Forfatter Emne: Nedrosling woody  (Læst 17945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas80

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Nedrosling woody
« Dato: Mar 17, 2010, 16:55 »
Hejsa "pille venner"  ;D

Jeg har kik på en brugt woody 24 kw. men denne brænder er for stor i effekt til mit hus...

Jeg har kikket lidt på sagen, og hvad jeg kan se så er en 16 kw og en 24 kw brænder er lige store...

Det eneste der så er forskellen er vel styringen eller hvad?
Nogen der ved om man kan neddrosle en 24kw til 16 kw uden de store problemmer ?

Mvh Thomas
Woody 16kw,version 6.79 på oppo h430
http://stokercloud.dk/dev/thomas80.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4459
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nedrosling woody
« Svar #1 Dato: Mar 17, 2010, 18:12 »
Hej

Woodyen kan fint ændres til 16kw :D

Når du køber brugt skal du være opmærksom på hvilken kedel brænderen er monteret på.

I dag skal anlæget godkendes, også når det er brugt.
Desværre er mange, også nyere anlæg blevet usælgelige som brugt, de må gerne leve videre hvor de er installeret.

Der skal findes en godkendelsesattest hvor brænder og kedel er testet sammen, ellers er det et skidt køb. >:(

MVH. Kenneth
« Senest Redigeret: Mar 17, 2010, 19:30 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Nedrosling woody
« Svar #2 Dato: Mar 17, 2010, 18:59 »
Såvidt jeg forstår, så er der ikke noget, som hedder en NBE 24 kW brænder. En brænder på et 24 kW-anlæg er den samme brænder som på et 16 kW-anlæg.

Såvidt jeg forstår, så er der ikke noget, som hedder en NBE 24 kW kedel. En kedel på et 24 kW-anlæg er den samme kedel, som på et tilsvarende 16 kW-anlæg, dog med med forskel, at man i 24 kW-anlægget måske har sat musetrapper i.

Såvidt jeg forstår, så findes der ikke en speciel NBE 24 kW styring. En styring på et 24 kW-anlæg er den samme styring, som på et tilsvarende 16 kW-anlæg, dog har man fra fabrikkens side ændret 2-3 parametre. Disse parametre kan brugeren selv ændre i styringen, hvis der er behov.

Den eneste væsentlige forskel på et 16 kW-anlæg og et 24-kW-anlæg er derfor indkøbsprisen...




Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nedrosling woody
« Svar #3 Dato: Mar 17, 2010, 20:36 »
Hej Thomas,

Som Kenneth skriver, så skal du lige passe på ved køb af brugt brænder.

Anlægget (brænder og kedel) skal være godkendt efter "Brændeovns bekendtgørelsen", for at måtte installeres.
Du kan se en FAQ på brændeovns bekendtgørelsen her http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/1991FFE9-6F07-44D4-AB43-E7DBF7BE7EE1/0/FAQerombraendeovnsbekendtgoerelsen_300908.pdf

Du kan helt uproblematisk ændre en 24 KW brænder til en 16 KW, dog er det lidt forskelligt hvordan det gøres afh. af hvilken model og version styring den har, men selve "hardwaren" er den samme.

Når nu det er et brugt anlæg kan kedlen være af flere forskellige fabrikater og typer.
Typisk blev Woody tidligere solgt sammen med Dakon Dor kedler eller Opop kedler i forskellige KW størrelser, men der findes også andre kombinationer, og det er ikke sikkert at den kombination du ser på har en Prøvningsattest.

Hvis du begiver dig ud i køb af brugt anlæg, bør du altså sikre dig at anlægget (brænder og kedel) har det der hedder en Prøvningsattest for skorstensfejerpåtegning.

Desværre har flere prøvet at gøre et "godt køb" og så senere stået med at anlæg som skorstensfejeren ikke vil godkende.
Havner man i den situation, er der kun at gå tilbage til sælger og kræve at handlen går tilbage, men det kan jo godt være svært, specielt hvis der er handlet privat.
Uanset hvad, så er det faktisk ikke lovligt at sælge anlæg der ikke er godkendt, hverken for private eller firmaer.

Hilsen
Michael

Hejsa "pille venner"  ;D

Jeg har kik på en brugt woody 24 kw. men denne brænder er for stor i effekt til mit hus...

Jeg har kikket lidt på sagen, og hvad jeg kan se så er en 16 kw og en 24 kw brænder er lige store...

Det eneste der så er forskellen er vel styringen eller hvad?
Nogen der ved om man kan neddrosle en 24kw til 16 kw uden de store problemmer ?

Mvh Thomas
« Senest Redigeret: Mar 17, 2010, 20:46 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Thomas80

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nedrosling woody
« Svar #4 Dato: Mar 17, 2010, 22:08 »
Det bliver ikke noget problem med Prøvningsattest da det er en opop kedel jeg har nu, dog med en anden brænder, som ikke pt er lovlig.

Det derfor jeg er ude efter og finde en woody til min kedel..

Hvor kan man finde de parameter man skal ændre i styringen for at ned drosle??
Woody 16kw,version 6.79 på oppo h430
http://stokercloud.dk/dev/thomas80.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4459
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nedrosling woody
« Svar #5 Dato: Mar 18, 2010, 05:44 »
Hej Thomas

De parametre du skal bruge er lidt forskellige, så når du ved hvilken chip der er i styrringen, er der helt sikkert en der har tallene til dig. ;)

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Svaleb

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nedrosling woody
« Svar #6 Dato: Mar 19, 2010, 08:55 »
Neddrosling er i sig selv ikke noget problem, men indstilling af blæser kan være det.
Hvis jeg følger Stokerkontrols standard (5-10-15) så soder min kedel. jeg har en Biocom. (woody) med sort metalblæser.
Brænderen er indkøbt som 24kw (indkøbt dyrere end en 16) men er pt 16kw.
Mine blæser indstillinger er 10-12-16.
Men jeg er stadig i tvivl om det er "rigtigt".
"petass" har skrevet en del om neddrosling, men han går også ud fra 5-10-15.
Jeg har kørt en hel vinter neddroslet til 10kw men er ikke sikker på at det har været gjort korrekt.
Hvis nogen spørger hvorfor jeg da så har så stor en brænder er det fordi halvdelen af huset bliver kun opvarmet når der er behov...og så kan der blive behov for 24kw.
Se vedhæft fra NBEs side.

Carl Erik
Biocomfort 24 (16) kw ver. 4.99f, Rocca p30-7, Trækstabilisator, interface

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nedrosling woody
« Svar #7 Dato: Mar 19, 2010, 14:54 »
Hej Carl Erik,

Først og fremmest, Stokerkontrol's parametre er for en sort PVC blæser, og ikke sort metal som din.

Din brænder har lidt år på bagen og hedder Bio Comfort, som jo var navnet på "flagskibet" dengang, ny hedder den Woody.

Når du kører 16KW med din brænder bør blæser parametrene stå til 12-(14)-18, de 14 kan du ikke rigtigt bruge til noget, da du ikke har noget "Blæs midt".
Altså du bør indstille noget i stil med:
 - BLÆS LAV = 12
 - BLÆS HØJ = 18
 - BLÆS EL = 16
 - BLÆS PAUSE = 15
 - BLÆS RENS = 50
 - KW = 16

Det er vigtigt at huske at når man ændrer på blæser parametrene, så skal man også ændre på mætningerne.
Enten skal man justere mætningerne direkte (uden autoberegning) eller justere korrektionerne (med autoberegning).
Forbrændingen er jo et samspil af luft- og pille mængde.

Din brænder er en 100 trins (reelt 90 trins) modulerende brænder, og jeg har meget svært ved at se hvad en neddrosling til 10 KW skal hjælpe i virkeligheden.
Jeg ved godt at vi førhen bøvlede meget med at neddrosle vores brændere, men det var dengang de var 2-trins, 5 trins eller 10-trins.
Dengang kunne man forbedre reguleringen ved at begrænse max. effekten, men i dag hvor opløsningen er 1% er det reelt ikke nødvendigt mere.

Man kan også diskutere om der er noget at spare ved at neddrosle fra 24 KW til 16 KW, men hvis behovet egentlig kun er 10 KW, så giver det nok mening.

Hilsen
Michael

Neddrosling er i sig selv ikke noget problem, men indstilling af blæser kan være det.
Hvis jeg følger Stokerkontrols standard (5-10-15) så soder min kedel. jeg har en Biocom. (woody) med sort metalblæser.
Brænderen er indkøbt som 24kw (indkøbt dyrere end en 16) men er pt 16kw.
Mine blæser indstillinger er 10-12-16.
Men jeg er stadig i tvivl om det er "rigtigt".
"petass" har skrevet en del om neddrosling, men han går også ud fra 5-10-15.
Jeg har kørt en hel vinter neddroslet til 10kw men er ikke sikker på at det har været gjort korrekt.
Hvis nogen spørger hvorfor jeg da så har så stor en brænder er det fordi halvdelen af huset bliver kun opvarmet når der er behov...og så kan der blive behov for 24kw.
Se vedhæft fra NBEs side.

Carl Erik
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Nedrosling woody
« Svar #8 Dato: Mar 19, 2010, 17:51 »
Et 16 kW-anlæg svarer ifølge NBE til et årsforbrug af olie på 6000 l,  d.v.s. en udgift på ca. 50.000 kr/pr år.

Det er vel ikke så mange, der har behov for at omstille fra 16 kW til 24 kW.

Den sorte metal (=sort stål) blæser, der sidder i en nyere 16 kW-brænder, er i følge http://www.scotte.dk/product.asp?product=304) den samme, som sidder i et stort 30-kW anlæg.

Det er derfor ikke uden grund, at man selv ved lave omdrejninger er ved at få revet fingrene af, hvis man kommer for tæt på blæseren i en 16 kW-brænder, og det vil næppe være luft man kommer til at mangle...tværimod.
« Senest Redigeret: Mar 20, 2010, 07:56 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Svaleb

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nedrosling woody
« Svar #9 Dato: Mar 19, 2010, 20:17 »
Tak til både Michael og Frank

Ja, biocom. har måske lidt år på bagen 5-6 år. det er vel ikke længe for en sådan.
Med en chip 4.99f kan jeg også stille mellemblæs eller hvad ?
Jeg vil stadig gerne høre hvad de anbefalede paremetre er for 10kw hvis nogen har en ide om det.
Jeg har ønsket at bibeholde autoberegningen og derfor dæmpet blæseren. Jeg har set efter røg ved begrænsning af luft
men ikke set noget, måske pga. trækstabilisator.
Der må være andre der har "sort metalblæser".
Jeg overvejede at gå på 24kw da ydelsen nogle dage i vinter var omkring 90.
Jeg ringede faktisk til NBE her i vinter idet jeg var i tvivl om blæserindstillingerne for en sort metalblæser...og fik at vide at de skulle være 5-10-15  men det giver altså sod.

VH  Carl Erik
Biocomfort 24 (16) kw ver. 4.99f, Rocca p30-7, Trækstabilisator, interface

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Nedrosling woody
« Svar #10 Dato: Mar 19, 2010, 20:30 »
Hej Carl Erik.

Først og fremmest hvor højt ligger din ydelse i procent et ca. gennemsnit???

Min egen har f.eks kørt omkring 40% og svinget lidt omkring denne ydelse når ikke andre faktorer har været direkte indblandet såsom bad, udluftning osv.

medmindre din ydelse har ligget og kredset mere eller mindre fast over 70% ydelse med din 10kw drosling vil jeg mene du bør have den fast på 16kw.

også derefter følge de anvisninger michael beskriver omkring autoberegning og fintuning med autoberegning.
evt. hvis du spørger Michael pænt, kan det være at han smider sin indstillings guide ind i tråden til dig... ;)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Nedrosling woody
« Svar #11 Dato: Mar 19, 2010, 20:51 »
En anden og bedre ting du kan beskæftige dig med er at lave en ekstra røgvender til din roca...

og ja jeg ved godt at der fulgte en med roca kedelen. Men det giver besparelse at lave en yderligere det gør din drosling reelt ikke og slet ikke i samme omfang.. :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Nedrosling woody
« Svar #12 Dato: Mar 20, 2010, 08:15 »
Jeg skrev forkert i mit indlæg. Jeg mener, at der bør stå:

"Et 16 kW-anlæg svarer ifølge NBE til et årsforbrug af olie på 6000 l,  d.v.s. en udgift på ca. 50.000 kr/pr år." ...har rettet det.

Man kan vist kun købe sort metal blæsere nu til dags, så den må vi være mange der har. Fabriksindstillinger, se: http://www.hedestoker.dk/content/Scotte-pillebr%C3%A6nder/Viden%20om,%20blower.pdf.

Manualer til Woody på http://www.pelletsburner.dk/ under "Download".

Jeg tror ikke, at trækstabilisatoren kan fjerne synlig røg fra skorstenen...

Hvis du ikke kan justere efter synlig røg fra skorstenen, så må du nøjes med flammens udseende og opførsel, farveren af asken fra herden, evt. hvid aske afsat omkring herden m.m., se f.eks.  http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pillebraender_Woody_4_99.pdf

En ydelse på 90% på en kold vinterdag lyder tæt på ideelt på mig....sjovt hvordan vi aldrig er tilfredse  :)




Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nedrosling woody
« Svar #13 Dato: Mar 20, 2010, 10:32 »
Hej Carl Erik,

Tonni har fat i det essentielle  ;)

Neddrosling giver ingen besparelse, med mindre du neddrosler så meget at fyret ikke kan levere varme nok, men det er jo en helt anden sag  :D

Jeg kører selv med en Bio Comfort med godt 6 år på bagen, godt nok ny v6.15 styring, men brænderen er stadig den samme, så du er absolut ikke bagud  :D

Med en chip v4.99 kan du også indstille blæs midt, og en masse andre fikse parametre.
Der er en verden til forskel på features i v4.06 og v4.99, men brænderen og forbrændingen er stadig den samme.

Hvis du vil have de helt rigtige parametre for 10 KW setup, så stiller du bare selv mætning høj så den doserer 2,08 kg. pr time og justerer blæs høj til korrekt forbrænding  ;)
De tal du vil kunne få oplyst er jo kun vejledende, og jo længere under 16 KW du kommer, jo mere vil tallene kunne afvige.

Mit råd til dig vil være at glemme alt om 10 KW, sæt den til standard indstilling for 16 KW og juster forbrændingen til korrekt niveau ved hhv. 10% drift og 100% drift.

Justering efter røgmetoden kan sagtens være besværliggjort hvis man har en trækstabilisator, specielt ved lav effekt.
Problemet er at trækstabilisatoren jo tilsætter frisk luft, som er med til at opblande røgen fra fyret.
Har man en skorsten med kraftigt træk og en velfungerende trækstabilisator, kan man let opleve at en sodende forbrænding ved 10% effekt ikke viser synlig røg ud af skorstenen.
Jeg har selv sådan en skorsten (12-14 m lang) og kan ikke se sort røg ved lavlast, selv om der er masser af røg i kedlen, og min røggastester siger "gør noget din tumpe".  :D

I sådan en situation justerer man efter flammens udseende.

Du skal være velkommen til at bruge min lille vejledning hvis den kan hjælpe http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pillebraender_Woody_4_99.pdf

...endda uden at spørge pænt først  :D :D

Hvis du vil forbedre virkningsgraden (spare på fyringsomkostningerne) så skal du nok kikke lidt på Tonni's råd om kedel optimering på din Roca kedel, for det er ikke verdens mest virkningsfulde kedel, og den kan sagtens optimeres.

Hilsen
Michael

Tak til både Michael og Frank

Ja, biocom. har måske lidt år på bagen 5-6 år. det er vel ikke længe for en sådan.
Med en chip 4.99f kan jeg også stille mellemblæs eller hvad ?
Jeg vil stadig gerne høre hvad de anbefalede paremetre er for 10kw hvis nogen har en ide om det.
Jeg har ønsket at bibeholde autoberegningen og derfor dæmpet blæseren. Jeg har set efter røg ved begrænsning af luft
men ikke set noget, måske pga. trækstabilisator.
Der må være andre der har "sort metalblæser".
Jeg overvejede at gå på 24kw da ydelsen nogle dage i vinter var omkring 90.
Jeg ringede faktisk til NBE her i vinter idet jeg var i tvivl om blæserindstillingerne for en sort metalblæser...og fik at vide at de skulle være 5-10-15  men det giver altså sod.

VH  Carl Erik
« Senest Redigeret: Mar 20, 2010, 10:33 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Svaleb

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nedrosling woody
« Svar #14 Dato: Mar 20, 2010, 12:23 »
Hej !

Tak for alle informationerne ! Nogle har jeg andre skal jeg lige se lidt på.
Problemet er faktisk ikke så meget når det er koldt, her kører fyret fint og jeg har overskud af "power" hvis det skulle være.
Men nu hvor varmen sætter ind. Alle termostater lukker der hvor jeg er nødt til at holde lidt varme på.
I øjeblikket ligger ydelsen på 18-19 måske 20 ved en udetemperatur på 6-8 (ved 16kw altså 3-3,5kw).
Derfor mener jeg det kunne være hensigtsmæsigt at drosle ned.
Isolering og forbedringer, som til stadighed pågår, sætter også behovet ned.
Jeg er glad for de 24...huset fuld af gæster om vinteren..så har der været behov.
Jeg ved roca ikke er det bedste, men det blev jeg anbefalet dengang. Og så kunne man jo fyre brænde i den...men nu er der lukket ekspansion, så den går ikke.
ALTSÅ !Jeg tror at der er mange der ikke ved at de har en anden blæser end den som normalt omtales og som har parametrene 5-10-15 (og som er standard i diverse chip, interface og programmer)
Hvis der er nogen erfaring for neddrosling med sort metalblæser hører jeg gerne.
Jeg har prøvet flere 3-8-10, 5-9-12, 8-10-12 men er ikke tilfreds enten for meget sod, sort aske eller risiko for tilbagebrænding.
Jeg er også lidt spændt på den nye ""lavlasthærd".
Overvejer også skamol.
Venlig hilsen
      Carl Erik




Biocomfort 24 (16) kw ver. 4.99f, Rocca p30-7, Trækstabilisator, interface