Forfatter Emne: Ny skamolplade i brænderen  (Læst 2063 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Ny skamolplade i brænderen
« Dato: Jul 07, 2024, 16:23 »
Jeg har overtaget et NBE pillebrænder(10kw), hvor der manglede en skamolplade ovenpå hærden.

Jeg har nu fået købt en ny skamolplade hjem og den passer som sådan også som den skal.
Men jeg kan simpelthen ikke få skruen der skal holde den til at passe. Jeg har fundet en tilfældig 4mm skrue som bare ikke vil tage fat.
Gør jeg et eller andet forkert? Eller er hullet bare fyldt med skidt?
Vil gerne være sikker på jeg har gang i det rigtige inden jeg begynder at afmontere brænderhovedet for at se nærmere på det.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Ny skamolplade i brænderen
« Svar #1 Dato: Jul 07, 2024, 17:40 »
Skamol pladerne er (vist nok) beregnet til U herd brændere der har nogle anlægsflader som de kan ligge på..


Personligt køre jeg bedst med en flad herd, og jeg har så bare fyret en ordentligt skrue i ovenfra så skamol pladen hænger i skruen.
Det iver en bedre forbrænding end flad herd uden plade har jeg erfaret.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Ny skamolplade i brænderen
« Svar #2 Dato: Jul 07, 2024, 19:55 »
Min herd ligner meget den på billedet her: https://www.hedestoker.dk/4238-forbraendings-rist-til-10-kw-u-type.html
Så jeg vil gå ud fra det er en U-herd.
Så der skal ikke være gevind i brænderhovedet?

Når jeg ligger skamolpladen ind over herden ligger den egentlig meget godt i spænd, så ved slet ikke om skruen er nødvendig.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Ny skamolplade i brænderen
« Svar #3 Dato: Jul 08, 2024, 08:58 »
Skamol pladerne er (vist nok) beregnet til U herd brændere der har nogle anlægsflader som de kan ligge på..


Personligt køre jeg bedst med en flad herd, og jeg har så bare fyret en ordentligt skrue i ovenfra så skamol pladen hænger i skruen.
Det iver en bedre forbrænding end flad herd uden plade har jeg erfaret.

Det er den herd jeg mener skamol pladen er beregnet til, og den skal ligge som den gør på billedet.

Jeg kører dog (klart)  bedst med en https://www.hedestoker.dk/4241-braenderrist-10-kw-aabent.html hvor skamol pladen er tilføjet med en skrue ned gennem toppen af brænderen. 


Tænker det er bedst med en skrue ned igennem, også på Uherden, så pillerne ikke skupper pladen frem over tid.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 188
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Ny skamolplade i brænderen
« Svar #4 Dato: Jul 09, 2024, 20:31 »
Bare brug en mindre skrue der sidder løst i hullet, den skal jo bare forhindre at pladen vandre ud af , jeg bruger bare en tilfældig træskruer.
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Ny skamolplade i brænderen
« Svar #5 Dato: Jul 10, 2024, 20:48 »
Hej John

Det var lige det information jeg manglede. Tak for det.