Forfatter Emne: Defekt fotosensor til et Woody pillefyr :-(  (Læst 3084 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline Carlo_Bademester

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Defekt fotosensor til et Woody pillefyr :-(
« Dato: Dec 24, 2022, 10:17 »
Hej Alle,

jeg er i den heldige situation at min fotosensor til et woody pillefyr er stået af :-( og da butikkerne jo først åbner på tirsdag er det selvsagt lidt øv! så hvis der er en der har en at ligge (på Sjælland) så vil jeg gerne købe den.

Nogen der ved om man evt. kan kortslutte den (evt sætte en lille modstand ind i stedet for? ) så modstanden bliver lav og derved ser fyret "ild" og det kan køre = jeg kan få varme ?

Hilsen Lasse
« Senest Redigeret: Dec 24, 2022, 10:21 af Carlo_Bademester »
Woody 10kw 100 trins + opop 418 kedel
Trækstabilisator.
210 M2 i 2 plan

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Defekt fotosensor til et Woody pillefyr :-(
« Svar #1 Dato: Dec 24, 2022, 12:21 »
Jeg har mange liggende på lager, men i det mørke Jylland.
DAO bringer dog ud alle dage så de burde kunne leverer før butikkerne åbner.
Jeg fandt lige et par stykker og lægger dem i en kasse og tager med på julebesøg. Hvis du så sender mig en privat besked med en pakkekode her kan jeg sende dem med det samme jeg kommer forbi en pakkeshop.

Jeg målte lige på en af dem, modstanden ved normalt lys i mit fyrrum er 500-1000 ohm, så det er nok i det nabolag du skal teste, hvis du vil eksperimenterer med at snyde styringen. Uden at vide det tænker jeg det kan lade sig gøre, men så vil den jo fylde på selvom det går ud, men det er vel bedre end ingen varme vil jeg tro.

Der kan evt. blive noget med opstart, at styringen ikke vil tænde når den ser lys men så må du jo bare snyde den også og koble modstanden ind under opstart.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Carlo_Bademester

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Defekt fotosensor til et Woody pillefyr :-(
« Svar #2 Dato: Dec 24, 2022, 20:04 »
Hej,

sorry for den sene besked :-( jeg troede jeg havde fået svaret dig på min mobil, men det var mine fingre åbenbart for tykke til...
Mange tak for din venlighed med at tage en sensor med så du kunne sende den men jeg fandt en lokalt og der er varme i mit lille hjem :-)

God jul og godt nytår.

/Lasse
Woody 10kw 100 trins + opop 418 kedel
Trækstabilisator.
210 M2 i 2 plan

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Defekt fotosensor til et Woody pillefyr :-(
« Svar #3 Dato: Dec 24, 2022, 20:41 »
Det er en farlig øvelse at køre uden lysføleren...

Vi kan hente stumper 24/7 ved den lokale smed, har du prøvet i dit nær område?

Og sidst men ikke mindst, lysføleren er ikke nogen sliddel og går ikke bare lige kaput, så undersøg hvad der er sket, for det meste er det tilbagebrand og så er der tit flere skader.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Defekt fotosensor til et Woody pillefyr :-(
« Svar #4 Dato: Dec 25, 2022, 03:13 »
Det er en farlig øvelse at køre uden lysføleren...

Vi kan hente stumper 24/7 ved den lokale smed, har du prøvet i dit nær område?

Og sidst men ikke mindst, lysføleren er ikke nogen sliddel og går ikke bare lige kaput, så undersøg hvad der er sket, for det meste er det tilbagebrand og så er der tit flere skader.

På de gamle fyr hvor den stikker ud er det en sliddel, hvis den bliver ramt af faldende piller. og det vil jeg tro det er hvis kedel og brænder er købt samtidigt (opop 418). Ser her har jeg oplevet at de har holdt fra 3 måneder til 3 år. Jeg har så lavet dem selv ved at skifte indmaden, så kunne de vist laves for 5kr.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Defekt fotosensor til et Woody pillefyr :-(
« Svar #5 Dato: Dec 25, 2022, 03:29 »
Det er en farlig øvelse at køre uden lysføleren...

Vi kan hente stumper 24/7 ved den lokale smed, har du prøvet i dit nær område?

Og sidst men ikke mindst, lysføleren er ikke nogen sliddel og går ikke bare lige kaput, så undersøg hvad der er sket, for det meste er det tilbagebrand og så er der tit flere skader.

På de gamle fyr hvor den stikker ud er det en sliddel, hvis den bliver ramt af faldende piller. og det vil jeg tro det er hvis kedel og brænder er købt samtidigt (opop 418). Ser her har jeg oplevet at de har holdt fra 3 måneder til 3 år. Jeg har så lavet dem selv ved at skifte indmaden, så kunne de vist laves for 5kr.

At det bliver ødelagt af vold og nedfaldne piller definerer jeg ikke som slitage, men dårligt design.. jeg har ødelagt én siden 2009 i min gamle OpOp H418 og det var fejl 40 lige i starten da jeg simpelthen kørte forkert med fyret.
Så den jeg har siddende er måske fra 2010 og viser stadig noget nær 100% under drift, hvis jeg da ellers husker at få den tørret af en gang imellem.  ;D

Sliddele er i min optik ting som lejer, gear, eltændere, kondensatorer, elektriske komponenter i styringen, ,,,,, ikke en lysføler, en kobberbane på en keramik plade, den holder evigt, hvis man ikke yder vold på den.

Men det er øjnene der ser  :D ... sliddele er noget der bevist slides under brug, vi har samme lysfølere siddende i lanterner ældre end 1980 og de virker stadig i bedste velgående.

Ligesom på bilen, her definerer jeg dæk som sliddel... ikke frontruden, den slides naturligvis af vinden, men vil ikke være slidt væk i min livstid, og at en sten flyver ind i den og smadrer den... det er ikke slitage.... i min optik.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Defekt fotosensor til et Woody pillefyr :-(
« Svar #6 Dato: Dec 25, 2022, 03:51 »
Det var en meget lang forklaring om ord.

Mener du så at jeg, da det ikke er en sliddel, ikke skal have en liggende, selv om jeg kan udskifte indmaden for 5kr.

Men at jeg hellere skal ræse rundt efter en juleaften, når der ikke er varme på, fordi der er tale om dårligt design?

« Senest Redigeret: Dec 25, 2022, 03:55 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: Defekt fotosensor til et Woody pillefyr :-(
« Svar #7 Dato: Dec 25, 2022, 04:20 »
Det var en meget lang forklaring om ord.

Mener du så at jeg, da det ikke er en sliddel, ikke skal have en liggende, selv om jeg kan udskifte indmaden for 5kr.

Men at jeg hellere skal ræse rundt efter en juleaften, når der ikke er varme på, fordi der er tale om dårligt design?

Det bestemmer du da selv... de er jo billige, og mange får jo ikke passet på grejet, specielt justering og rens af fyret, så det kan bestemt være en god ide at have en i skuffen...

Det er selt ikke det jeg vil ind på... blot at det ikke er en sliddel og man bør undersøge hvad der gør at den er gået til, og så gøre noget for at det ikke sker igen  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html