Jeg har svært ved at bruge dine grafer til noget, de skal sammenholdes med driften her og nu, men fint at du har noget graf at kigge på.
Hvis din installation er som på billedet og du ikke har ægte 3 vejs system, jamen så er der jo kun termostaten i bunden af VVB der styrer den, og når fyret starter vil der altid kaldes på varmt vand, der vil altid være tabt noget energi, du kan jo se min graf for VVB1 og grafen for vejrkompensering zone 1 er VVB2.
Det er PI kontrolleren, valgte drifts data samt installationen, der bestemmer hvor hurtigt du kommer op i temperatur.
Min installation er meget atypisk, og smeden der lavede det rystede bare på hovedet, men han er smed. hvor jeg var produktionstekniker og kender lidt til processer.
Jeg har ingen shunt.... arrr, du ødelægger din kedel..... nixen bixen, jeg henter energi fra min VVB ind gennem returen under opstart så typisk er kedlen meget hurtigere varm en dem der har shunt, og så er det blot indstillinger af temperaturer og pumper jeg har at lege med.
Alt kan ses på min Stokercloud, og som tidligere nævnt er mit fyrrum åbent for fyrsnak hvis man kommer forbi, men du er jo godt på vej
nemmeste måde at lære det på er jo at bruge lidt tid og undre sig..
Asken, det er kun asken i askeskuffen der rigtig tæller, under låget kan der hodt sidde noget der er lidt for lys og andre steder lidt for sort, min skorstensfejer er meget begejstret for min aske, fantastisk som det gamle fyr kan siger han..
Jeg har så iltstyring, jeg har kørt flest år uden, men blev nysgerrig, og trods kloge folks skriv at det ikke er så godt, det kigger på noget der er sket og alverdens andre ting, så lad os sige at det kigger for 5 sekunder siden, men hos mig er det væsentligt bedre end min justering for 14 dage siden
Jeg kan se at jeg var oppe i temperatur efter 29min ved sidste kørsel, og det incl at den altid trækker de 2 VVB'er med og gulvet på badeværelset, det er komfort siger konen, og en glad kone med varme tæer er jo ikke at fornægte
Kører vi ren VVB uden gulvvarme ligger vi typisk på 1,2-1,5kg i døgnet, nogle dage 0kg andre måske 3.