Hej FSJ,
NBE brænderene er rigtig gode brændere og deres styring er absolut "state of the art".
Du har en mængde indstillingsmuligheder (nogle gange for mange
) og kan lave næsten alt.
Jeg kender ikke SWEBO brænderen, men den ligner i princip Pellex m.fl. og vores svenske broderfolk kan godt lave pillebrændere.
Når man kikker i manualen til en PB20, kan man se at den har 4 effekttrin, hvor en NBE brænder har 90.
Ligeledes kan man ud af manualen læse at det kun er en traditionel styring der sidder på den, med et meget begrænset antal tilkoblingsmuligheder.
Grundlæggende er en PB20 en noget mere simpel brænder end en NBE.
Hvis du leder efter noget velfungerende og moderne, vil jeg absolut anbefale en Woody eller Scotte fra NBE.
...og ja, jeg har selv en Woody brænder på en Opop kedel.
Anlægget har kørt upåklageligt i 6 år, og før det havde jeg en svensk TB-mini i nogle år.
TB-minien var ligesom PB20'ern en simpel brænder, der fungerer, men ikke har de finesser som en moderne brænder har.
Jeg tror ikke en PB20 er en dårlig brænder, den er bare et par generationer gammel.
Mht. solvarme, så er det noget jeg leger med tanken om at opsætte.
Jeg vil gerne have en vacuumrør solfanger som kan levere det varme vand om sommeren, men indtil nu, har jeg kun erfaringer (positive) fra lignende anlæg hos venner og bekendte (hvorfor får jeg altid til sidst ??
).
Hilsen
Michael
Hej Michael.
Tak for svar.
Med hensyn til vandmængde har du naturligvis ret, når du nævner, at man i dag anvender en tank med 2 spiraler. Når jeg nævnte vandmængde tænkte jeg på et varmeresovire hvori overskyden solenergi kunne lagres. Altså en buffer til solløse timer.
Ja Woody Opop kedlen ser ud til at være meget populær og også til en rimelig pris. Men hvad med brænderen. Har hørt lidt forskellige meninger om den, ikke mindst på funktionaliteten. Nogen taler om at den er for simpel og at styringen ikke er så god.
Hvad har du af kommentarer til det?
Kender du pillebrænderen SWEBO type PB20 fra SWEBO Bioenergy AB, Boden Sverige?
Har hørt en del gode beretninger om den. Bl.a skulle styringen være af god kvalitet og logisk opbygget med de nødvendige indstillings parametre.
Men, måske er det uhensigtsmæssigt, at montere en anden brænder på denne kedel, da man derved eventuelt risikere en dårligere virkningsgrad.
Idag debatteres det jo også om samhørigheden kedel og brænder, når de skal testes.
Anvender du selv et pillefyr og hvilke type er det ?
Skal også ud og investere i skorsten. Har du også her et forslag?
Og hvad med solfangere er det noget du har beskæftiget dig med?
Fortsat god aften
MVH FSJ