Jeg kan ikke få returvandet højt nok op (35-40 gr. målt helt nede ved kedlen med el-føler (mont. flowmåler) op til styringen og røret er isoleret med 40 mm rockwool rørskål) og kedeltemp. ca. 60 gr.
Anlægget er nyt 2 streng af 3/4" rør, men UDEN direkte forbindelse i enden af kredsen. Altså kun forbindelse når vandet løber gennem radiatorerne. Med til historien hører også at der er rigelig radiatorkapacitet så returvandet fra hver enkel radiator kommer ikke meget over 25 gr. Føderørene er isoleret med 40 mm rockwool rørskåle, så det burde ikke være her varmen spildes.
Der er en manuel 3-vejs shuntventil helt henne ved kedlen, som man skulle tro kunne løse ovenstående problem. Det gør det ikke.
Pumpen er en Alfa 2 som sidder på fremløbet lige før shunten.
Problemet er at når jeg stiller shunten så returen kommer op på 50 gr. + at pumpen står på auto, så racer pumpen af sted med fuld kraft og ligger på 40-45 w. Dertil kommer at den larmer helt vildt så det kan høres i hele huset og i alle radiatorer. Det kan man IKKE leve med! Jeg har læst at larmen netop oftest skyldes for højt flow i rørene og det hjælper også helt klart at sænke ydelsen.
Hvis jeg manuelt tvinger pumpen ned i ydelse til ca. 7 w (indstilling I) er returen ok men det giver ikke varme nok i huset. Jeg har en idé om at vandet kommer for langsomt frem til de bagerste radiatorer.
Hvis jeg skruer på shunten så larmen lige er væk, kommer der varme nok ud til huset og pumpen regulerer sig ned i ydelse, men så falder returen ind til kedlen til 35-40 gr. (Fremløbet til anlægget er ca. 50 gr. og retur fra anlægget er ca. 25 gr.)
Jeg har kæmpet med det i 1½ måned og problemet med den lave retur er blevet mere udtalt her i den kode januar.
Spørgsmål:
Skal jeg lave en sløjfe i enden af anlægget så der kommer mere cirkulation i anlægget?
Ville det evt. være en idé at sætte en returtermostat i mellem så temperaturen ikke blot fortsætter til kedeltemperatur eller er det smartere blot at bruge shunten til det? Jeg tænker bare på om Alfa automatikken ville være mest glad for en ventil når temperaturen er ok.
Eller er det noget helt andet der er galt?
Beklager det lange indlæg – jeg hader det selv – jeg kan bare ikkee finde ud af at forklare det kort
Mvh/Kjeld