Forfatter Emne: Problemer med hastighed på røggasblæser  (Læst 2163 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MN

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Problemer med hastighed på røggasblæser
« Dato: Jan 12, 2025, 19:06 »
Hej Forum.

Jeg hjælper en nabo med at skifte røggasmotor på hans Ecoforest stoker. Efter udskiftningen vil motoren ikke "finde ro" når det er vindstille. Display viser at hastigheden (bør) skifte hvert andet sekund uden motoren kan tilpasse hastigheden og kører derfor næsten ikke.  Alt kører som det skal når det blæser. Hvor skal fejlen findes.
Kondensator kan vel "kun" have en af tre funktioner: 1 spare strøm, blokere støj eller igangsatte. Den keramiske modstand ved jeg ikke helt hvad skal men den er sat på.

Kan det være utætheder eller kan det være en halv-defekt røggasføler?

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +175/-24
    • mit fyr
Sv: Problemer med hastighed på røggasblæser
« Svar #1 Dato: Jan 26, 2025, 07:08 »
Jeg kender desværre ikke dit fyr og dets metoder.

Kondensatorer kan have mange opgaver, deraf er der også mange typer.

Den type der hyppigst bruges til pillefyr (NBE) er ikke til at "sætte igang" det er en drifts kondensator, og den bruges 50 gange i sekundet, så længe motoren skal køre.

Jeg kan desværre heller ikke google den "stoker" du omtaler, der fremkommer blot en pille brændeovn.

For at kunne hjælpe skal man vide helt nøjagtig hvad det er for grej, hvilken stoker, og om du i givet falt tager fejl og det er en pilleovn, og så også hvilken suger der er monteret.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html