Har du mulighed for at se røgtemperaturen? Enten i styringen eller med et manuelt termometer?
Styringen måler skakt temperaturen, er det den du spørger efter?
Ellers så kan jeg da godt sætte en temperaturmåler ind igennem trækstabilisatoren?
Hvad skal jeg kigge efter på røgtemperaturen?
Nej ikke skakt temperaturen, temperaturen i skorstens røret så tæt på afgangen fra fyret som rimeligt.
Temperaturen kan give en ide om overskud af luft, den stiger jo mere luft du blæser igennem bålet, og jo højere jo ringer udnyttelse.
Modsat mange andre mener jeg absolut ikke der er ide I at sætte 10% ydelsen så højt som muligt, tvært imod.
Jeg vil ikke risikerer overskud af effekt så fyret bliver "for varmt" i perioder med lav last, og på trods af jeg køre ned på 1,5kw i lav last er min virkningsgrad stadigt som før beskrevet, så det er en sandhed med visse modifikationer at den bliver ringe jo laverer fyret drifter.
Omvendt, jeg kan bruge al varmen i lav drift hvis/når fyret står lavt i stedet for temperaturen skyder over, eller fiser i skorstenen.
Min røgtemperatur er lav i lav drift og fyr og rør er top isoleret, så tabet er minimalt.
Derimod ville jeg sætte maks. ydelse lavt, eller forholdstvist lavt, for at få et mindre bånd at regulerer over, og dermed en finere opløsning.
Jeg kommer aldrig over 6kw i forbrug i perioder der betyder noget, så i stedet for de 10kw der er std. står mit til 1,5 til 8kw som jo så spænder over de 10-100% drift.