Forfatter Emne: Problemer med at mit fyr koger over?  (Læst 210 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DaffyDuck

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Problemer med at mit fyr koger over?
« Dato: Sep 21, 2024, 16:26 »
Hej med jer

Jeg er fuldstændig nybegynder inden for træpille verdenen. Jeg har købt et hus. Hvor der både er træpille fyr, og træpille ovn.

Kedlen til fyret er en hvor der står OpOp , har vedhæftet lidt billeder, for kan ikke gennemskue hvilken model det er. Der sidder en Woody styring på, med version 6.89.

Jeg har fyldt vand på anlægget, og startet fyret op for første gang i går aftes.
Og det startede fint, og har kørt hele natten. Men hertil morgen blev jeg ret så forskrækket, da fyret var helt dødt. Jeg checkede sikringen o.s.v. Men stadig dødt.
Fik google lidt, og fik læst lidt artikler herinde omkring kogning, og kognings sikring.
Det viste sig at temperatur måleren stod på 80 Grader på kedlen. Og den jo så heldigvis har slået fra som den skal.

Nu er mit spørgsmål om ikke systemet selv skal drosle ned, når der ikke er brug for varme, for hertil morgen /formiddag der har alle mine radiatorer lukket ned, og der er ikke er brug for varme.
Og efter endnu et forsøg med at starte fyret, så gik der ikke lang tid før det slukke totalt igen.

Er det ikke meningen at styringen selv skal drosle fyret ned, når ikke der er behov for varme, i stedet for bare akut gå i stå?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7621
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Problemer med at mit fyr koger over?
« Svar #1 Dato: Sep 21, 2024, 16:33 »
Hej med jer

Jeg er fuldstændig nybegynder inden for træpille verdenen. Jeg har købt et hus. Hvor der både er træpille fyr, og træpille ovn.

Kedlen til fyret er en hvor der står OpOp , har vedhæftet lidt billeder, for kan ikke gennemskue hvilken model det er. Der sidder en Woody styring på, med version 6.89.

Jeg har fyldt vand på anlægget, og startet fyret op for første gang i går aftes.
Og det startede fint, og har kørt hele natten. Men hertil morgen blev jeg ret så forskrækket, da fyret var helt dødt. Jeg checkede sikringen o.s.v. Men stadig dødt.
Fik google lidt, og fik læst lidt artikler herinde omkring kogning, og kognings sikring.
Det viste sig at temperatur måleren stod på 80 Grader på kedlen. Og den jo så heldigvis har slået fra som den skal.

Nu er mit spørgsmål om ikke systemet selv skal drosle ned, når der ikke er brug for varme, for hertil morgen /formiddag der har alle mine radiatorer lukket ned, og der er ikke er brug for varme.
Og efter endnu et forsøg med at starte fyret, så gik der ikke lang tid før det slukke totalt igen.

Er det ikke meningen at styringen selv skal drosle fyret ned, når ikke der er behov for varme, i stedet for bare akut gå i stå?

Se min signatur og hent en manual.
Find siden opstart første gang og følg guiden  :)

Og jo, fyret skal selv justere effekten, sådan at ønsket kedel temperatur opnås.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 358
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Problemer med at mit fyr koger over?
« Svar #2 Dato: Sep 21, 2024, 19:09 »
Hvis fyret ikke kan komme af med noget varme, så vil det lukke ned og så starte igen når der er behov.

De temperaturer hvor den gør det, kan indstilles i styringen.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4493
  • Respekt optjent: +170/-24
    • mit fyr
Sv: Problemer med at mit fyr koger over?
« Svar #3 Dato: Sep 22, 2024, 07:26 »
Du skal have fyret justeret, det skal ikke kunne koge over.

Der er en del indstillinger der skal være på plads for at det virker problemfrit og ikke kommer til at koste penge i reservedele.

Langt det meste står i manualen, desværre ikka at man skal sænke skakt alarmen så langt ned som muligt, helst ned på 50°C, hellere en alarm end en ødelæggende tilbagebrand.

Og eltænderen, manualen og papirer anbefaler at man sænker effekten.... lad være med det, jeg har skiftet mange udgangs triacker, det er dyrt og bøvlet, så keramisk eltænder og 100% er fornuftigt.

Din pumpe bør være tilkoblet fyret.

Og tjek at din kedel føler er monteret med pasta og fastgjort så den ikke kan falde ud.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline DaffyDuck

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med at mit fyr koger over?
« Svar #4 Dato: Sep 22, 2024, 07:42 »
Tusind tak for alle de fine svar.
Jeg kan høre jeg har lidt at gå i gang med.

Havde bare håbet på at den havde husket alt det den tidligere ejer har sat op, men åbenbart ikke.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4493
  • Respekt optjent: +170/-24
    • mit fyr
Sv: Problemer med at mit fyr koger over?
« Svar #5 Dato: Sep 22, 2024, 08:19 »
Styringen er en EEprom, den glemmer ikke, heller ikke selv om den står uden strøm. Batteriet i styringen er kun til uret, så det passer efter strømudfald.

Hvis styringen begynder at glemme, så er det byt til nyt.

Jeg vil anbefale dig at skifte styringen til en V7, den er mange gange nemmere, og man har nemmere ved at bruge de smarte funktioner der kan spare på pillerne.

Du kan fint bruge den gamle styring, men er nød til at sætte dig ind i den for at få glæde af det, og for ikke at futte unødig mange piller af.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html