Hej Tonni,
Jeg forstår godt at du gerne vil have at spændingen over kondensatoren er skal være konstant, men det er den altså ikke.
Spændingen varierer med belastningen af motoren, selv om forsyningsspændingen er konstant.
Du har ganske ret i at kondensatoren laver en "ekstra fase", som bruges til at starte rotationen i motoren.
Når motoren kører, bliver effekten af kondensatoren reduceret, og derfor kaldes sådan en fætter i denne sammenhæng også for en "start kondensator".
Når du har kunnet afhjælpe problemet med en anden kondensator, tyder det på at kondensatoren er "for lille", hvilket kan være opstået ved at der er sket overslag mellem pladerne i kondensatoren.
Ved et overslag kan dele af pladerne i kondensatoren ødelægges og derved mister den kapacitet.
Hilsen
Michael
Hej Michael
Den måling jeg har beskrevt var når sneglen kørte som den skulle...
Senere da den svigtede igen var der kun 47v mellem nul og afgangen fra kondensator. (der hvor kondesatoren er samlet med den hvide ledning til sneglen).
Resultatet på en fungerende snegl bør vel være det samme hele tiden da forsyningsspændingen ikke ændre sig.
Som jeg lige kan forstå det bruges kondensatoren til at skabe en ekstra fase, da spændingen kommer op på 340v når der måles over fase og kondensator afgang.
Jeg har midlertidigt afhjulpet problemet ved at bruge min reserve kondensator til den interne snegl.