Det er lidt omfangsrigt at fortælle kort.
Prøv at søge på google forbrændings teknik.
Temperatur i bålet.
Helt ligesom det er meget svært at forklare PI regulering, og/eller i den her (fyr)forbindelse hvordan O2 reguleringen virker, og hvordan fyret optimeres.
Iøvrigt har det jo så heller ikke hjulpet ar bruge lang tid på det, har jeg konstateret over tid!
En anden mulighed for at forklare hvorfor asken/bålet er anderledes lige pludselig kunne være at lejerne i blæseren er ved at være trætte, og den derfor kører/kørte langsommere og derfor leverede mindre luft.
Dog ville det, i mine øjne, være langt mere nærliggende at shunten hænger, og at de er tilfældigt at asken er blevet bedre efter blæserjusteringen.
En 3 ting der er meget pussigt er at mit fyr (også med V13) styring også lige har laver fugtig aske, og det undrede mig meget. Iøvrigt i forbindelse med min Lampdasonde stoppede af aske, så den blev blæst ren og fyret køre som det skal igen, så det kan også være at grunden til du skal justere blæseren er at sonden er stoppet af aske.
Eller at fabrikanten har lavet "et eller andet" siden flere fyr får samme "fejl" på nogenlunde samme tid.
Efter NBE`s geniale løsning på kompressorproblemet så tryklufttanken nu tømmes ind i fyret og videre ud i skorstenen ophober der sig en del aske i røgrørene har jeg konstateret,