Hej Kenneth,
Jeg kan ikke svare dig helt nøjagtigt hvordan beregningen foregår eller hvor ofte, men typisk sker PID beregninger mellem 1 og 100 gange i sekundet, afhængig af processoren.
Jeg ville tro at NBE styringerne ligger omkring 1 sekunds cyklustid, der er i hvert tilfælde ingen grung til at beregne oftere, da opvarmnings- og nedkølings processen er væsentlig langsommere.
I "min egen verden" bruger vi som tommelfingerregl at PID sløjfen skal gennemløbes 5-10 gange hurtigere end målesignalet ændrer sig.
Tiden som historikken (det er altså bare I-leddet) strækker sig over, kender jeg heller ikke, men den rækker noget tid bagud.
På et tidspunkt blev I-leddet "sat ud af drift" indtil temperaturen var indenfor 5-10 grader fra setpunktet, for at undgå store oversving efter lang tids stilstand (f.eks. sommerdrift efter VVB), fordi I-leddet ellers ville opbygge alt for meget output i den tid kedlen er om at blive varm.
Jeg er overbevist om at det er sådan PID'en virker i hvert tilfælde fra v4.99 og frem.
Der er absolut ingen grund til at "nulstille" styringen engang imellem, med mindre man har "fjolset" så meget med PID'en at styringen er helt i vejret.
Hilsen
Michael
Når du skriver fra beregning til beregning - hvad er det så fysisk der sker?
Hvor langt tilbage er historikken på beregnningen? ( er det en fordel at nulstille en gang imellem ? ).