Super at det virker
For lige at runde det af med kondensatoren.
Det er lidt nørderi, ved det.
Prøv at goggle "kondensator på enfaset elmotor med ekstra vikling"
Så får du oversat til dansk :
En enfaset elmotor med en hjælpevikling, også kendt som en splitfasemotor, bruger typisk både en startkondensator og en driftskondensator. Startkondensatoren er forbundet i serie med hjælpeviklingen og giver et startboost til motoren.
Kørekondensatoren er forbundet parallelt med startkondensatoren og hjælpeviklingen og forbedrer motorens effektivitet, mens den kører.
Kigger du på dagrammet fra NBE https://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Gear-YN60-3-wire-DK-19.10.2015.pdf
Ser du at kondensatoren er i serie med hjælpe viklingen.
Idet gearmotoren starter og stopper hele tiden under drift af fyret, så er det staren af gearmotoren der er interessant.
Det er derfor jeg kalder kondensatoren en start kondenssator.
Hvis jeg tager et glas og fylder det op med vand kan jeg kalde det et glas vand.
Jeg kan også kalde det rødvin. Jeg kan spørge google om man kan fylde rødvin i et vandglas, google vil sandsynligtvist svare "Ja"
Det er fint, så kalder jeg væsken i glasset rødvin. Det kan jeg, helt sikkert, lege med små børn der tumler "fulde" rundt i sandkassen.
Flertallet af "de voksne" der kommer forbi vil sikkert tænke "de hygger sig" og udemærket ved at "fuldskaben bare er noget alle leger"
Jeg tror flertallet, og dem der ved noget om vand og rødvin vil sige det er vand der er i glasset, alligevel.
Nu er vekselstrømsteori ikke så enkelt, mange bruger faktisk mange år på at læse om det. Der findes mange forskellige måder at lave vekselsstrøms motorer på, med eller uden kondensatorer af forskellig art.
Kondensatorer en en del af vekselstrøms teori.
En startkondensator er, som det er skrevet, kun med til at hjælpe motoren igang, indenfor de første perioder af vekselspændingen, til ankeret begynder at bevæge sig. Altså indenfor de første få 1/50 dele sekund, idet vi har 50Hz vekselspænding her i DK.
En driftkondensator, eller som google kalder den i en maskinoversættelse, forskyder strøm og spænding (kan ikke huske om det er det ene eller andet der kommer først) i forhold til primærviklingen, således der opstår et skiftende/roterende magnetfelt der således kan dreje ankeret rundt.
Driftkondensatoren indgår i kredsløbet når motoren køre. Om den køre sekunder eller timer. Så om motoren på fyret starter og stopper i intervaller har absolut intet med kondensator benævnelsen at gøre.
Så uanset hvad du kalder væsken i glasset vil det være vand, den klare væske der benævnes h2o det bliver ikke rødvin fordi du kalder den det.
/ 383CI der kommer til at tænke på eventyret "Kajserens nye klæder"