Forfatter Emne: Smuldstøv i kedlen  (Læst 7828 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #30 Dato: Jul 11, 2024, 20:29 »
Tak for svaret, jeg prøver lige at indstille blæseren i morgen og se om ikke jeg kan få en fornuftig orange og blød flamme.

Det er ikke kompressor rens der har blæst pillerne ned, da den ikke havde kørt endnu(kører 10min efter sluk) så det passer meget godt med det andet du siger at blæseren simpelthen står for høj.

Jeg kører med Davidsen piller, og de der står der er ca 2% smuld i. Jeg synes dog at det er blevet noget bedre efter jeg fik kørt pillebeholderen i bund og så det sidste "gamle" smuld kom ud, og nu ser det ud til at være en jævn fordeling af piller og smuld snegl røret.

Jeg vender stærkt tilbage når jeg har indstillet blæseren i morgen  8)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #31 Dato: Jul 12, 2024, 20:38 »
Der er over 4Kwh i et kilo piller og omkring godt 8kwh i en liter olie.

Det er dælme godt nok en ringe olie du bruger, men når pillerne er lige så ringe passer forholdet  ;D

Jeg har, ringe piller eller ej, en virkningsgrad på 87-88% hvis "man" regner med 4,5kwh/kg. piller målt med kalibreret udstyr 2 meter fra kedlen og uden for shunten, i forhold til  faktuelt påfyldte piller, set over en fyrings sæson. Med et fyr der kører en del i lavdrift, i øvrigt også. Det svarer til 3,9Kwh. / Kg.


De 4 kwh er således slet ikke ringe, og hvis du mener det er urealistiske er det nok nærmere den anden vej, at det er svært at opnå, selv med O2 styring! Igen, faktuelt målt, ingen gætterier her.

Det lader jeg andre om, det er jo ikke så sjældent der skydes op i luften i vildskab, og hvis der falder noget ned er det nok en sabeltiger. 

Der er ca. 10kwh i en liter rapsolie, så det er realistisk at få ca. 8kwh ud af den, så det  tænker jeg heller ikke er "så ringe"





 
« Senest Redigeret: Jul 12, 2024, 20:41 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #32 Dato: Jul 12, 2024, 22:55 »
Jeg har nu været igang med at indstille blæseren igen, og har sat den endnu længere ned.
Lav:18%
Midt:20%
Høj:24%

Flammen ser noget pænere ud ved 100% men har lidt svært ved at vurdere det, da jeg slet ikke synes den ligner dem på billedet i manualen.

Jeg har vedhæftet 3 billeder af flammen ved 100, 50 og 10%
Det er dog utroligt svært at vurdere noget, da 100% flammen, nogle gange er som vist på billedet hvor den kun lige kysser bagvæggen, og andre gange laver en padehat ind mod væggen.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #33 Dato: Jul 13, 2024, 06:23 »
Umiddelbart for meget luft på alle billederne.
Asken er, i min optil, det eneste andet billede du har på hvordan forbrændingen er.

Umiddelbart ser det ud til der er sorte piller i bunden af fyret på billedet ved 10%  drift.
Det vil jeg skyde på er fordi de blæses ind, eller rettere ud, af herden af for kraftigt blæs.

Jeg ville læse fyret til maks. 50% drift og få det til at køre med "perfekt" flamme og forbrænding der, inden jeg stillede på 100% luften.

Når du ved 10 og 50% er i orden  er det ikke svært at regne ud hvor den er gal hvis der kommer "forkert" aske når 100% drift bliver muligt.

Har du mulighed for at se røgtemperaturen? Enten  i styringen eller med et manuelt termometer?

Asken skal bære lysebrun (afhængig af piller) med kaffekonsistens , eller finere,  ikke hvid, grov, eller med sorte islet af nogen art.
 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7607
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #34 Dato: Jul 13, 2024, 06:52 »
Når du indstiller blæser tal, og kigger ned til ilden, har du 2 sek til at kigge.
Derefter er der tilført frisk luft fra den åbne luge.
Du skal derfor være hurtig med at åbne - kigge - lukke lugen.
Efter lidt tid kan der kigges igen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4485
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #35 Dato: Jul 13, 2024, 10:37 »
Du har kun første splitsekund at vurdere på, så at justere ud fra billeder er ikke verdens bedste ide.

10% er sværest, det er ikke nemt at se når man har Uherd og skamolplade.

Det er klogt at have 10% i så høj ydelse som praktisk muligt, det er nemmest at justere og sikrer at den ikke kan stå og tøffe med 10% når man ikke har brug for energi, med for lav 10% kan virkningsgraden komme faretruende tæt på 0%. Personligt skal mit fyr helst ikke køre under 4kW.

Så giv dig god tid når du justerer 10%, den skal kunne køre evigt på 10%, når du mener det er perfekt så hold låget lukket i ½-1 time og se så om det stadig brænder perfekt. Så har du 10% lufttal, og det er godt at kende til videre indstilling.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #36 Dato: Jul 13, 2024, 13:18 »
Tak for de gode svar fra jer alle. Men i ville lade kedlen blive varm før i begynder at indstille, eller betyder det ikke noget?

Så start med at få 10% til at køre godt, så 50% og så 100%?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4485
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #37 Dato: Jul 13, 2024, 13:24 »
Varmen betyder ikke alverden, selv om der naturligvis er forskel på trækket i kold og varm skorsten.

Bedst i vindstille, en trækstabilisator kan ikke tage hele trækket, den hjælper kun delvist.

Jeps, den sværeste 10% først.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #38 Dato: Jul 13, 2024, 15:00 »
Jeps, den sværeste 10% først.

Ville du fjerne skamolpladen for bedre at kunne se flammen, eller har det også betydning på justeringen?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4485
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #39 Dato: Jul 13, 2024, 15:18 »
Den har også indvirkning, så den skal blive på plads.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #40 Dato: Jul 13, 2024, 23:04 »
Har du mulighed for at se røgtemperaturen? Enten  i styringen eller med et manuelt termometer?
Styringen måler skakt temperaturen, er det den du spørger efter?
Ellers så kan jeg da godt sætte en temperaturmåler ind igennem trækstabilisatoren?
Hvad skal jeg kigge efter på røgtemperaturen?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4485
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #41 Dato: Jul 14, 2024, 07:25 »
Sæt hellere en føler til røg temperatur i styringen.
Jeg anbefaler 400°C PT1000, den kan købes billig på Ebay.

De nyere styringer er smarte, de går direkte på Stokercloud, og dermed har man gode grafer af driften og kan se hvad der sker når man ikke lige holder øje med det fysisk.

Det kan tidligere og V6 også, det kræver dog en ekstern enhed, den officielle er en tændt PC og programmet stokerkontrol, det står i manualen, men andre har også lavet alternative løsninger. Sidste version af Stokerkontrol kan gå på Stokercloud.

Det er altid smart at holde øje med røgtemperaturen, derfor er det smarteste at have den i styringen, specielt hvis man får det online, men man kan også bare bruge et grill termometer eller andet der kan klare et par hundrede grader, der bør ikke være så varmt, men man er nød til at sikre sig at noget kan gå galt.

Din V6 er en fin styring, men V7 er mange gange smartere.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #42 Dato: Jul 14, 2024, 09:48 »
Har du mulighed for at se røgtemperaturen? Enten  i styringen eller med et manuelt termometer?
Styringen måler skakt temperaturen, er det den du spørger efter?
Ellers så kan jeg da godt sætte en temperaturmåler ind igennem trækstabilisatoren?
Hvad skal jeg kigge efter på røgtemperaturen?

Nej ikke skakt temperaturen, temperaturen i skorstens røret så tæt på afgangen fra fyret som rimeligt.

Temperaturen kan give en ide om overskud af luft, den stiger jo mere luft du blæser igennem bålet, og jo højere jo ringer udnyttelse.

Modsat mange andre mener jeg absolut ikke der er ide I at sætte 10% ydelsen så højt som muligt, tvært imod.

Jeg vil ikke risikerer overskud af effekt så fyret bliver "for varmt" i perioder med lav last, og på trods af jeg køre ned på 1,5kw i lav last er min virkningsgrad stadigt som før beskrevet, så det er en sandhed med visse modifikationer at den bliver ringe jo laverer fyret drifter.
Omvendt, jeg kan bruge al varmen i lav drift hvis/når fyret står lavt i stedet for temperaturen skyder over, eller fiser i skorstenen.
Min røgtemperatur er lav i lav drift og fyr og rør er top isoleret, så tabet er minimalt.

Derimod ville jeg sætte maks. ydelse lavt, eller forholdstvist lavt, for at få et mindre bånd at regulerer over, og dermed en finere opløsning.
Jeg kommer aldrig over 6kw i forbrug i perioder der betyder noget, så i stedet for de 10kw der er std. står mit til 1,5 til 8kw som jo så spænder over de 10-100% drift.
 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #43 Dato: Jul 14, 2024, 15:56 »
Sæt hellere en føler til røg temperatur i styringen.
Jeg anbefaler 400°C PT1000, den kan købes billig på Ebay.

Det er mig der troede at skakten var noget der sad ved skorstenen, men efter lidt googling kan jeg se det er faldskakten der er snakke om, altså der hvor pillerne kommer ind brænderen.

De nyere styringer er smarte, de går direkte på Stokercloud, og dermed har man gode grafer af driften og kan se hvad der sker når man ikke lige holder øje med det fysisk.

Det kan tidligere og V6 også, det kræver dog en ekstern enhed, den officielle er en tændt PC og programmet stokerkontrol, det står i manualen, men andre har også lavet alternative løsninger. Sidste version af Stokerkontrol kan gå på Stokercloud.
Findes der nogle der har sat en Raspberry PI til eller måske en ESP32? Kan forstå styringen har en seriel indgang/udgang, men det kræver selvfølgelig at Stokercloud har et pænt API man kan bruge også.

Det er altid smart at holde øje med røgtemperaturen, derfor er det smarteste at have den i styringen, specielt hvis man får det online, men man kan også bare bruge et grill termometer eller andet der kan klare et par hundrede grader, der bør ikke være så varmt, men man er nød til at sikre sig at noget kan gå galt.
Jeg kan se at der faktisk er et 8-10mm hul i toppen af trækstabilisatoren, måske jeg kan sætte den PT1000 ind igennem der?

Hvilken temperaturområde skal jeg forvente af røgtemperaturen?
« Senest Redigeret: Jul 14, 2024, 20:27 af Fatman00 »

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 357
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #44 Dato: Jul 14, 2024, 19:01 »
Der findes et program til raspberry, det kan ikke komme på stokercloud, men du kan tjekke dit fyr online.

Virker med v.6

https://github.com/motoz/PellMon
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi