Forfatter Emne: Ilt styrings fejl  (Læst 7711 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline DennisM

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Ilt styrings fejl
« Dato: Feb 26, 2022, 20:38 »
I nat gik mit fyr i stå og meldte fejl på sonden til ilt styring
Prøvede at nulstille og starte op igen men fejlen kom igen.
Herefter slog jeg iltstyring fra
Kan jeg bare trygt kører videre uden iltstyring eller skal jeg hurtigst muligt have en ud og kigge på det.
Og hvad er jeres erfaring, er det en bekostelig fejl at udbedre.
På forhånd tak
D

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7622
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #1 Dato: Feb 26, 2022, 20:43 »
I nat gik mit fyr i stå og meldte fejl på sonden til ilt styring
Prøvede at nulstille og starte op igen men fejlen kom igen.
Herefter slog jeg iltstyring fra
Kan jeg bare trygt kører videre uden iltstyring eller skal jeg hurtigst muligt have en ud og kigge på det.
Og hvad er jeres erfaring, er det en bekostelig fejl at udbedre.
På forhånd tak
D

Prøv først at tage sonden ud og pust asken ud af hullerne.
Når den er driftsvarm igen efter 15 min så prøv at kalibrer sonden.
Efter lidt tid skal den måle og vise 20.9 % ilt.
Derefter kan den monteres igen og sættes i drift  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #2 Dato: Feb 26, 2022, 20:44 »
Hvilket fyr er der tale om?
er det på nettet, så vi kan tage et kig?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #3 Dato: Feb 26, 2022, 20:44 »
Du kan sagtens køre viderer uden O2 reguleringen.
Som den eneste her mener jeg fyret bør køre (næsten) lige så godt uden, men det kommer an på hvor godt det er justeret ind.
Men i hvert fald bør det kunne køre uden.

Hvis det er Lampdasonden der er gået til koster den "kun" lige omkring 1900 penge hos anderkendte forhandlere. De går til, lampdasonderne, foreløbigt har mit fyr skrottet 2 sonder på 11 tons piller.
Så skal den skiftes, det koster jo sikkert også en del hvis ikke du kan gøre det selv.

Der er alternativer til den dyre Denso Sonde, så skal styringen bare stilles til en af et andet fabrikat. Jeg husker ikke lige typen, men de koster en 3-400 penge i Tyskland og 900 hos tahnsen.dk

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #4 Dato: Feb 26, 2022, 20:49 »
Du kan sagtens køre viderer uden O2 reguleringen.
Som den eneste her mener jeg fyret bør køre (næsten) lige så godt uden, men det kommer an på hvor godt det er justeret ind.
Men i hvert fald bør det kunne køre uden.


Hvis det er et RTB, hvordan ved du så det kører ordentligt? og hvordan "justerer du ordentligt" du kan ikke se flammen!
« Senest Redigeret: Feb 26, 2022, 20:52 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline DennisM

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #5 Dato: Feb 26, 2022, 20:55 »
Tak for jeres hurtige svar

Fyret er et RTB 16 10 kw
Jeg er på stokercloud under navnet fantastic-five

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #6 Dato: Feb 26, 2022, 20:55 »


Hvis det er et RTB, hvordan ved du så det kører ordentligt? og hvordan "justerer du ordentligt" du kan ikke se flammen!

Jeg kan se på asken, jeg kan se på røgtemperaturen og jeg kan se på hvor meget energi jeg får ud af hver kilo piller, så jeg behøver ikke se på flammen.

Jeg ligger med en røgtemperatur på 60 grader, et udbytte pr. kg. piller lige under 4kwh målt med Kamstrup kalibreret måler, og har ikke en sort piller i asken efter 2 tons piller, men tak for bekymringen!

Og hvis du fremadrettet undlader at kommenterer på hvad jeg skriver vil jeg tro verden bliver et bedre sted for os begge.
Så vil jeg heller ikke betvivle dit vrøvl, det siger mere om dig end om mig og styringen.
« Senest Redigeret: Feb 26, 2022, 20:57 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline DennisM

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #7 Dato: Feb 26, 2022, 21:17 »
Hvilket fyr er der tale om?
er det på nettet, så vi kan tage et kig?

Tak for hurtigt svar

Fyret er et RTB 16 10 kw
Jeg er på stokercloud under navnet fantastic-five

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 690
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #8 Dato: Feb 26, 2022, 21:18 »


Hvis det er et RTB, hvordan ved du så det kører ordentligt? og hvordan "justerer du ordentligt" du kan ikke se flammen!

Jeg kan se på asken, jeg kan se på røgtemperaturen og jeg kan se på hvor meget energi jeg får ud af hver kilo piller, så jeg behøver ikke se på flammen.

Jeg ligger med en røgtemperatur på 60 grader, et udbytte pr. kg. piller lige under 4kwh målt med Kamstrup kalibreret måler, og har ikke en sort piller i asken efter 2 tons piller, men tak for bekymringen!

Og hvis du fremadrettet undlader at kommenterer på hvad jeg skriver vil jeg tro verden bliver et bedre sted for os begge.
Så vil jeg heller ikke betvivle dit vrøvl, det siger mere om dig end om mig og styringen.
stop dine personangreb, og desuden kan trådstarter jo ikke bruge dine råd fra din installation, da han garanteret ikke har en kamstrupmåler monteret, så han kender virkningsgraden, da det ikke er os alle der har det monteret. Og du har sådan set ikke noget som helst mandat til at bestemme hvad folk svarer på herinde, eller til hvem.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 690
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #9 Dato: Feb 26, 2022, 21:41 »


Hvis det er et RTB, hvordan ved du så det kører ordentligt? og hvordan "justerer du ordentligt" du kan ikke se flammen!

Jeg kan se på asken, jeg kan se på røgtemperaturen og jeg kan se på hvor meget energi jeg får ud af hver kilo piller, så jeg behøver ikke se på flammen.

Jeg ligger med en røgtemperatur på 60 grader, et udbytte pr. kg. piller lige under 4kwh målt med Kamstrup kalibreret måler, og har ikke en sort piller i asken efter 2 tons piller, men tak for bekymringen!

Og hvis du fremadrettet undlader at kommenterer på hvad jeg skriver vil jeg tro verden bliver et bedre sted for os begge.
Så vil jeg heller ikke betvivle dit vrøvl, det siger mere om dig end om mig og styringen.
og desuden er det ikke normen at iltsonder ikke kan holde længere end du påstår dine holdt, har faktisk ikke hørt det fra andre end dig, da alle dem jeg kigger fyr hos, og kender der har nbe fyr, har sonder der har kørt både 30-40-50 tons og mere end det, der har velfungerende sonder, mig selv incl, monteret i 2013, og har kørt 55 tons på samme sonde på 9 år, så stop dit vrøvl og kom videre i teksten. Eller bidrag i det mindste med noget konstruktivt i stedet, til trådstarter vil jeg også prøve at rense sonden for aske, og se om det ikke hjælper, hvis ikke, så kan du køre videre, hvis dine gamle korrektionstal på sonden var tæt på 100, så er dine blæsetal ikke helt skæve, og kan køres videre på. Og ellers tjek asken efter nogle dage, og er pillerne brændt pænt til aske, som i farven musegrå, så er det tæt på perfekt, og ikke helt i skoven.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #10 Dato: Feb 26, 2022, 22:09 »


Hvis det er et RTB, hvordan ved du så det kører ordentligt? og hvordan "justerer du ordentligt" du kan ikke se flammen!

Jeg kan se på asken, jeg kan se på røgtemperaturen og jeg kan se på hvor meget energi jeg får ud af hver kilo piller, så jeg behøver ikke se på flammen.

Jeg ligger med en røgtemperatur på 60 grader, et udbytte pr. kg. piller lige under 4kwh målt med Kamstrup kalibreret måler, og har ikke en sort piller i asken efter 2 tons piller, men tak for bekymringen!

Og hvis du fremadrettet undlader at kommenterer på hvad jeg skriver vil jeg tro verden bliver et bedre sted for os begge.
Så vil jeg heller ikke betvivle dit vrøvl, det siger mere om dig end om mig og styringen.

Det er vist noget sludder du har gang i igen!

Måske du kan udgive en vejledning til justering af en RTB for newbees.
Lås fyret på 100% i et døgn og kig på asken.
Lås det det derefter på 50% i et døgn og kig på asken
Og til sidst på 10% ........ (2 døgn hvis askemængden er for lille)
hvert punkt gentages efter justering, hvis ikke farven er rigtig!!

Hvis man er i tvivl om farven kan fremsendes prøver  :)
Og til finjustering sælges kamstrup måler, så behøves i ikke at få iltsonden til at virke.

Som skrot så korrekt skriver kan dennis gå ind  og kigge på korrektionstal og det fortæller om det er uproblematisk at køre videre.
« Senest Redigeret: Feb 26, 2022, 22:55 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #11 Dato: Feb 26, 2022, 22:17 »

Og hvis du fremadrettet undlader at kommenterer på hvad jeg skriver vil jeg tro verden bliver et bedre sted for os begge.
Så vil jeg heller ikke betvivle dit vrøvl, det siger mere om dig end om mig og styringen.

Nu har jeg lovet at kommentere på dit sludder, så det vil jeg ikke, uanset synet på vores verden
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #12 Dato: Feb 26, 2022, 22:32 »
Hvilket fyr er der tale om?
er det på nettet, så vi kan tage et kig?

Tak for hurtigt svar

Fyret er et RTB 16 10 kw
Jeg er på stokercloud under navnet fantastic-five

Fyret kørte rimeligt OK på mellem og høj men på lav er der problemer. Hvad det vil afstedkomme ved jeg ikke og om man kan stille blæsertal så det kan virke.
Iltstyring kører med omkring 2300g piller på 10% (dobbelt op, dvs halvt så mange piller), måske fordi dine blæsertal, lang fra er linære og blæsertal på 10% er lave.

Så i lav drift, kan jeg se at dit fyr kan få problemer, da ilten står højt, blæser står lavt, ltstyring har justeret pillerne op.
Den sidste parameter forsvinder uden sonde og (OPDATERERT; HAVDE TÆNKT FORKERT)så fyret kører alt for fed i lav drift.

Update: Men ser man på driften kører du generelt over 30% drift og så det måske ikke et problem, før det bliver varmere. Måske du skulle justere sneglen ned til 1000g, da var det styringen havde justere ned til, det sidste døgn vi kan se.

Tænker at hvis dine blæsertal på 10% blev stillet lidt op, ville det køre OK i lav drift.
« Senest Redigeret: Feb 26, 2022, 23:03 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #13 Dato: Feb 27, 2022, 06:28 »

Og hvis du fremadrettet undlader at kommenterer på hvad jeg skriver vil jeg tro verden bliver et bedre sted for os begge.
Så vil jeg heller ikke betvivle dit vrøvl, det siger mere om dig end om mig og styringen.

Nu har jeg lovet at kommentere på dit sludder, så det vil jeg ikke, uanset synet på vores verden

Det er aldeles glimrende, modsat meget andet her er det, trods alt, fagligt funderet sludder. Jeg vil gengælde, så er der 2 profiler på "Bloker listen" og af en eller anden grund kommer jeg ti at tænke på "Muppet show" og de 2 gamle tosser der sidder på balkonen. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 690
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Ilt styrings fejl
« Svar #14 Dato: Feb 27, 2022, 07:42 »

Og hvis du fremadrettet undlader at kommenterer på hvad jeg skriver vil jeg tro verden bliver et bedre sted for os begge.
Så vil jeg heller ikke betvivle dit vrøvl, det siger mere om dig end om mig og styringen.

Nu har jeg lovet at kommentere på dit sludder, så det vil jeg ikke, uanset synet på vores verden

Det er aldeles glimrende, modsat meget andet her er det, trods alt, fagligt funderet sludder. Jeg vil gengælde, så er der 2 profiler på "Bloker listen" og af en eller anden grund kommer jeg ti at tænke på "Muppet show" og de 2 gamle tosser der sidder på balkonen.
som sædvanlig med dig, så kommer personangrebene, når du ingen argumenter har😂 Intet nyt under solen. Bloker du bare løs, det er din ret, ligesom det er andres ret at sige dit forvrøvlede sludder imod.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page