)

ik' ?   :D :D

...og nej, jeg har ikke problemer med at der blæser piller ned i askeskuffen.

Hilsen
Michael

Interessant, men 10 KelvinWatt, hvad er det? :P

Har du problemer med at den blæser guf af hærden?
« Senest Redigeret: Nov 21, 2010, 17:15 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #4 Dato: Nov 21, 2010, 17:52 »
...men nu vi er ved det, så kan K'et aldrig blive til Kelvin, da Kelvin er en SI-enhed og derfor ville kolidere med W for Watt.
Derfor må K'et nødvendigvis være et SI-præfix, og så er det jo Kibi = 1024 (210)

Og du er IT-mand ?
...så ved du da godt at forskellen på "K" og "k" er:
K = Kibi = 1024 (210)
k = kilo = 1000 (103)

ik' ?   :D :D
Jo, jeg er IT mand og jeg ved jo at en kibi har præfix Ki, og da du ikke skrev KiW måtte det jo være KelvinWatt hvilket jo absolut ingen mening gav, og så var jeg jo nødt til at spørge :P


Citér
...og nej, jeg har ikke problemer med at der blæser piller ned i askeskuffen.
HM! Jeg har prøvet at skrue lidt ned for rens styrke, så må vi se hvad den siger til det. Synes forbrændingen ellers ser fin ud, og jeg mener ikke at bålet fylder for meget i hærden til at det er der den går gal... men jeg må jo lige kigge lidt på det. Jeg har prøvet at råbe af den, og det hjalp ikke :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #5 Dato: Nov 21, 2010, 20:27 »
Hej Martin,

Jeps, afhængig af hvilken standard eller anbefaling man læner sig op af kan det være K eller Ki, altså f.eks. KiB eller KB for 210bytes, men KelvinWatt  kunne det aldrig blive  ;)

...hold kæft hvor er det rart at diskutere noget så nørdet  :D

Men du har altså helt ret KW var det ikke  :D

Hvor meget blæs har du i rens ?

Hilsen
Michael

Jo, jeg er IT mand og jeg ved jo at en kibi har præfix Ki, og da du ikke skrev KiW måtte det jo være KelvinWatt hvilket jo absolut ingen mening gav, og så var jeg jo nødt til at spørge :P
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #6 Dato: Nov 22, 2010, 07:50 »
40, i 3 sekunder hver 15 min. Men den stod til 50/3/10.

Kigger til den senere i dag og ser hvad den siger til det.


Edit: Jeg har lige været ude og kigge. Det var straks bedre. De der små forkullede piller vejer heller ikke en skid. Jeg vil dog også sige at min hærd ikke er nær så ren, så jeg tror jeg vil prøve at sænke intervallet til 10 igen, og se om det så er nok.
« Senest Redigeret: Nov 22, 2010, 08:42 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Trollefar

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 147
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #7 Dato: Jan 03, 2011, 15:42 »
Hej

Lige et par spørgsmål.

Kører i stadig med blæse data:

8-14-24?

Kører i med autoberegning?

Hvad med rens blæs-tid-hvor tit?

Jeg har lidt problemer med lidt sorte piller i aske bakken >:(

hilsen jonas
« Senest Redigeret: Jan 03, 2011, 15:44 af Trollefar »

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #8 Dato: Jan 03, 2011, 17:14 »
Jeg kører med 10-16-23, og rens interval 15, 3 og 41.
Jeg har PT ingen problemer med piller i askebakken. Jeg har nok en 10-15 stykker i en fyldt askebakke, så det er bestemt ikke et problem.

Jeg kører selvfølgelig med autoberegning.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Trollefar

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 147
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #9 Dato: Jan 03, 2011, 18:07 »
Hej Martin

Tak for hurtig svar

Har du ændret nogle %i blæser Korrektion lav/mellem/høj?

Hilsen jonas

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #10 Dato: Jan 03, 2011, 19:23 »
Ja, men jeg kan ikke stresse nok at du blir nødt til at justere dit fyr ind selv... du kan ikke bruge mine parametre. De vil være forskellig fra anlæg til anlæg.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #11 Dato: Jan 04, 2011, 14:55 »
Ikke fordi jeg skal spamme en tråd der kører, men...

Inden jeg fik 10 kW'eren kørte jeg lidt test med en "sommerherd" i 16 kW'eren (en herd efter samme princip som 10 kW herden) og det viste også en forbedring i forhold til standard herden, specielt ved lavlast kørsel.

Hvad er der egentlig blevet af den sommerherd? Er ideen droppet eller kan den købes?

Mvh/Kjeld
Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #12 Dato: Jan 04, 2011, 16:57 »
Hej Kjeld,

Spørgsmåler kommer op med jævne mellemrum her på forum, men svaret er at du må høre hos en forhandler.

Prøv www.hedestoker.dk eller www.dvcenter.dk

Hilsen
Michael

Ikke fordi jeg skal spamme en tråd der kører, men...

Inden jeg fik 10 kW'eren kørte jeg lidt test med en "sommerherd" i 16 kW'eren (en herd efter samme princip som 10 kW herden) og det viste også en forbedring i forhold til standard herden, specielt ved lavlast kørsel.

Hvad er der egentlig blevet af den sommerherd? Er ideen droppet eller kan den købes?

Mvh/Kjeld
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #13 Dato: Jan 05, 2011, 17:34 »
Du må få min.

Jeg er ved at få ombygget til 10 kW-brænder.
« Senest Redigeret: Jan 05, 2011, 17:35 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline John L

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Folks erfaringer med 10 kW
« Svar #14 Dato: Jan 05, 2011, 18:10 »

Hej Frank
Hvordan holder du varmen i huset,  hvis din brænder er til ombygning, har selv en gammel 16kW brænder, som skal ombygges til foråret, når det bliver varmere. (bor på sydsjælland) og jeg vil nødig undvære brænderen i disse dage.
Med venlig hilsen
John L
Scotte 16Kw Ver. 6   Årlig forbrug ca.6 ton