Indstilling af 16 kW Scotte styring 4.99 uden iltstyring og uden interface, men med trækstabilisator i skorsten foret med Isokærn 15 cm.
Jeg har afvejet 6 min.-mængde til 1130 gram. Indstillet menu 2 til 4,3 og menu 3 til 27,9 og menu 4 til 9 ifølge skema.
Min røgtemperatur er 130 gr. C og jeg bruger ca. 1000 kg træpiller pr. måned.
Udetemperatur minus 5 gr. C.
Jeg prøver nu at indstille styringen efter Michael (MHES)'s anvisninger og har stillet E4 og E5 på 10%. Nu har jeg stillet menu 2 ad flere gange op til 7,0 men jeg synes det er svært at se, om der kommer synlig røg ud af skorstenen (måske gør der ved menu 2 6,5 til 7,0 !!
Nu skulle der ske noget!! E4 og E5 på 100% (aldrig prøvet før da standardindst. for max. ydelse er 50%. Det ryger stadig ikke mørkt, men der kommer hvid røg op ad skorstenen. Nu går jeg i kælderen og stiller tilbage til de gamle indstillinger.
Hvad gør jeg forkert??
Troede oprindeligt, at jo mindre tal der blev indtastet i menu 2 og 3 jo mindre pilleforbrug ville jeg have, men det er vist ikke rigtigt -vel? Er det noget med at pillemængden skal svare optimalt til blæseren både ved 10% og 100%, da vil man få den bedste varmeudnyttelse og fyret vil "bede" sjælnere om piller fra magasinet. Jeg er blevet forvirret, men måske på et højere niveau.