Kunne det ikke være en ide at udvikle en indsats,
således at fyret i feks. i sommerhalvåret kunne benyttes som en 10KW
og i vinterhalvåret som en 16/20KW.
Det er der test på, se
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1071.0. NBE kalder risten for en 'Sommerherd'. Jeg har haft gode erfaringer med den.
Det må give nogle hits at søge på 'sommerherd'.
Jeg ved ikke, om den kan købes (endnu?). Om ikke andet så kan du få min, når jeg vel engang får ombygget min til 10 kW..
Har ikke lyst til at lave mit fyr permanent om til en 10KW, da man aldrig ved hvornår vi får en vinter som ligner den forrige igen. Og når det sker vil det være rart at kunne fyre lidt ekstra...
Nu skal 10 kW jo ikke sådan bare forståes som nøjagtig max. 10 kW. ( Faktisk var der på et andet forum en lang diskussion, om det efter prøvningen hos Teknologisk Institut ikke burde hedde et '8.7 kW-anlæg'
)
F.eks er en 16 og en 24 kW-brænder fuldstændig identiske. På samme måde forstiller jeg mig, at man uden videre kan fyre 15 kW i den ombyggede 10 kW-brænder.
Men det er selvfølge ærgerligt, hvis man efter et godt langt bad en kold vinteraften lige står og skal bruge 17 kW.
Man kunne måske forstille sig et udskiftelig brændehoved...
Måske hedder NBE's svar en brænder med vandrerist, hvor sidderne (og/eller
) kan vandre frem og tilbage, så herden kan være stor eller lille alt efter bålets størrelse (?)....
Vandrerist har vist været i test hos forhandlere (og andre?) siden sidste år (og tidligere ??), og der er åbenbart også kode-(dele??) til styringen af vandreristen i version 6.50
Jeg har sikkert glemt et spørgsmålstegn eller to i de sidste spekulationer