Forfatter Emne: BS+ 10kW - Varmt vand uden tændt varmtvandsbeholder  (Læst 155 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dkj

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej Stokerforum,

Først og fremmest tak for et godt forum.

Kæresten og jeg har overtaget et hus i år, som har et BS+ 10kW pillefyr - og jeg er meget nybegynder i alt det her pillefyr/VVS mv.
I sommers havde vi kun tændt varmtvandsbeholderen og fyret kørte på tidsstyring eller helt slukket.
Nu kommer vinteren, hvor fyret ikke skal køre på tidsstyring, og hvor jeg forventede at pillefyret ville "varme" vandet i varmtvandsbeholderen.
Det tyder dog ikke på at være tilfældet, når jeg slukker for varmtvandsbeholderen på den lille røde knap, er det som om der ikke varmes mere vand.

Gør jeg noget forkert eller skal der skrues på andet?

På forhånd tak for hjælpen. :-)

Mvh Daniel

Offline kivi

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: BS+ 10kW - Varmt vand uden tændt varmtvandsbeholder
« Svar #1 Dato: Nov 04, 2024, 18:54 »
Bliver røret hen til den sorte termostat varmt, hvis ja, kan det være ventilen i den der hænger og lige skal motioneres lidt.

Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline dkj

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #2 Dato: Nov 04, 2024, 19:17 »
Hej Ole,

Tak for hurtigt svar.

Begge sider af det sorte termostat er kolde.

Offline kivi

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-0
« Svar #3 Dato: Nov 04, 2024, 19:39 »
Er fyret tændt nu?
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
« Svar #4 Dato: Nov 04, 2024, 19:42 »
Er styringen på StokerCloud?
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
« Svar #5 Dato: Nov 04, 2024, 22:11 »
Hej Ole,

Tak for hurtigt svar.

Begge sider af det sorte termostat er kolde.

Hvis der er en sort telestat/termostat på centralvarme røret der går fra vandvarmeren, er det, med stor sandsynlighed, palen inde bafgved der er groet fast i løbet af sommeren.
Skrue den sorte enhed af og motioner palen med f.eks. et hammer hovede så du kan trykke hårte på den lille planke tap.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #6 Dato: Nov 06, 2024, 14:39 »
Jeg vil starte med en advarsel.

Pas på med elpatron og pillefyr, det kan blive ganske dyrt hvis elpatronen begynder at varme huset op.

Det er lidt svært at svare uden at kende din installation, det kan være lavet på flere måder.

Der bør være en ventil der kan lukkes manuelt når man kører med elpatron, det sikrer at varmen ikke cirkulerer ud når man bruger el, måske en sådan ventil er lukket.

Der kan også være en retur ventil til at styre temperaturen af det varme vand, en sådan kan "hænge" i lukket tilstand eller være drejet helt ned.

Du kan også have 3 vejs system, og en 3 vejs ventil der ikke virker, eller det er indstillet forkert i styringen.

Og til sidst, manglende vand, eller der har manglet vand, og at der så er kommet luft i spiralen i VVB.

Tillykke med huset, og hvis du giver fyret lidt kærlighed så skal i nok blive rigtig glade for det, det er et af de bedste pillefyr i verden, men det skal lige passes lidt.

Det er smart at fyret er på internettet, altså Stokercloud, så kan vi lige kigge indstillingerne igennem, der er desværre ofte lidt småfejl, men også større ting der kan resultere i tilbagebrand hvilket er dyrt, bøvlet og irriterende.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html