Forfatter Emne: Temperaturstyrring af magnetventiler på RTB Phoenix v16  (Læst 1927 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MLindhardt

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Input / vejning ønskes.

Den korte version:
Jeg håber at I vil hjælpe med at diskuterer, hvad den/de bedste løsninger kan være for at optimere mit varme system.
Mit anlæg er et Phoenix 30 med 500 silo.
Er det mulig at starte fyret via supplerende temperatur sensore (to styk)? Og hvordan?
Er det muligt at styre to magnetventiler vha. supplerende temperatur input og hvordan?

Den lange version:
Mit Phoenix 30 anlæg forsyner ca 600 m2 fordelt på tre bygninger (A og B). Bygning A og B har hvert et Genvex 18 SOL/KØL, hvor der er i bunden af brugsvandtanken er en varmespiral. Varmespiralen er tilsluttet Phoenix og en blandesløjfe til gulvvarme. Gulvvarme er den primære varmeforsyning. Det gør at Genvex luft/luft varmepumpen i sommermåneder kan give en smule gulvvarme. Det fungere sådan er varmen fra bundenspiralen bliver fremløb til blandesløjfen til gulvarmen, når der er slukket på Phoenix. Og Phoenix fungere alene kører fra oktober til maj, hvor Genvex ikke kan levere det fornødne varme behov. Når Phoenix tændes levere det både fremløb til blandsløjfen for gulvvarmen og til bundspiralen for brugsvandstanken. I sommermånederne levere Genvex varmt brugsvand (58 grader) i toppen af brugsvandtakken og spiralen i bunden forsyner gulvvarme slusen med ca. 30 grader varm vand fremløb. Jeg har derfor kun behov for at Phoenix går i gang når temperaturen på fremløbet fra bundspiralen af Genvex til blandesløjfen er under ca. 28 graden. Lige nu er det ikke automatiseret - Men min tanke er at supplere med to temperatur målere (en fra bygning A og en fra B), så jeg kan få det input ind i Phoenix - Det må være mulig på de eksterne T3 og T4 - korrekt? - Men vil det også være muligt at starte Phoenix, hvis temperaturen på en af de to temperaturer er under en tærske, fx 28 grader? Og hvordan.

Min udfordring er også at jeg aktuelt bruger "ugeplan" og kører kun to timer tre gange om dagen. Det gør dog at fremløber fra Phoenix i perioder er under ca. 25 grader. Der er dog kapacitet i Genvex med en bund temperatur på ca. 40 grader. Så ved at lukke for fremløbet fra Phoenix, når fremløbs temperaturen fra Phoenix kommer under 25 grader vil blandesløjfen bruge varmen fra bundenspiralen, så brugsvandstanke fungere, som buffertank. Min tanke er at sætte to magnet ventiler på fremløbet fra Phoenix. Men kan men hvordan? Min egen løsning er at koble de to magnet ventiler til output på cirkulations pumpen til Phoenix, sådan at ventilerne er åbne når cirkulationspumpen kører. Det ideelle vil dog være at de åbner når fremløbstemperaturen er fx over 50 grader og for magnet ventil til bygning A kun åbner, hvis temperaturen i ved bundspiralen af Genvex i bygning er under 30 graden. Og dito for bygning B. Men er det muligt?

Det var meget ind og ud og flere system. Lad mig forsøge at skitsere uden en tegning.
1: Fra Phoenix fremløb forsynes to bygning A og B. Bygninger er identisk opbygget.
2: I bygning A deles fremløbet fra Phoenix til en blandesløjfe til gulvvarme og til en bundspiral i et Genvex 18 Sol/køl anlæg.
3: Blandesløjfen forsynder gulvvarme.
4: Bundspiral varme brugsvandstanken op, når Phoenix kører.
4b: Bundspiral kan give varmt vand til gulv blandesløjfen, når Phoenix ikke kører (hvis temparaturen i bunden af brugsvandstanken er høj nok).

Uf, det blev langt - Håber nogle har lidt input - Eller skyder det ned!

MVH
MLindhardt

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7627
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Temperaturstyrring af magnetventiler på RTB Phoenix v16
« Svar #1 Dato: Dec 08, 2022, 05:32 »
Kig om du kan bruge vejr kompenserings funktionerne til at styre det.  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Temperaturstyrring af magnetventiler på RTB Phoenix v16
« Svar #2 Dato: Dec 08, 2022, 14:42 »
Hvad med bare to af disse.
https://www.hedestoker.dk/4475-driftstermostat-med-1-meter-kabalerroer-70-x-oe-65-mm.html

Det kan starte phoenixen på ekstern kontakt monteret parallelt (potentialefri). Så hvis en af dem kipper, starter fyret.

Andre ventiler kan du så sætte ind evt. trukket af fyrets pumpeudgang, så de er lukket medmindre fyret er startet.
Her kan evt. bruges
https://www.hedestoker.dk/3700-2-og-3-vejs-motorventil-.html
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MLindhardt

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Temperaturstyrring af magnetventiler på RTB Phoenix v16
« Svar #3 Dato: Dec 17, 2022, 23:44 »
Hej Begge

Mange tak for fine svar - Prøver at få vejkompensationsion til at virke - Tak.

MVH Morten
« Senest Redigeret: Dec 18, 2022, 00:16 af MLindhardt »