Forfatter Emne: Smuldstøv i kedlen  (Læst 7818 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #45 Dato: Jul 14, 2024, 20:30 »
Der findes et program til raspberry, det kan ikke komme på stokercloud, men du kan tjekke dit fyr online.

Virker med v.6

https://github.com/motoz/PellMon
Hej Ole

Jeg har faktisk godt set det i foden af en af dine andre indlæg og kigget kort på projektet. Men der står ikke meget i README om hvordan den skal forbindes til styringen.
Jeg har helt sikkert en gammel RPi liggende som kunne bruges til det, når jeg engang for tid og lyst.

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 357
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #46 Dato: Jul 15, 2024, 19:07 »
Nu er det længe siden jeg koblet den til, men jeg har bare brugt en seriel til USB adapter, som er sat til som beskrevet i manualen til styringen.

Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #47 Dato: Jul 16, 2024, 16:30 »
Har du mulighed for at se røgtemperaturen? Enten  i styringen eller med et manuelt termometer?
Styringen måler skakt temperaturen, er det den du spørger efter?
Ellers så kan jeg da godt sætte en temperaturmåler ind igennem trækstabilisatoren?
Hvad skal jeg kigge efter på røgtemperaturen?

Nej ikke skakt temperaturen, temperaturen i skorstens røret så tæt på afgangen fra fyret som rimeligt.

Temperaturen kan give en ide om overskud af luft, den stiger jo mere luft du blæser igennem bålet, og jo højere jo ringer udnyttelse.

Modsat mange andre mener jeg absolut ikke der er ide I at sætte 10% ydelsen så højt som muligt, tvært imod.

Jeg vil ikke risikerer overskud af effekt så fyret bliver "for varmt" i perioder med lav last, og på trods af jeg køre ned på 1,5kw i lav last er min virkningsgrad stadigt som før beskrevet, så det er en sandhed med visse modifikationer at den bliver ringe jo laverer fyret drifter.
Omvendt, jeg kan bruge al varmen i lav drift hvis/når fyret står lavt i stedet for temperaturen skyder over, eller fiser i skorstenen.
Min røgtemperatur er lav i lav drift og fyr og rør er top isoleret, så tabet er minimalt.

Derimod ville jeg sætte maks. ydelse lavt, eller forholdstvist lavt, for at få et mindre bånd at regulerer over, og dermed en finere opløsning.
Jeg kommer aldrig over 6kw i forbrug i perioder der betyder noget, så i stedet for de 10kw der er std. står mit til 1,5 til 8kw som jo så spænder over de 10-100% drift.

Jeg fik en temperaturmåler stukket ned igennem hullet i trækstabilisatoren, men imens fyret har været tændt i dag, viste den kun omkring 25 grader, så flyttede jeg den længere ind i afgangsrøret, men det ændrede stort set ikke noget noget. Der ligger dog en del aske derinde, det kan være den har begravet sig i det. Men jeg brændte ikke nallerne nogle af de gange jeg havde hånden derinde, så det kan ikke være voldsomt varmt.

Jeg har nu justeret blæserne ned til:
Høj: 19%
Midt: 16%
Lav: 12%

Jeg synes det er noget lav i forhold til de værdier jeg overtog fyret med, men flammen er knap så slank, men varierer alligevel en del hver gang jeg kigger til den, nogle gange slank andre gange som en padehat, selv om det er samme ydelse den står til.

Jeg har lagt mærke til at et par af de gange jeg har kigget til flammen har der været tendens til røg, og så har jeg skruet et par procent op, så det må vel betyde at jeg er ved at have justeret rigtigt ind?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #48 Dato: Jul 16, 2024, 19:19 »
Det er svært at sige noget om forbrændingen uden grundig beskrivelse af asken, og/eller billeder.
Evt. begrænset til 10-50% så du ved det er i det område asken ser sådan ud.
Min røgtemperatur 40 cm oppe i røgrøret er mellem 60 og 100 grader afhængig af drift niveau og hvor rent kedlen er.
i () bemærket bliver den gjort ren hver gang der er røget 3 tons igennem, så temperaturen kunne sikkert være endnu lavere, men så er der noget med løbesod men skorstensfejeren er super glad  for min skorsten og ser det ser fint ud, så det regner jeg med.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #49 Dato: Jul 19, 2024, 20:12 »
Er nu igang med at læse grundlæggende information om NBE brændere fra MHES. Så forhåbentlig bliver jeg lidt klogere: https://mhes.dk/Grundl%C3%A6ggende%20information%20om%20NBE%20br%C3%A6ndere.pdf

Jeg har vedhæftet 2 billeder af asken fra sidste kørsel af 4 timer(Ur styring). Den ene er hvor jeg lige har kørt en finger rundt i asken for at se om det kun var toppen der var pænt brændt.
Samt sat 5 temperatur sensorer på som logger data til en database. Hvor jeg undrer mig lidt over at kedlen ikke bliver ordentlig varm før shunten lukker og der kommer varme ud i systemet.
Hvor jeg har sat 4 de temperaturmålere kan man se på diagrammet(grønne prikker), og den sidst er lagt ind i gennem trækstabilisatoren i afgangsrøret fra kedlen.
Graferne kan ses her: https://fatman00hotgrafana.grafana.net/public-dashboards/675acd11c18d44e8adf4d7d50e7ac255

Jeg har vedhæftet graferne for sidst gang fyret kørte, og det undrer mig at der bliver presset vand igennem VVB inden fremløbs temperaturen er høj nok, samt at den tager en time for kedlen at komme op i temperatur. Shunten står til 60 grader.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4485
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #50 Dato: Jul 20, 2024, 08:07 »
Jeg har svært ved at bruge dine grafer til noget, de skal sammenholdes med driften her og nu, men fint at du har noget graf at kigge på.

Hvis din installation er som på billedet og du ikke har ægte 3 vejs system, jamen så er der jo kun termostaten i bunden af VVB der styrer den, og når fyret starter vil der altid kaldes på varmt vand, der vil altid være tabt noget energi, du kan jo se min graf for VVB1 og grafen for vejrkompensering zone 1 er VVB2.

Det er PI kontrolleren, valgte drifts data samt installationen, der bestemmer hvor hurtigt du kommer op i temperatur.

Min installation er meget atypisk, og smeden der lavede det rystede bare på hovedet, men han er smed. hvor jeg var produktionstekniker og kender lidt til processer.

Jeg har ingen shunt.... arrr, du ødelægger din kedel..... nixen bixen, jeg henter energi fra min VVB ind gennem returen under opstart så typisk er kedlen meget hurtigere varm en dem der har shunt, og så er det blot indstillinger af temperaturer og pumper jeg har at lege med.

Alt kan ses på min Stokercloud, og som tidligere nævnt er mit fyrrum åbent for fyrsnak hvis man kommer forbi, men du er jo godt på vej  :D nemmeste måde at lære det på er jo at bruge lidt tid og undre sig..

Asken, det er kun asken i askeskuffen der rigtig tæller, under låget kan der hodt sidde noget der er lidt for lys og andre steder lidt for sort, min skorstensfejer er meget begejstret for min aske, fantastisk som det gamle fyr kan siger han.. ;D

Jeg har så iltstyring, jeg har kørt flest år uden, men blev nysgerrig, og trods kloge folks skriv at det ikke er så godt, det kigger på noget der er sket og alverdens andre ting, så lad os sige at det kigger for 5 sekunder siden, men hos mig er det væsentligt bedre end min justering for 14 dage siden  ;)

Jeg kan se at jeg var oppe i temperatur efter 29min ved sidste kørsel, og det incl at den altid trækker de 2 VVB'er med og gulvet på badeværelset, det er komfort siger konen, og en glad kone med varme tæer er jo ikke at fornægte  ;D

Kører vi ren VVB uden gulvvarme ligger vi typisk på 1,2-1,5kg i døgnet, nogle dage 0kg andre måske 3.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #51 Dato: Jul 20, 2024, 16:15 »
Jeg har svært ved at bruge dine grafer til noget, de skal sammenholdes med driften her og nu, men fint at du har noget graf at kigge på.

Det er også ligeså meget for selv at få noget forståelse for det. Og noget indblik i hvad der sker i systemet.
Hvis din installation er som på billedet og du ikke har ægte 3 vejs system, jamen så er der jo kun termostaten i bunden af VVB der styrer den, og når fyret starter vil der altid kaldes på varmt vand, der vil altid være tabt noget energi, du kan jo se min graf for VVB1 og grafen for vejrkompensering zone 1 er VVB2.
Min installation er stort set som på billedet, min cirkulationspumpe sider ved returløbet til kedlen, og så har jeg 7 radiatorer og 3 gange gulvvarme. Radiatorerne er alle slukkede nu her(De står til 20 grader og der er stort set 22-24 grader i huset på alle tider af døgnet), men gulvvarmen kører når der er gang i fyret.

Når jeg kigger på dine grafer kommer kedlen meget stabilt op i temperatur i løbet af en times tid, og PI kontrolleren begynder at skrue ned noget tid før den rammer maks grader, hvis jeg forstår den rigtigt?


Det er PI kontrolleren, valgte drifts data samt installationen, der bestemmer hvor hurtigt du kommer op i temperatur.

Min installation er meget atypisk, og smeden der lavede det rystede bare på hovedet, men han er smed. hvor jeg var produktionstekniker og kender lidt til processer.

Jeg har ingen shunt.... arrr, du ødelægger din kedel..... nixen bixen, jeg henter energi fra min VVB ind gennem returen under opstart så typisk er kedlen meget hurtigere varm en dem der har shunt, og så er det blot indstillinger af temperaturer og pumper jeg har at lege med.

Det der undrer mig ved mit setup er at fremløbs temperaturen og kedeltemperaturen(der er ca 5 graders forskel) stiger meget pænt i starten, men så starter cirkulationspumpen(det kan man se ved de bakker der er i starten af forløbet) køler kedlen ned, og slukker så igen, det gør den ca 3-4 gange. Samtidig med at cirkulationspumpen starter første gang, begynder den er presse vand igennem VVB.(som kan ses ved at afgang udgangsvarmen på VVB bliver varmere).

Jeg havde jo forventet at shunten var fuld åben, og alt vand der cirkulerede rundt kun løb igennem kedlen, for at få den op i temperatur så hurtigt som muligt, indtil den rammer de 60 grader som shunten står på, og den så lukker, og vandet presses ud igennem systemet.

Jeg har haft shunt termostaten fra og sikret at ventilen kan bevæge sig, samt jeg kan høre at vandet løber en anden vej, hvis jeg fx skruer den ned til 40 grader under kørsel.

Er jeg helt forkert på den, eller burde vandet ikke løbe igennem shunten indtil systemet kommer op i temperatur?

Kører vi ren VVB uden gulvvarme ligger vi typisk på 1,2-1,5kg i døgnet, nogle dage 0kg andre måske 3.
Lige nu har de sidste 16 timers kørsen(1x8 + 2x4) kostet 24kg piller ifølge styringen.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4485
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #52 Dato: Jul 21, 2024, 07:56 »
De fleste shunter er mekaniske og analoge, så hullet mellem frem og retur er mellem lidt og mere åbent. Du kan lave det digitalt, men der skal en anden ventil type på og noget der styrer den, i V7 kunne det måske klares med vejrkompensering.
Der vil dog stadig gå energi til huset samtid.

Jeg forstår egentlig ikke din pumpe, pumpen skal starte på¨den temperatur du sætter den på og så skal den køre til der trykkes stop, og herefter så stoppe når den rammer din valgte stop temperatur, den burde ikke stå og starte og stoppe under drift, jeg har jo start 30 og stop 55 det kunne ikke fungere hvis den ikke skelnede mellem kedel start og kedel stop, nu er det så længe siden jeg har haft V6, men jeg syntes at huske at mit også kørte fint der uden en masse start/stop.

I løbet af den tid det kører hos mig slæbes begge VVB og hoved rørsystemet med, jeg har ingen shunt, ingen 3 eller 2 vejs ventil, og ingen termostat på mine 2 VVB'er. Et piv åbent system, så derfor, når pumpen starter begynder cirkulation, jeg har sat det til 30, det giver brænderen nok tid til at være kommet godt i gang og på 100% samt at iltstyringen også er skiftet fra start til drift, tilsætning af iltoverskud er stoppet.
Når pumpen starter cirkulerer vandet gennem vores VVB'er og dermed bliver returen hurtigt varm, altså hiver jeg buffet varme fra VVB ind i fyret, dermed nåes drift temperatur. I "gamle dage" gik det hurtigere da jeg havde 3 trins pumper med minimums effekt på omkring 40watt. Så eksploderede elprisen, og på tur i Biltema faldt der 2 A-sparepumper ned i vognen, der var et håb at de kunne spare lidt strøm, jeg forventede det som sådan ikke da mit system er piv åbent, der er ikke noget modtryk at arbejde på, men i manuel kunne de måske.. Strømforbruget faldt fra 2x 28-35watt til 2x 5-7watt, tilbagebetalinstiden blev regnet til ca 2år, så det var fint nok, men det har så givet noget mindre cirkulation, men det går fint og så er det jo sådan det er.

Ulempen ved mit åbne system er at kedel temperatur = VVB temperatur, om sommeren står VVB til 60, mens om vinteren når fyret kører længere perioder, står til fyret til 58° det giver også 58 i VVB'er jeg viul gerne under 60 for herefter udfældes kalk mere, og jeg vil gerne over 55 for at undgå legionella.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #53 Dato: Jul 25, 2024, 09:10 »

Jeg forstår egentlig ikke din pumpe, pumpen skal starte på¨den temperatur du sætter den på og så skal den køre til der trykkes stop, og herefter så stoppe når den rammer din valgte stop temperatur, den burde ikke stå og starte og stoppe under drift, jeg har jo start 30 og stop 55 det kunne ikke fungere hvis den ikke skelnede mellem kedel start og kedel stop, nu er det så længe siden jeg har haft V6, men jeg syntes at huske at mit også kørte fint der uden en masse start/stop.
Tja, pumpen er sat til at starte når kedlen er på 46 grader og stoppe når den er under 35. Det betyder så at når kedlen kommer op i temp, så starter den med at cirkulere. Her havde jeg så forventet at det kun ville cirkulere i kedlen da shunten er meget åben, men det er tydeligt der bliver presset vand igennem systemet til VVB, og så falder temperaturen i kedlen til der 35, og pumpen stopper så igen.
Det sker en 3 gange i følge grafen, indtil temperaturen i systemet er kommer nok op i temperatur til at den ikke falder under 35 grader.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7607
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #54 Dato: Jul 25, 2024, 11:45 »

Jeg forstår egentlig ikke din pumpe, pumpen skal starte på¨den temperatur du sætter den på og så skal den køre til der trykkes stop, og herefter så stoppe når den rammer din valgte stop temperatur, den burde ikke stå og starte og stoppe under drift, jeg har jo start 30 og stop 55 det kunne ikke fungere hvis den ikke skelnede mellem kedel start og kedel stop, nu er det så længe siden jeg har haft V6, men jeg syntes at huske at mit også kørte fint der uden en masse start/stop.
Tja, pumpen er sat til at starte når kedlen er på 46 grader og stoppe når den er under 35. Det betyder så at når kedlen kommer op i temp, så starter den med at cirkulere. Her havde jeg så forventet at det kun ville cirkulere i kedlen da shunten er meget åben, men det er tydeligt der bliver presset vand igennem systemet til VVB, og så falder temperaturen i kedlen til der 35, og pumpen stopper så igen.
Det sker en 3 gange i følge grafen, indtil temperaturen i systemet er kommer nok op i temperatur til at den ikke falder under 35 grader.

Virker shunten som den skal ?
( Er stiften inden i groet fast ? )
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #55 Dato: Jul 25, 2024, 16:18 »

Jeg forstår egentlig ikke din pumpe, pumpen skal starte på¨den temperatur du sætter den på og så skal den køre til der trykkes stop, og herefter så stoppe når den rammer din valgte stop temperatur, den burde ikke stå og starte og stoppe under drift, jeg har jo start 30 og stop 55 det kunne ikke fungere hvis den ikke skelnede mellem kedel start og kedel stop, nu er det så længe siden jeg har haft V6, men jeg syntes at huske at mit også kørte fint der uden en masse start/stop.
Tja, pumpen er sat til at starte når kedlen er på 46 grader og stoppe når den er under 35. Det betyder så at når kedlen kommer op i temp, så starter den med at cirkulere. Her havde jeg så forventet at det kun ville cirkulere i kedlen da shunten er meget åben, men det er tydeligt der bliver presset vand igennem systemet til VVB, og så falder temperaturen i kedlen til der 35, og pumpen stopper så igen.
Det sker en 3 gange i følge grafen, indtil temperaturen i systemet er kommer nok op i temperatur til at den ikke falder under 35 grader.

Virker shunten som den skal ?
( Er stiften inden i groet fast ? )
Det vil jeg tro den gør. Jeg har haft termostaten af og jeg kan flytte på stiften med en pind.
Og imens cirkulationspumpen kørte sidst efter fyret havde slukker, måske omkring 45 graders kedeltemperatur, kunne man høre forskel på hvordan vandet løb i rørene hvis jeg stilleden den på 25 grader eller 60 grader.
Men om det er nok til at konkludere om den virker ved jeg ikke.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #56 Dato: Jul 25, 2024, 17:00 »
En 2-vejs termostatventil som shunt vil altid give det “problem”, da vand altid vil tage den nemmeste vej  ;)

Danfoss TVM-H termostatisk 3-vejs ventil fikser “problemet”  :)
Monteret med forbindelse til fremløb fra kedlen til varmtvandssiden, retur fra anlægget til koldtvandssiden og den blande udgang gående til retur til kedlen, vil den cirkulere alt fremløbsvand retur til kedlen indtil den ønskede returtemperatur er opnået.
Herefter vil den stille og roligt tillade mere og mere returvand fra anlægget at returnere til kedlen og dermed mere og mere fremløbsvand at komme ud i anlægget.

Det står beskrevet i min vejledning “Grundlæggende vejledning om NBE brænder” på min webside www.mhes.dk

https://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html