Forfatter Emne: Pillefyr til varmepumpe -ydelse  (Læst 1396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Emil k s

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Pillefyr til varmepumpe -ydelse
« Dato: Sep 29, 2024, 20:48 »
Hej. Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe med følgende:
1. Jeg opvarmer i dag mit hus med RTB 16kw pillefyr. Hus på ca 270 opvarmede kvm. Forbrug ca 9-10 to, men har netop skiftet alle vinduer og døre så håber på en mindre reduktion i forbrug.
Vi vil imidlertid gerne skifte til varmepumpe for at slippe for arbejdet med træpillerne, og her er jeg meget i tvivl om størrelsen. Den producent jeg overvejer (DBVVS/Langå) tilbyder ikke at sende konsulent ud, så jeg er bange for at få underdimensioneret min luft til vand varmepumpe.
Så mit spørgsmål er: Hvis vi har kunnet varme huset op med et 16kw pillefyr, kan man så være sikker på at en 16kw varmepumpe er tilstrækkelig?
Jeg ved at dette forum primært er til pillefyr, men det virker som det bedste sted at søge hjælp og kan se andre har stillet lignende spørgsmål. 😊
Tillægsspørgsmål; kan man sælge et ca 7-8 år gammelt RTB pillefy eller skal det skrottes?
På forhånd mange tak

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
Sv: Pillefyr til varmepumpe -ydelse
« Svar #1 Dato: Okt 05, 2024, 18:07 »
Hej Emil.... køb en ordentlig varmepumpe...Glem discount modellerne, kun mærkevarer, LG, Bosch, Panasonic mfl, det er en investering der skal ses over mange år.

Du bør vælge en varmepumpe med R270

Vent på at se hvad isoleringen gør på pilleforbruget, og skriv dagligt forbrug ned, en vigtig information er hvor mange kg du bruger den koldeste dag.

Det er svært at sige om en 16kW varmepumpe er nok, det kommer meget an på om du har radiatorer eller gulvvarme.

Dit RTB skal ikke skrottes, det kan fint sælges, men der er mange der skifter fra pillefyr til fjernvarme så der er mange gode pillefyr til salg, en del har urealistiske forventninger til prisen, vil du hurtigt af med det så vælg en realistisk pris.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
« Svar #2 Dato: Okt 05, 2024, 19:55 »

Så mit spørgsmål er: Hvis vi har kunnet varme huset op med et 16kw pillefyr, kan man så være sikker på at en 16kw varmepumpe er tilstrækkelig?

Det enkle svar er NEJ, det kan du, på absolut ingen måde, være sikker på.
Tvært imod, hvis du går frem med bare 60 grader fra fyret og får 40 retur skal du bruge en gennemstrømning p8 688 l/t for at yde 16 kw

Ved 60 grader fremløb er varmepumper meget meget ineffektive, så det er fuldstændigt urealistisk, hvis der skal være en smule fornuft i det skal den ikke over 45 grader som absolut maks. Så siger vi du får 35 grader retur, altså en delta T på 10 i stedet for 20, så skal du bruge det dobbelte vand for samme ydelse. Altså næsten 1400 L/t det kan du  sikkert ikke pumpe gennemrørene, så bliver der koldt når behovet er 16kw.

Jeg har været med til at måle på en Panasonic der er solgt med cop på 5,5
Den er indstillet af Panasonic selv via deres hotline fordi det var en ny model. Ved absolut ideele forhold i forhold til beskrivelsen 35 grader frem ved 7 graders udetemperatur er en faktuelle cop 2,3 målt med kalibreret udstyr, strøm ind varme ud. Ikke noget anslået eller teoretisk, faktuelt målt over flere dage.
Pumpen og installation er sat op af fagfolk og gennemgået for fejl flere gange, og fundet uden fejl. Huset er iøvrigt også små 270M2 

Og uden at være træls tænker jeg absolut ikke en Langå pumpe er bedre, og med en eventuel el pris på bare 2,50 i frost vejr, hvor cop bliver ringere, bliver det dæleme nogle dyre Kwh der kommer ud af pumpen. Til sammenligning kommer der, men et middelmådigt indreguleret fyr 3,3-3,6Kwh pr. kg. piller ud af det.
« Senest Redigeret: Okt 05, 2024, 20:07 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #3 Dato: Okt 05, 2024, 21:14 »
Nu har jeg et 16kW pillefyr, men de aller koldeste dage kommer jeg jo ikke højere end 8kwh i gennemsnit.

Så bare fordi man har et 16kW fyr er det jo ikke sikkert det udnyttes 100%.

Derfor er det jeg mener det er vigtigt at kende sit pilleforbrug de koldeste dage.

Med 8kwh i snit, tænker jeg faktisk at mit fyr vil kunne erstattes af en 12kW varmepumpe, i og med at vi har gulvvarme.

Der er jo også lige det at når vi regner ud fra pilleforbrug er kWh jo beregnet og her er jo et tab som jeg ikke har indregnet.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
« Svar #4 Dato: Okt 06, 2024, 07:10 »
Nu har jeg et 16kW pillefyr, men de aller koldeste dage kommer jeg jo ikke højere end 8kwh i gennemsnit.

Så bare fordi man har et 16kW fyr er det jo ikke sikkert det udnyttes 100%.

Nej det er muligtvist korrekt, men nu spørges der jo til om et 16Kw kan erstatte, så er "man" jo nød til at regne med et behov for 16Kw for det giver nogen som helst mening, hvis vi skal holde os til faktuelle tal i stedet for at gætte.

Derfor er det jeg mener det er vigtigt at kende sit pilleforbrug de koldeste dage.
Pilleforbruget på de koldeste dage vil kunne give en indikation af energibehovet, ikke et facit, da udnyttelsen af pillerne jo kommer an på mange ting.
En anden ting er om huset har muligheden for at udnytte tilsvarende energi hvis fremløbet er f.eks. 40 i stedet for 60, returen vil jo være tæt på det samme. Så vil det jo kræve en større gennemstrømning som beskrevet i overstående udregning
Hvis huset er "født" med rør til olie, gas eller stokerfyr er de jo sikkert alt for små til varmepumpe, netop af den grund der ikke kan komme vand nok igennem, ligesom eventuelle radiatorer oftest vil være for små.
Så er kravet om maksimal ydelse slet ikke muligt, uanset hvor stor pumpen så er, og i kombination med cop værdien så bliver ringere jo lavere temperaturen er bliver det både koldt og dyrt på samme tid, hvis ikke tingene er kombineret rigtigt.

Med 8kwh i snit, tænker jeg faktisk at mit fyr vil kunne erstattes af en 12kW varmepumpe, i og med at vi har gulvvarme.
JA tror, men ved ikke, tænker jeg ikke. Dog er jeg enig I der er en chance og sandsynlighed for det med gulvvarme.

Der er jo også lige det at når vi regner ud fra pilleforbrug er kWh jo beregnet og her er jo et tab som jeg ikke har indregnet.

Jeg har data fra 2010  og frem.  Fra 2018 hvor jeg skrottede, meget pussigten luft til vand varmepumpe netop fordi jeg ikke kunne få nok vand igennem, selvom jeg kun har gulvvarme, men dog også ventilation, inklusiv et NBE Blackstar+ fyr basseret på helt faktuelle målinger af både pille og effekforbrug så mine beregninger er faktuelle, ikke basseret på gætterier, ligesom beskrivelsen af varmepumpen er basseret på faktuelle målinger og ikke teoretiske gætterier, velvidende det ikke er det mest almindelig.

Så om en varmepumpe med samme effekt kan erstatte et pillefyr? Teoretisk JA, 16 Kw er 16 Kw uanset hvor de kommer fra. Praktisk (i hvert fald i ældre huse) afgjort NEJ, og når "man" finder ud af det sidste er korrekt er investeringen gjort og elmåleren rødglødende fremad.

Jeg kommer, uværligt, til at tænke på historien om "barmarksværker" hvor 1000`vis af husstande blev lokket med på bølgen og endte med at sidde og pisse fryse da effektiviteten var alt for lille og gaspriserne alt for høje til de teoretiske beregninger der var blevet forelagt.
« Senest Redigeret: Okt 06, 2024, 07:29 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.