Forfatter Emne: Hjælp til justering af pillefyr efter ny brænder (vandskade)  (Læst 3246 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline mikkelmoeller

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloudProfil
Hej med jer,

Jeg er en grønskolling på pillefyrs området, og håber der er nogle der kan pege mig i den rigtige retning.

For godt snart 2 år siden overtog jeg en ejendom hvor der er installeret et BlackStar 1060 med en NBE model 16kw brænder på. Fyret har fungeret upåklageligt, og var så småt begyndt at “get it” i forhold til at have et pillefyr kørende (rens, forskellige piller etc.).

For et par dage siden var jeg så uheldig at “rende ind i en vandskade” i mit fyrrum, selvfølgelig imens jeg stod i Norge på skiferie (super fedt)…

Jeg har nu fået renset hele fyrrummet, sneglen og tømt alle pillerne osv., samt fået monteret et ny brænder (samme model) på fyret, da denne var stået af. Dertil også en ny overkogssikring.

Mit problem er nu, at fyret ikke længere fungere optimalt længere. Jeg kan se Lys(Lx) svinger en del, samt af afbrændingen af pillerne heller ikke er korrekt (ikke fint gråt aske, men delvist afbrændte piller).
Det skal siges at fyret er rengjort, dog mangler jeg at foretage en afvejning af piller, efter at sneglen og silo har været rykket rundt.

Er der en venlig sjæl der kan give mig lidt indsigt i, hvad der ellers skal kigges ind i/justeres?
Dertil har jeg også længe undret mig over, at på interfacet på controlleren, som StokerCloud, figurerer der en VBB, men dette er ikke monteret. Er det noget man kan deaktivere/fjerne? Har set andre interfaces, hvor det ikke er tilstede (kun kedel og silo m. Snegl).

På forhånd tak!

https://stokercloud.dk/v3/#/mikkelmoeller/main-page
Kedel: BlackStar 1060
Brænder: NBE Model 16kw
Ektern snegl: YN70-20

https://stokercloud.dk/v3/#/mikkelmoeller/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Når du har et manuelt fyr, så er det "bare" opstarts indstillinger du skal igennem.

Total rens af hele fyret og så skal alt samles rigtigt og tæt.

Gode piller på tanken, kør 15min i en spand, når det fornemmes stabilt så afvejer du piller i 360sec og indtaster resultatet i autoberegneren og korrektionsfaktor for piller.

Så justerer du luft 10%--50%--100%

Så virker fyret..

Du kan få et væld af ekstra udstyr, og VVB kontrol kræver grundlæggende kun en føler i VVB, den kmooer selv frem på styringen når du monterer den, men man kan ofgså lave det ekstra fint så en ventil omskifter mellem opvarmning og varmt vand.

Og kompressorrens, her kan du få automatisk rens af brænderen, det forlænger perioderne mellem manuel rens.

Du kan også få iltstyring..

Jeg har alt gejl og holdt mit fyr opdateret, så trods det grundlæggende er fra 2009 så kører det oven ud fantastisk, bedre end nyt..

jeg har lige kigget lidt i din cloud... der er en graverende fejl, din skakt alarm står til 70, men du kører ikke meget over 40, den bør du stille ned til minimum som er 50, hellere en alarm end tilbagebrand, det er nemlig den der elektronisk laver en nød nedluknings sekvens hvis noget går kaput, eller man glemmer at rense et eller andet.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Juster som beskrevet.
Det er ikke sikkert blæseren er den samme på de 2 brændere. Det gør en væsentlig forskel på hvor godt den brænder/på hvor meget luft den giver.

Mit fyr var født med en 60Hz blæser der jo ikke passer til det danske net på 50Hz Ud over den brugte mere strøm end nødvendig kørte den også anderledes end den blæser der er på nu, der er en korrekt model til det danske elnet.
Så der kan være en betydelig forskel, alene der.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline mikkelmoeller

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloudProfil
Når du har et manuelt fyr, så er det "bare" opstarts indstillinger du skal igennem.

Total rens af hele fyret og så skal alt samles rigtigt og tæt.

Gode piller på tanken, kør 15min i en spand, når det fornemmes stabilt så afvejer du piller i 360sec og indtaster resultatet i autoberegneren og korrektionsfaktor for piller.

Så justerer du luft 10%--50%--100%

Så virker fyret..

Du kan få et væld af ekstra udstyr, og VVB kontrol kræver grundlæggende kun en føler i VVB, den kmooer selv frem på styringen når du monterer den, men man kan ofgså lave det ekstra fint så en ventil omskifter mellem opvarmning og varmt vand.

Og kompressorrens, her kan du få automatisk rens af brænderen, det forlænger perioderne mellem manuel rens.

Du kan også få iltstyring..

Jeg har alt gejl og holdt mit fyr opdateret, så trods det grundlæggende er fra 2009 så kører det oven ud fantastisk, bedre end nyt..

jeg har lige kigget lidt i din cloud... der er en graverende fejl, din skakt alarm står til 70, men du kører ikke meget over 40, den bør du stille ned til minimum som er 50, hellere en alarm end tilbagebrand, det er nemlig den der elektronisk laver en nød nedluknings sekvens hvis noget går kaput, eller man glemmer at rense et eller andet.

Tak for dit input Kenneth, og tak for at du tog dig tid til at kigge igennem min cloud! :)

Jeg har nu tilrettet skakt alarmen til 50grader, samt foretaget en afvejning af pillerne (tvangskørsel i 360sek, ændret fra 1200 > 1400 efter vejning ).
Desværre er afbrændingen af pillerne dog fortsat ikke korrekt, ikke fint gråt aske, men nærmest halve piller (se vedhæftet billede "piller.jpg").

Kan du gøre mig lidt klogere på selve justeringen af luft/blæseren? Er det blot som beskrevet i følgende guide (se side 13)?
https://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf

Endnu et spørgsmål fra grønskollingen.
Da jeg foretog endnu en rens af pillefyret i dag, lagde jeg mærke til en bundplade i de to bagerste "riller". I den dokumentation jeg har kunne finde, er der ikke en bundplade.
Skal denne være der? Eller er det afhængigt af opsætningen af fyret? (se vedhæftet billede "bundplade.jpg").
« Senest Redigeret: Dec 25, 2022, 23:19 af mikkelmoeller »
Kedel: BlackStar 1060
Brænder: NBE Model 16kw
Ektern snegl: YN70-20

https://stokercloud.dk/v3/#/mikkelmoeller/

Offline mikkelmoeller

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloudProfil
Juster som beskrevet.
Det er ikke sikkert blæseren er den samme på de 2 brændere. Det gør en væsentlig forskel på hvor godt den brænder/på hvor meget luft den giver.

Mit fyr var født med en 60Hz blæser der jo ikke passer til det danske net på 50Hz Ud over den brugte mere strøm end nødvendig kørte den også anderledes end den blæser der er på nu, der er en korrekt model til det danske elnet.
Så der kan være en betydelig forskel, alene der.

Tak for tilbagemeldingen :)!

Jeg har nu tjekket og det viser sig, at den gamle blæser var 60Hz og den nye 50Hz.

Justeringen af blæseren er ikke noget, som jeg har bevæget mig ud i før. Hvis jeg læser nedenstående guide, skal man kigge på flammen og vurdere derudfra, ved hhv. 10%, 50% og 100%. Er det blot som beskrevet i følgende guide (se side 13)?
https://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf
Kedel: BlackStar 1060
Brænder: NBE Model 16kw
Ektern snegl: YN70-20

https://stokercloud.dk/v3/#/mikkelmoeller/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Tak for dit input Kenneth, og tak for at du tog dig tid til at kigge igennem min cloud! :)

Jeg har nu tilrettet skakt alarmen til 50grader, samt foretaget en afvejning af pillerne (tvangskørsel i 360sek, ændret fra 1200 > 1400 efter vejning ).
Desværre er afbrændingen af pillerne dog fortsat ikke korrekt, ikke fint gråt aske, men nærmest halve piller (se vedhæftet billede "piller.jpg").

Kan du gøre mig lidt klogere på selve justeringen af luft/blæseren? Er det blot som beskrevet i følgende guide (se side 13)?
https://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf

Endnu et spørgsmål fra grønskollingen.
Da jeg foretog endnu en rens af pillefyret i dag, lagde jeg mærke til en bundplade i de to bagerste "riller". I den dokumentation jeg har kunne finde, er der ikke en bundplade.
Skal denne være der? Eller er det afhængigt af opsætningen af fyret? (se vedhæftet billede "bundplade.jpg").

Selv om nogen ser spøgelser når de se en 60hz blæser kan jeg fortælle dig at det ikke betyder noget som helst, min 60hz kører glimrende og tager ikke for meget strøm, den kører blot en smule langsommere ved samme procenter i styringen.

Bundpladen bør være monteret, det er vist også på en af de første sider i manualen, bundpladen og pladen til bagerste røgslag.. ellers ryger der energi uden om røgvenderen.. men det kan nogen gange være nødvendigt at justere på dem hvis man har problemer med meget lav røgtemperatur og kondensering.

Justering af luften..
Man afvejer piller og indtaster det rigtige resultat i autoberegneren, og så stiller man styringen til den fysiske brænder, 10kW er ca 10x10cm og 16kW er ca 10x15cm +- i brænderen.
Gør man det rigtigt så passer pillemængden, og du kommer ikke til at mangle varme, som hvis man begynder at "snyde"

Når fyret er rent og samlet korrekt så skal vi justere luften.

Vi starter med 10%... fyret startes og låses på 10%, under snegle sættes min og max ydelse til 10%. Du starter med meget luft, det må gerne brænde magert og være ved at brænde ud, og så tager du langsomt luft fra, når du mener 10% er perfekt lukker du låget og venter ½ time, så skal det stadig brænde perfekt når du tjekker igen. Gør det ikke det, så er det justering og mere venten.. Den skal kunne brænde evigt på 10%. Det kan være nødvendigt at hæve minimums effekten, det er ikke klogt at køre lavere end 2,5%

Når du mener at 10% er perfekt, så videre til 50%, her er mere fart på, og 10-15min ventetid på stabilisering er rigeligt, også her skal man ramme noget der kan køre evigt.

Til sidst 100%, her går det stærkt og der er godt fart på, så 5min stabilisering er nok.

Hvis du bruger messenger og vil have hurtigere ping-pong kan du skrive til mig, Kenneth Freund Christiansen, så får du hurtigere svar på spørgsmål.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline mikkelmoeller

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloudProfil
Tak for dit input Kenneth, og tak for at du tog dig tid til at kigge igennem min cloud! :)

Jeg har nu tilrettet skakt alarmen til 50grader, samt foretaget en afvejning af pillerne (tvangskørsel i 360sek, ændret fra 1200 > 1400 efter vejning ).
Desværre er afbrændingen af pillerne dog fortsat ikke korrekt, ikke fint gråt aske, men nærmest halve piller (se vedhæftet billede "piller.jpg").

Kan du gøre mig lidt klogere på selve justeringen af luft/blæseren? Er det blot som beskrevet i følgende guide (se side 13)?
https://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf

Endnu et spørgsmål fra grønskollingen.
Da jeg foretog endnu en rens af pillefyret i dag, lagde jeg mærke til en bundplade i de to bagerste "riller". I den dokumentation jeg har kunne finde, er der ikke en bundplade.
Skal denne være der? Eller er det afhængigt af opsætningen af fyret? (se vedhæftet billede "bundplade.jpg").

Selv om nogen ser spøgelser når de se en 60hz blæser kan jeg fortælle dig at det ikke betyder noget som helst, min 60hz kører glimrende og tager ikke for meget strøm, den kører blot en smule langsommere ved samme procenter i styringen.

Bundpladen bør være monteret, det er vist også på en af de første sider i manualen, bundpladen og pladen til bagerste røgslag.. ellers ryger der energi uden om røgvenderen.. men det kan nogen gange være nødvendigt at justere på dem hvis man har problemer med meget lav røgtemperatur og kondensering.

Justering af luften..
Man afvejer piller og indtaster det rigtige resultat i autoberegneren, og så stiller man styringen til den fysiske brænder, 10kW er ca 10x10cm og 16kW er ca 10x15cm +- i brænderen.
Gør man det rigtigt så passer pillemængden, og du kommer ikke til at mangle varme, som hvis man begynder at "snyde"

Når fyret er rent og samlet korrekt så skal vi justere luften.

Vi starter med 10%... fyret startes og låses på 10%, under snegle sættes min og max ydelse til 10%. Du starter med meget luft, det må gerne brænde magert og være ved at brænde ud, og så tager du langsomt luft fra, når du mener 10% er perfekt lukker du låget og venter ½ time, så skal det stadig brænde perfekt når du tjekker igen. Gør det ikke det, så er det justering og mere venten.. Den skal kunne brænde evigt på 10%. Det kan være nødvendigt at hæve minimums effekten, det er ikke klogt at køre lavere end 2,5%

Når du mener at 10% er perfekt, så videre til 50%, her er mere fart på, og 10-15min ventetid på stabilisering er rigeligt, også her skal man ramme noget der kan køre evigt.

Til sidst 100%, her går det stærkt og der er godt fart på, så 5min stabilisering er nok.

Hvis du bruger messenger og vil have hurtigere ping-pong kan du skrive til mig, Kenneth Freund Christiansen, så får du hurtigere svar på spørgsmål.

Jeg forsøger at fange dig på Messenger 👍
Kedel: BlackStar 1060
Brænder: NBE Model 16kw
Ektern snegl: YN70-20

https://stokercloud.dk/v3/#/mikkelmoeller/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294


Selv om nogen ser spøgelser når de se en 60hz blæser kan jeg fortælle dig at det ikke betyder noget som helst, min 60hz kører glimrende og tager ikke for meget strøm, den kører blot en smule langsommere ved samme procenter i styringen.



Jeg regner med den er til mig, men det er nu ikke spøgelser. Min 60Hz kørte også fint, men den køre som du skriver, lidt for langsomt i forhold til en 50Hz

Hvis den skal leverer samme mængde luft må den derfor skulle justeres højere, deraf en del af ekstra strømforbrug.

Så er der en andne ting omkring spoler og hvordan de opfører sig ved forskellige frekvenser.
En 60Hz spole er, selvsagt, beregnet til 60 Hz. Der har den en modstand bestående af en ohm`s modstand og en induktiv. Den induktive modstand forandre sig med frekvensen, den ohmske er som den er.
Til sammen giver de den samlede modstand, lagt sammen som vektorer forskudt 90 grader for hinanden.

Når den spole der er beregnet for 60Hz påtrykkes 50Hz er den induktive modstand ikke så stor som ved 60Hz. Derfor vil den induktive strøm stige, fordi den ene af de 2 sider i den retvinklede modstands trekant bliver mindre.
Så bliver strømmen gennem den ohmske del af modstanden tilsvarende større, derfor udvikler den mere effekt end beregnet og bliver derfor "for varm"

Når den så skal stå justeret højere med en 60Hz spole end en 50Hz vil der så skulle "tvinges" mere strøm gennem den ohmske del af modstanden, derfor udvikler den mere effekt i W som er den vi betaler efter.
Det er således ikke spøgelser der gør at en 60Hz blæser er dyrere i drift end en 50Hz tilsvarende, ved samme ydelse i luftmængde.

Så det er ikke spøgelse, men matematik der gør en 60Hz spole bruger mere strøm end en 50Hz model.
Pythagoras er ikke lige at debatterer med, og nu har AC spænding/strøm lært en del af netop ham, og jeg brugte et par år på at læse om ham, dog med forbehold for enkelte uskarpheder i formuleringen, da det er 20 år siden han (Pythagoras) plagede min tilværelse.

Så er der en anden ting, det er ikke "korrekt" at bruge en 60Hz spole/blæser i dk. Det virker ja, men er teknisk set ikke korrekt. Jeg kan også køre 120 i 3 gear, bevars jeg kommer frem af, men det er ikke korrekt og giver større forbrug.
« Senest Redigeret: Dec 26, 2022, 17:24 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.