Forfatter Emne: Gråspurve i blackstar  (Læst 2006 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lupo 3l

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +1/-0
Gråspurve i blackstar
« Dato: Aug 02, 2024, 12:26 »
Mit fyr havde ikke startet op i går nat for at lave varmt vand da det var gået i alarm pga manglende brændsel.
Da jeg løftede låget sad der en gråspurv på brænderskålen :shock:
Jeg fik lempet den ud og den havde det fint :)
Jeg tænkte at jeg hellere måtte checke røgrør og resten af kedelen og da jeg åbnede ned til det bagerste kammer kom der en til op som et missil.
Den så også ud som den havde det fint :lol:
Jeg skal så sige at jeg ikke har det automatiske rensesystem monteret da jeg synes det er værdiløst.
Jeg er noget imponeret over at de har kunne finde ind af 3 meter vandret røgrør. 1 meter lodret. Gennem 30 cm røgrør i kedelen. Ned igennem det bagerste kammer. Op af det bagerste kammer. Og ned i selve keddelrummet i bælgravende mørke i sod og aske.
Så nu bliver der monteret net i toppen af skorstene som er en 160 mm stålforing med taghætte.
Man må sige at de har været heldige at kedelen ikke er startet op og at jeg ikke har monteret det automatiske rensesystem.
Top

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4486
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Gråspurve i blackstar
« Svar #1 Dato: Aug 03, 2024, 07:40 »
Selv under drift blokkede vores fyr til, det var alliker der lige byggede rede, så det kan være klogt at sørge for at fugle ikke lige kan komme ind.

Jeg er dog forundret over din skorsten, anbefalingen er jo så meget lodret som muligt, jeg har 50cm røgrør og 10m skorsten.. 8)

3M vandret røgrør, 1m skorsten, og så igen 30cm vandret rør, det er svært at se for sig  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html