Forfatter Emne: Smuldstøv i kedlen  (Læst 7827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #15 Dato: Jul 05, 2024, 08:10 »
Ja, det giver jo god mening når du siger det. Men hvad gør man så for at undgå at det varierer sådan?
Kan man gøre et eller andet for at det smuld der nu engang er i pillerne(2%) ikke ophober sig og kun kommer med ud i bunden af pillebeholderen?
Det må da være svært at håndtere hvis der er kun er 0.5% smuld i de første 180L der kommer ud af pillebeholderen, men så til gengæld er 20% i de sidste 20L?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7607
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #16 Dato: Jul 05, 2024, 08:50 »
Ja, det giver jo god mening når du siger det. Men hvad gør man så for at undgå at det varierer sådan?
Kan man gøre et eller andet for at det smuld der nu engang er i pillerne(2%) ikke ophober sig og kun kommer med ud i bunden af pillebeholderen?
Det må da være svært at håndtere hvis der er kun er 0.5% smuld i de første 180L der kommer ud af pillebeholderen, men så til gengæld er 20% i de sidste 20L?

Mange har med succes løst smuld problemer ved at hælde 1 dl olie på toppen, når magasinet er fyldt helt op.
Olie fordeler sig i hele magasinet, og det giver en mere ens dosering hele vejen.
Når der tilsættes olie i den sidste slat piller med smuld, bør det køres ud og smides væk.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #17 Dato: Jul 05, 2024, 11:02 »
Hej, hvad mener du når du siger sneglen virker som et rivejern?

Jeg har hældt noget madolie ned over det sidste i pillebeholderen og har fået renst lidt ud i det smuld der var dernede.
Jeg har nu fået en meget bedre forbrænding, en kraftigere flamme og ingen problemer med at få kedlen op i temperatur.

Den eksterne snegl kan give "meget små" portioner piller, specielt ved lav drift af fyret. Så kommer sneglen til at stå og køre i mange små ryk, således det "Ikke rigtigt" kommer piller med op, men pillerne rives i stykker når sneglen starter og starter.

"man" kan justerer minimums pillemængden, og dermed sneglens drifttid.
Afhængig af snegl vil jeg ikke tro at mindst en fordobling af køretiden/ min mængden vil gøre noget andet end at sneglen køre det halve antal gange og dermed river pillerne mindre.

mht. olie i pillerne, tjaa det er en måde at holde sneglen fri for smuld på, men endeligt ikke for meget af gangen, Så hellere flere gange, det kan nemlig "lime" pillerne så det bliver en prop.

I forhold til forbrændingen har det, i min optik, absolut intet at sige om der er lidt olie I.
Der er over 4Kwh i et kilo piller og omkring godt 8kwh i en liter olie.

Altså er der 0,8Kwh i en dl olie, altså 20% af energien i et kilo piller og er den deciliter så bare fordelt over 4 kg piller er det altså 5% ekstra energi.

Det gør ingen forskel. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4485
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #18 Dato: Jul 06, 2024, 08:15 »
Det kommer ikke kun ned i bunden, det ses i sneglerøret.
Når du nu har dårlige piller med meget smuld, er det bedste våben at tilsætte olie, men at gøre det så systematisk at det bliver ensartet, så kan du veje og justere luft.

men det bedste er piller der er bedre eller iltstyring der kompenserer for uhensigtsmæssighederne.

Jeg har meget bedre piller, alligevel samler der sig smuld... det gør ikke noget, min iltstyring kompenserer bare for det.

Men så det næste problem, jeg kan godt lide at der forbrug som styringen siger brugt, også er det der bruges i virkeligheden, for at holde det putter jeg også en micro sjat olie hen over fyldt magasin, lige hen over sneglen, det ses på graferne, iltstyringen gør sit job, forbrændingen altd perfekt, og jeg kan ramme +-50kg på mit årsforbrug.

Og når jeg siger "lille" sjat olie, så er det under en ½l på 6ton.

Hvis du bor i nærheden af 6683, så er fyrrummet altid åbent og man kan komme og få lidt stald fiduser.

Nu er det ikke kun mine meninger der dur, fyret kan køres på mange måder, i bund og grund handler det bare om at få varme og varmt vand, om man så bruger 500kg +- gør jo ikke det store, men der er også steder man kan samle meget op.

Da vi købte hus var der et TwinHeat stokerfyr, 9,5ton + strøm til VVB de varmeste måneder. Så fik vi Scotten (NBE fyret), den klarede det for 8ton incl det varme vand.
Nu hvor vi har haft det siden 2009 og har optimeret lidt, så er det barberet ned omkring 6ton
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #19 Dato: Jul 07, 2024, 15:44 »
Ja, det giver jo god mening når du siger det. Men hvad gør man så for at undgå at det varierer sådan?
Kan man gøre et eller andet for at det smuld der nu engang er i pillerne(2%) ikke ophober sig og kun kommer med ud i bunden af pillebeholderen?
Det må da være svært at håndtere hvis der er kun er 0.5% smuld i de første 180L der kommer ud af pillebeholderen, men så til gengæld er 20% i de sidste 20L?

Mange har med succes løst smuld problemer ved at hælde 1 dl olie på toppen, når magasinet er fyldt helt op.
Olie fordeler sig i hele magasinet, og det giver en mere ens dosering hele vejen.
Når der tilsættes olie i den sidste slat piller med smuld, bør det køres ud og smides væk.

Hej Michael

Tak for uddybningen, jeg havde forstået det som at man fylder det på den sidste del af pillerne. Så blev jeg også lidt klogere i dag:-)

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #20 Dato: Jul 07, 2024, 15:48 »
Hej, hvad mener du når du siger sneglen virker som et rivejern?

Jeg har hældt noget madolie ned over det sidste i pillebeholderen og har fået renst lidt ud i det smuld der var dernede.
Jeg har nu fået en meget bedre forbrænding, en kraftigere flamme og ingen problemer med at få kedlen op i temperatur.

Den eksterne snegl kan give "meget små" portioner piller, specielt ved lav drift af fyret. Så kommer sneglen til at stå og køre i mange små ryk, således det "Ikke rigtigt" kommer piller med op, men pillerne rives i stykker når sneglen starter og starter.

"man" kan justerer minimums pillemængden, og dermed sneglens drifttid.
Afhængig af snegl vil jeg ikke tro at mindst en fordobling af køretiden/ min mængden vil gøre noget andet end at sneglen køre det halve antal gange og dermed river pillerne mindre.

mht. olie i pillerne, tjaa det er en måde at holde sneglen fri for smuld på, men endeligt ikke for meget af gangen, Så hellere flere gange, det kan nemlig "lime" pillerne så det bliver en prop.

I forhold til forbrændingen har det, i min optik, absolut intet at sige om der er lidt olie I.
Der er over 4Kwh i et kilo piller og omkring godt 8kwh i en liter olie.

Altså er der 0,8Kwh i en dl olie, altså 20% af energien i et kilo piller og er den deciliter så bare fordelt over 4 kg piller er det altså 5% ekstra energi.

Det gør ingen forskel.

Hej

Tak for svar, det giver god mening. Jeg har nu været min styring igennem(Woody V6), men kan ikke finde nogle steder hvor der står direkte minimums køretid for ekstern snegl eller minimum pillemængde. Kan du kommer med at hint på hvad jeg skal kigge efter?

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #21 Dato: Jul 07, 2024, 15:56 »
Det kommer ikke kun ned i bunden, det ses i sneglerøret.
Når du nu har dårlige piller med meget smuld, er det bedste våben at tilsætte olie, men at gøre det så systematisk at det bliver ensartet, så kan du veje og justere luft.

men det bedste er piller der er bedre eller iltstyring der kompenserer for uhensigtsmæssighederne.

Jeg har meget bedre piller, alligevel samler der sig smuld... det gør ikke noget, min iltstyring kompenserer bare for det.

Men så det næste problem, jeg kan godt lide at der forbrug som styringen siger brugt, også er det der bruges i virkeligheden, for at holde det putter jeg også en micro sjat olie hen over fyldt magasin, lige hen over sneglen, det ses på graferne, iltstyringen gør sit job, forbrændingen altd perfekt, og jeg kan ramme +-50kg på mit årsforbrug.

Og når jeg siger "lille" sjat olie, så er det under en ½l på 6ton.

Hvis du bor i nærheden af 6683, så er fyrrummet altid åbent og man kan komme og få lidt stald fiduser.

Nu er det ikke kun mine meninger der dur, fyret kan køres på mange måder, i bund og grund handler det bare om at få varme og varmt vand, om man så bruger 500kg +- gør jo ikke det store, men der er også steder man kan samle meget op.

Da vi købte hus var der et TwinHeat stokerfyr, 9,5ton + strøm til VVB de varmeste måneder. Så fik vi Scotten (NBE fyret), den klarede det for 8ton incl det varme vand.
Nu hvor vi har haft det siden 2009 og har optimeret lidt, så er det barberet ned omkring 6ton

Hej Kenneth

Tak for at pensle det ud for mig, det hjælper virkelig på forståelsen at få lidt vejledning af alle jer erfarne gutter på forumet.
Jeg har allerede været inde på stokercloud og lure lidt på dit forbrug og det data der bliver delt der.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #22 Dato: Jul 07, 2024, 17:37 »

Tak for svar, det giver god mening. Jeg har nu været min styring igennem(Woody V6), men kan ikke finde nogle steder hvor der står direkte minimums køretid for ekstern snegl eller minimum pillemængde. Kan du kommer med at hint på hvad jeg skal kigge efter?

Selv, ikke mange er opmærksomme på det "problem" som ikke engang iltstyring kan løse. Det læser faktisk ingen problemer, tvært imod, det fastholder dem der evt. er, og 1000vis af fyr køre forbilledligt uden, men det er en anden snak.

Jeg kender ikke V6 styringen, så hvor, og om det i det hele taget kan ændres, kan jeg ikke sige. I V7, V13 og V16 er indstillingen under "silo" menuen, "min dossering" og om det er i sekunder eller gram piller kan jeg ikke huske, men på min V13 hedder det "Min. dosering/kørsel g" og står til 8 gram.

Så kommer der intet, absolut intet, smuld, uanset hvilke piller jeg kommer i magasinet, og uanset O2 eller ej.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 357
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #23 Dato: Jul 07, 2024, 18:47 »
Hej, hvad mener du når du siger sneglen virker som et rivejern?

Jeg har hældt noget madolie ned over det sidste i pillebeholderen og har fået renst lidt ud i det smuld der var dernede.
Jeg har nu fået en meget bedre forbrænding, en kraftigere flamme og ingen problemer med at få kedlen op i temperatur.

Den eksterne snegl kan give "meget små" portioner piller, specielt ved lav drift af fyret. Så kommer sneglen til at stå og køre i mange små ryk, således det "Ikke rigtigt" kommer piller med op, men pillerne rives i stykker når sneglen starter og starter.

"man" kan justerer minimums pillemængden, og dermed sneglens drifttid.
Afhængig af snegl vil jeg ikke tro at mindst en fordobling af køretiden/ min mængden vil gøre noget andet end at sneglen køre det halve antal gange og dermed river pillerne mindre.

mht. olie i pillerne, tjaa det er en måde at holde sneglen fri for smuld på, men endeligt ikke for meget af gangen, Så hellere flere gange, det kan nemlig "lime" pillerne så det bliver en prop.

I forhold til forbrændingen har det, i min optik, absolut intet at sige om der er lidt olie I.
Der er over 4Kwh i et kilo piller og omkring godt 8kwh i en liter olie.

Altså er der 0,8Kwh i en dl olie, altså 20% af energien i et kilo piller og er den deciliter så bare fordelt over 4 kg piller er det altså 5% ekstra energi.

Det gør ingen forskel.

Hej

Tak for svar, det giver god mening. Jeg har nu været min styring igennem(Woody V6), men kan ikke finde nogle steder hvor der står direkte minimums køretid for ekstern snegl eller minimum pillemængde. Kan du kommer med at hint på hvad jeg skal kigge efter?

Det kan ikke indstilles i en V6 styring
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #24 Dato: Jul 07, 2024, 19:50 »

Hej, hvad mener du når du siger sneglen virker som et rivejern?



Det kan ikke indstilles i en V6 styring


Tjek og tak, så er det jo så nemt. Så er der dømt rivejern i større eller mindre grad.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #25 Dato: Jul 07, 2024, 19:52 »
Tak for svaret Ole, så er der jo ikke noget jeg kan optimere her :-)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4485
  • Respekt optjent: +169/-24
    • mit fyr
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #26 Dato: Jul 09, 2024, 19:42 »
Der er over 4Kwh i et kilo piller og omkring godt 8kwh i en liter olie.

Det er dælme godt nok en ringe olie du bruger, men når pillerne er lige så ringe passer forholdet  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #27 Dato: Jul 10, 2024, 20:33 »
Hej igen

Jeg har nu fået tømt det sidste smuld af pillebeholderen, og fyldt nye i, samt afvejet 6 minutters kørsel. Det blev til 1445g modsat de 1090g den stod til tidligere.

Jeg har også været ved at indstille blæseren og har lavet nedenstående ændringer, men for at være helt ærlig har jeg ingen ide om det er bedre eller ej.
HØJ: 39% -> 30%
MIDDEL: 29% -> 24%
LAV: 24% -> 20%

Jeg har vedhæftet 3 billeder af flammen efter justering og i kan nok selv gætte hvilken der er 10%, 50% og 100% kørsel

Jeg lagde dog mærke til at LX målingen faldt gevaldigt da jeg lavede 10% kørsel. Hvor den ellers normalt står på 99LX, faldt den ved 10% ned omkring 30LX til tider og steg så lidt igen.

Offline Fatman00

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #28 Dato: Jul 10, 2024, 20:53 »
En ting der undrede mig under justeringen var at pillerne næsten altid ligger helt frem på spidsen af herden, og nogle af dem triller ned i askeskuffen.
Da jeg så efter justeringen satte fyret tilbage på stop ur og den begyndte at lukke end, men før kompressor rens havde kørt lagde jeg mærke til en masse glødende piller i askeskuffen som vist på billedet.
Hvad er grunden til at de ikke bliver brændt af?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1434
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Smuldstøv i kedlen
« Svar #29 Dato: Jul 11, 2024, 06:53 »

Hvad er grunden til at de ikke bliver brændt af?

Umiddelbart vil jeg sige der er (alt) for meget luft på fordi flammen spidser temmelig meget til, og er mere gul/hvis end orange.
Det vil kunne blæse u forbrændte piller ind i kammeret, og/eller give aske der er mere hvid/grå end lysebrun.

Hvis det er kompressorrens der blæser pillerne ind er det fordi der er der er for kort tid til ned lukning så bålet ikke er brændt ud inden pulserne fyres af.

Jeg tror (simpelthen) ikke på pillerne er af så ringe kvalitet at de giver al den smuld. I så fald skulle en del andre jo have samme problemer, da du næppe er den eneste der har fået af det parti.
I stedet tænker jeg det er opbygget over længere tid, smuldet altså, og vil kunne holdes ned med lidt olie af og til, men også ved at køre siloen tom for tjek og evt fjernelse af smuld en gang eller 2 om året.

Mit fyr kører (mindst) 6-8 tons igennem uden smuld overhovedet og den eneste grund til det ikke er mere er jeg har haft det skilt af i anden anledning, så skulle du lade siloen køre tom en gang om året og støvsuge den i bunden tænker jeg det er meget fornuftigt, og ikke noget at gøre mere ud af.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.