Har du mulighed for at komme med lidt uddybende information om dit anlæg?
Vi ved du har en V16 styring, men den kan man putte på alle kedler.
De fleste kedler NBE har leveret har ingen følerlomme til returen..."desværre" og der er heller ikke noget i styringerne der styrer returen. Så derfor er der en det ting der er op til montøren, der er rigtig mange anlæg uden retur føler, så det er super fint at du har en, men som du så rigtigt er inde på... hvor måler den og måler den rigtigt.
Igen er flere ting op til montøren og anlægs ejeren, jeg har ingen shunt, det var min vilje, montøren mente jeg var tosset, men nu er jeg processtekniker og har levet 30år af at styre processanlæg, så derfor vidste jeg hvad jeg ville have... altså ingen shunt i mit anlæg, og kigger du på mine grafer ser du at der er 10grader mellem frem og retur, returen målt uden på røret og godt isoleret, men alligevel er der minimum 2 graders fejlmåling, så i virkeligheden har jeg blot 8 grader mellem frem og retur.
Men de fleste anlæg er lavet så en shunt der leder varmt fremløb ind i returen for at hæve denne så der ikke er for stor differens mellem frem og retur, dette kan skabe kondens som forkorter kedlens levetid, men bare roligt, du vil kunne se det i røgvenderen når du renser kedlen, korroderer det voldsomt har du et problem.
Og nu skal vi tilbage til dit spørgsmål... hvor måler du, for har du shunt kan føleren jo sidde både før og efter shunten, her kan jeg ikke hjælpe dig, du er nød til selv at finde ud af hvor den fysisk er monteret.