Forfatter Emne: Opdatering  (Læst 708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik112

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Opdatering
« Dato: Okt 18, 2024, 18:51 »
Hej Stoker forum

Jeg har endelig fået taget mig sammen til at få opdateret min V10 styring den den sidste nye version, tror den hedder 10.0527.
Den er lidt anderledes end min noget ældre version fra 2021 :-X. Har ikke kunnet se grafer samt forbug.
Jeg har 2 spørgsmål.

1. Skal jeg gå ind i kedel menuen under timer og aktivere det/de tidsrum som jeg ønsker at fyret skal køre. Pt. kører det kun om natten fra kl. 02-06, så skal alle andre felter vel så på off?

2. Med den gamle version fra 2021 har jeg 6 EL-tænderinger i tidsrummet fra kl. 02.00-06:00, burde det ikke køre mere jævnt. Det varmer kælder og stue etage  op med gulvvarme samt 2 radiatorer op. Jeg synes det er mange optændinger.

Det vil være første optænding efter kl. 00:00 i nat. Skal jo tænke på strøm priserne

En rigtig god weekend til jer alle

Mvh. Henrik Christensen
Mvh. Henrik
10 kw. woody BS 1016 mini. V. 10.030 m. touchskærm. Opvarmer 150 m2 i flere plan.
9m2 solfanger og brændeovn.
Ingen trækstabillisator.
http://stokercloud.dk/dev/henrik112.html

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
Sv: Opdatering
« Svar #1 Dato: Okt 19, 2024, 07:37 »
Hej Henrik..

Man bør altid holde sin styring opdateret, så fint at du har gjort det, jeg forstår bare ikke den skulle være markant anderledes end tidligere.

Det er rigtig tit smart at bruge urstyring og lade fyret køre høj ydelse i korte perioder, når fyr er slukket har du ingen tab til omgivelserne og er din pumpe(r) koblet til styringen, sparer du også strøm. Selve styringen og moderne pumper bruger nu ikke meget strøm.
Eltænderen bruger 200-400watt, men det er jo i ganske kort tid, jeg anbefaler keramisk og altid 100%, typisk er der strøm på min eltænder i 2-3min og så kører fyret, lige nu er det 2 gange i døgnet + hvis der tappes ekstra meget badevand.

Og til dit spørgsmål, JA, fyret kører i de grønne ON tider og er slukket i de røde OFF, mens de blå (natsænkning) er værdiløse for næsten alle.

Du kører med meget høj kedel temperatur, 79grader og en diff +10 så dit fyr slukker først på 90 grader. Måske det er V10 der gør at jeg ikke kan se data korrekt, for på graferne kommer det kun til 66grader, så forsvinder lyset men styringen fortsætter på 100%

Fyret er modulerende, så rigtigt opsat skal det starte og køre evigt på den ene start, kun hvis 10% ydelse er større end varmeaftaget skal det kravle op og stoppe på differens over.

Fyr incl iltstyring (den tager konstant 10Watt) spiser 14watt 24/7 det er 10kW pr md, dea du ikke har iltstyring bruger du nok noget mindre strøm, men jeg ved ikke hvad V10 æder kontra V7 som jeg har.

Fra d. 1. til nu har jeg brug 14kWh, jeg kigger ikke på om fyret kører i den dyre eller billige periode, hele dagen klarer solcellerne det, selv meget overskyet dage er grund forbruget dækket, så dyr eller billig periode er et rask overslag at det max max er et par hundrede kr til forskel, til gengæld er ungerne for længst flyttet fra reden, så vask og opvasker kan 90% vente til solen skinner.

Men for nysgerrigheden, jeg kan se af fyr og pumper napper 50watt nu under drift og det kører 2timer i den dyre periode, det er så 0,1kWh prisforskellen er 1,20kr altså koster det mig 12øre at køre de 2 timer i den dyre periode, så lad os gange op og fordoble driften (hele den dyre periode) så bliver det 25øre om dagen i 200 dage, det er 50kr, ikke at jeg ikke bukker mig for 50kr, men komforten tæller også.

Eltænderen tager 250watt, men i maks 3min det er 0,0125kWh

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Henrik112

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Opdatering
« Svar #2 Dato: Okt 19, 2024, 08:26 »
Hej Kenneth.

Mange tak for dit hurtige svar.
Keddel temperaturen er sat til 79 gr. da pumpen først starter ved 60 gr og fyret ville stoppe på opnået temp inden pumpen kunne nå at sende centralvarmen ud i systemet.

Igår aftes havde jeg sat tidsstyrringen til at køre fra kl. 00:00-06:00 (fra idag) her blev sneglen ved med at tilføre piller som den ikke kunne nå at brænde væk.
Fyret startede også op omkring kl 23:00 tror det er fordi at varmtvand stod på ON i hele tidsstyringen.

På den nye version mangler der også pilene til frem/tilbage og tænd/sluk på displayet, hvorfor

Prøver at starte det op igen og ser hvad der sker, ellers må jeg gå tilbage til de ældre opdateringer fra før 2021

Ha en god dag

Mvh. Henrik

Mvh. Henrik
10 kw. woody BS 1016 mini. V. 10.030 m. touchskærm. Opvarmer 150 m2 i flere plan.
9m2 solfanger og brændeovn.
Ingen trækstabillisator.
http://stokercloud.dk/dev/henrik112.html