Forfatter Emne: Alarm overtryk i forbrænding - RTB V13  (Læst 3378 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Mr_berth

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +1/-0
Alarm overtryk i forbrænding - RTB V13
« Dato: Dec 13, 2022, 17:05 »
Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp og råd :)

I slutningen af sidste vinter gik røgsugeren i fyret i stykker, den stoppede med at køre og det genererede "Alarm overtryk i forbrænding. Tjek skorsten / kedel for aske". Den blev skiftet og fyret kom op og kører igen. For ca 14 dage siden begyndte fyret at melde om samme fejl og lukke ned. Firmaet der har monteret fyret har været med inde over hele tiden. Jeg har serviceaftale og gør egentlig ikke andet end at veje piller, tømme aske samt rense ekstern snegl 2 gange om året. Jeg har haft skorstensfejer for ca 6 uger siden som fejede røgrør og skorsten. Som sagt melder fyret igen samme fejl og kommer ret tit med infobesked "Effekt reduceret pga. overtryk i kedlen" og "Info : Ydelse ikke reduceret, vacuum ok". Montøren rensede fyret igår og efter samråd med NBE blev toppen samt røgsuger skiftet. Desværre uden nogen form for succes. Er der nogen der har en idé til hvad pokker der er galt med fyret? Det er ca. 3,5 år gammelt og har kørt fint de første par år!


På forhånd tak :)
« Senest Redigeret: Dec 14, 2022, 20:35 af Mr_berth »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Alarm overtryk i forbrænding - RTB V13
« Svar #1 Dato: Dec 13, 2022, 20:24 »
Det kunne være en tryk differance måler der er blevet træls eller som der sidder en prop i slangen på, men det bør serviceteknikeren have tjekket som det mest selvfølgelige, desværre.

Men det ville sikkert kunne give den fejl, altså at selve røgafgangen er fin og trykket korrekt, men føleren ser det forkert og derfor styre fyret fra et forkert signal.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Mr_berth

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Alarm overtryk i forbrænding - RTB V13
« Svar #2 Dato: Dec 14, 2022, 16:06 »
Det kunne være en tryk differance måler der er blevet træls eller som der sidder en prop i slangen på, men det bør serviceteknikeren have tjekket som det mest selvfølgelige, desværre.

Men det ville sikkert kunne give den fejl, altså at selve røgafgangen er fin og trykket korrekt, men føleren ser det forkert og derfor styre fyret fra et forkert signal.

Tusind tak for svar. Der var en montør ude tidligere idag og skifte modtryksmåler og sørme om det ikke ser ud til at virker. Så det så ud til du var på rette spor 🙂

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Alarm overtryk i forbrænding - RTB V13
« Svar #3 Dato: Dec 14, 2022, 20:21 »


Tusind tak for svar. Der var en montør ude tidligere idag og skifte modtryksmåler og sørme om det ikke ser ud til at virker. Så det så ud til du var på rette spor 🙂

Selv tak da, og godt det virker.
Det eneste der er lidt "tvivlsom" er jo så den montør der var der i første omgang, og NBE`s kompetencer til at fejlfinde og udbedre fyr der ikke virker.
Det er vel, ærligt talt, ikke for meget forlangt at så enkel en fejl bliver fundet og udbedret af folk der burde have forstand på fyret?

Og ikke en bonderøv af en fjernsupport ude på landet der, tilfældigvis, brugte alt for lang tid på at læse og lære om strøm og styring for længe siden.   

Desværre er jeg ikke overrasket, jeg håber bare ikke du har fået en regning på det andet der jo så blev skiftet og ikke hjalp, men det ville jeg blive overrasket over hvis ikke var sket.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Mr_berth

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Alarm overtryk i forbrænding - RTB V13
« Svar #4 Dato: Dec 20, 2022, 16:36 »
Og for lige at runde historien af, så har jeg her til aften fået regningen. Røgsuger samt kedeltop er dækket af garantien. Så det var som forventet, og erfaring med montøren, er også at der ikke er noget at komme over når det gælder god service og hjælpsomhed 🙂 Så blev julen trods alt god og varm alligevel 🎅

Offline justtopbest

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Alarm overtryk i forbrænding - RTB V13
« Svar #5 Dato: Dec 28, 2022, 02:29 »
You can't see what the carpenter really looks like.
Because he only swings his ax at the stake in front of him.
The stake is not the size of a pine tree. If you insist on drawing, it is about the same size as the circle you make with two palms. This is why a woodworker can chop off a stake in one fell swoop.
https://www.justtopbestblogger.com
A very interesting website