Forfatter Emne: Mit fyr lukker ned grundet kompressorrens, uden at have det?  (Læst 1665 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Patrick Trab

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mit fyr lukker ned grundet kompressorrens, uden at have det?
« Svar #15 Dato: Jan 12, 2025, 08:32 »
Det fyr jeg har er dette:
https://www.hedestoker.dk/9548-scotte-og-woody-mini-pillefyr-med-version-16-styring-16-kw.html

Altså der er lavet et loop hvor der sidder en regulator med en føler i et dykrør, som går efter hvad jeg har fået af vide, skulle hjælpe med at holde det varme vand i cirkulation, hvis fyret skulle gå ud.

Den føler jeg har så på røret, sidder lige der hvor returen går tilbage ind i fyret, og det er efter det hvor den regulator til det der loop sidder. Så ved ikke om det kan havde noget at sige for at min retur måles så lavt.

Desværre så er jeg ikke så vildt skarp i alt det tekniske, og ham der lavede rørføringen om fra det gamle fyr, så det passede til det nye, han er ikke til at få fat i🤦‍♂️

Offline Patrick Trab

• Prof
« Svar #16 Dato: Jan 12, 2025, 08:43 »
Har forsøgt at tage et billede af det, ved ikke om det giver noget🤷‍♂️

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +175/-24
    • mit fyr
« Svar #17 Dato: Jan 12, 2025, 08:52 »
Jeg gætter på at det er din shunt der er på billedet...

Det ser også ud til at din retur føler er på den rigtige side, altså ind mod kedlen, efter shunt ventilen..

Men selve føleren skal sidde på toppen af røret, og tape er slet slet ikke isolering nok, der skal 3cm rockwoll på før du kan bruge tallet til noget.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Patrick Trab

• Prof
« Svar #18 Dato: Jan 12, 2025, 09:01 »
Så du tænker jeg skal prøve og flytte føleren op på toppen og så pakke noget isolering omkring, og så se hvad den siger?
Shunten er skruet helt op på 6, ved ikke om det er godt nok?

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #19 Dato: Jan 12, 2025, 09:32 »
Ja, føleren skal på toppen af røret, gøres godt fast, strips eller spændebånd, og så har jeg noget metalliseret tape "sølvtape"  som professionelle bruger når der lægges varmekabler på rør, og så bruger jeg rockwoll.

Hvis returen stadig er for lav når alle praktiske tiltag er lavet så er der måske noget med din shunt. Billeden viser ikke hvor din pumpe sidder, men den skal sidde rigtigt. Du kan se nogle billeder i manualerne.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline Patrick Trab

• Prof
« Svar #20 Dato: Jan 12, 2025, 09:38 »
Pumpen sidder her på fremløbet kort efter det kommer ud fra fyret👍
Hvad er normalt at have af røgtemperatur, min ligge roå 53 55 grader efter jeg har sat de sidste røgvendere i. Betyder det noget at den ikke er højere? Betyder vel bare at fyret udnytter varmen bedre?

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #21 Dato: Jan 12, 2025, 10:19 »
Jo lavere tøgtemperatur jo mere udnytter man energien, ingen tvivl om det.. Færrest piller bruger man når fyret er slukket, så passer ens installation med at man kan holde lange pauser med slukket fyr og så køre hårdere når det kører, så viser alle mine test at det sparer piller.

Jeg er dog stoppet med det, det er alt for effektivt her hos mig, selv en uge med solskin øs pis regner det i min skorsten, så for ikke at ødelægge den må jeg futte et par kg ekstra piller af i døgnet.

Hold øje med fyret, røgvender, røgrør og skorsten, tilstanden her er afgørende.

Og sørg for at anlægget er tæt, det dur ikke at gå og efterfylde vand, det æder kedlen op indefra, og ikke kun kedel, rør og radiatorer har det heller ikke godt med det..

Hilsen Kenneth

Offline Patrick Trab

• Prof
« Svar #22 Dato: Jan 12, 2025, 12:12 »
Okay, der er måske en lille utæthed et sted i systemet, har vandbeholderen mistænkt, men må prøve at få en ud og lave en trykprøvning af systemet👍

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #23 Dato: Jan 12, 2025, 13:32 »
Nu ved jeg ikke hvilken vandbeholder du snakker om... men hvis det er varmtvandsbeholderen er det som regen omvendt hvis den er utæt, der er nemlig tyypisk omkring 4bar på vandet fra vandværket, så en utæt VVB gør normalt at trykket stiger og sikkerhedsventil udløses.. Og heldigvis for det, for ellers risikerer man at bade i radiatorvand, og du vil få radiatorvand ud af den kolde side...

Og det er heller ikke ekspantionsbeholderen som du tit ser folk giver skylden... taber man tryk i længere tid, er det altså eksternt, der render noget ud af systemet, det være sig skjulte rør, steder man ikke lige kommer, eller utæt kedel og vandet blot når at fordampe fordi fyret er varmt.
Hilsen Kenneth