Det kommer ikke kun ned i bunden, det ses i sneglerøret.
Når du nu har dårlige piller med meget smuld, er det bedste våben at tilsætte olie, men at gøre det så systematisk at det bliver ensartet, så kan du veje og justere luft.
men det bedste er piller der er bedre eller iltstyring der kompenserer for uhensigtsmæssighederne.
Jeg har meget bedre piller, alligevel samler der sig smuld... det gør ikke noget, min iltstyring kompenserer bare for det.
Men så det næste problem, jeg kan godt lide at der forbrug som styringen siger brugt, også er det der bruges i virkeligheden, for at holde det putter jeg også en micro sjat olie hen over fyldt magasin, lige hen over sneglen, det ses på graferne, iltstyringen gør sit job, forbrændingen altd perfekt, og jeg kan ramme +-50kg på mit årsforbrug.
Og når jeg siger "lille" sjat olie, så er det under en ½l på 6ton.
Hvis du bor i nærheden af 6683, så er fyrrummet altid åbent og man kan komme og få lidt stald fiduser.
Nu er det ikke kun mine meninger der dur, fyret kan køres på mange måder, i bund og grund handler det bare om at få varme og varmt vand, om man så bruger 500kg +- gør jo ikke det store, men der er også steder man kan samle meget op.
Da vi købte hus var der et TwinHeat stokerfyr, 9,5ton + strøm til VVB de varmeste måneder. Så fik vi Scotten (NBE fyret), den klarede det for 8ton incl det varme vand.
Nu hvor vi har haft det siden 2009 og har optimeret lidt, så er det barberet ned omkring 6ton