Forfatter Emne: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..  (Læst 3701 gange)

0 Medlemmer og 8 Gæster læser dette emne.

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Dato: Feb 19, 2022, 08:38 »
Eller dvs, jeg forstår ideen i det, men jeg forstår ikke hvorfor mit fyr opfører sig som det gør.

Hvis fyret kører, lad os sige 48% i alm drift, med en kedeltemp ret tæt på det indstillede, fordi gulvvarme eller andet trækker på fyret, og VVB så slår ind, så drosler styringen ned til 10% VVB drift, og justerer derefter opad når den kan se kedeltemp begynder at falde pga VVB ventilen nu er åben.

Hvorfor bliver den ikke på de 48% indtil den ved hvad der sker med kedeltemp ? Som udgangspunkt er de 48% jo ALDRIG nok, nu hvor VVB slår til ?

Jeg har justeret P-led op fra 5-7 på VVB, men skal jeg bare stille den endnu mere opad ? I-Led står til 0.15

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #1 Dato: Feb 19, 2022, 11:06 »
Eller dvs, jeg forstår ideen i det, men jeg forstår ikke hvorfor mit fyr opfører sig som det gør.

Hvis fyret kører, lad os sige 48% i alm drift, med en kedeltemp ret tæt på det indstillede, fordi gulvvarme eller andet trækker på fyret, og VVB så slår ind, så drosler styringen ned til 10% VVB drift, og justerer derefter opad når den kan se kedeltemp begynder at falde pga VVB ventilen nu er åben.

Hvorfor bliver den ikke på de 48% indtil den ved hvad der sker med kedeltemp ? Som udgangspunkt er de 48% jo ALDRIG nok, nu hvor VVB slår til ?

Jeg har justeret P-led op fra 5-7 på VVB, men skal jeg bare stille den endnu mere opad ? I-Led står til 0.15

/Jacob

Det må være fordi PI reguleringen begynder forfra med de nye tal. Så går der jo noget tid inden I delen bidrager, så falder temperaturen.

Jeg mener også det ikke altid har været sådan.
Mit fyr har også kørt VVB men gør det ikke mere. Dels fordi det hele styres andet sted, dels fordi jeg netop ikke orker de kæmpe udsving den drifts form giver.

Den temperatur der sættes under "Tillæg til kedeltemperatur" er vist også en drillepind. Jeg ville jo mene at med en VVB temp på 55, kedeltemperatur på 70 og et "Tillæg til kedeltamperatur" så ville give 75 grader på kedlen under VVB drift, men det står for mig at den blev 60 i stedet, åbenbart så fordi tillægget blev lagt til VVBèn.

Jeg er ikke helt sikker på det, men mener bestemt det var sådan og overraskede mig temmeligt meget.

Nu er et mantra jo også at funktionen er uforståelig. Fyret her udmærket muskler nok til at trække en VVB, de fleste er kun på 3kw så hvorfor centralvarme skal afbrydes med en 3 vejs ventil og reguleringen have et spark har jeg svært ved at se nogen ide I. Nærmere tvært imod, da det netop giver en helvedes ujævn drift. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #2 Dato: Feb 19, 2022, 15:14 »
Problemet for jer begge er vist at i som du selv skriver ikke forstår det!

WeeByx: Dit problem er at fyret starter VVB hvor det stoppede VVB sidst og det var ved 10%, fordi fyret kører med meget lav drift sidst i forløbet. Dette da din VVB ikke kan aftage mere når den er ved at være varmet op. Så enten kan du hæve tillægget til 20, så kan den aftage mere og opvarmningen går hurtigere. Du kunne også lave noget mere rør og køre med en anden model der kan give mere jævn drift og bedre styring af VVB. Prøv at læse MHES skriv om VVB.

383CI: At du laver et dårligt setup hos dig, kan software ikke altid løse og slet ikke hvis det laves så one size fits all.
Prøv du også at læse MHES skriv. Tænker du skulle have haft en 2 vejs ventil i stedet for 3 vejs, så lukker du ikke driften imens. alternativt en Bypass på din 3 vejs, så du kunne køre 3 vejs om sommeren og 2 vejs om vinteren. Jeg forstod fint det med tillæget, så der er vi jo så forskellige.
Men fint hvis du har fundet en helt anden løsning, jeg har brugt NBE's i 4 forskellige setup og det har fungere perfekt i dem alle.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #3 Dato: Feb 19, 2022, 15:33 »
Problemet for jer begge er vist at i som du selv skriver ikke forstår det!



383CI: At du laver et dårligt setup hos dig, kan software ikke altid løse og slet ikke hvis det laves så one size fits all.
Prøv du også at læse MHES skriv. Tænker du skulle have haft en 2 vejs ventil i stedet for 3 vejs, så lukker du ikke driften imens. alternativt en Bypass på din 3 vejs, så du kunne køre 3 vejs om sommeren og 2 vejs om vinteren. Jeg forstod fint det med tillæget, så der er vi jo så forskellige.
Men fint hvis du har fundet en helt anden løsning, jeg har brugt NBE's i 4 forskellige setup og det har fungere perfekt i dem alle.

Flere ting. Er klar over jeg ikke er velanset her men jeg er temmelig sikker på jeg har helt styr på styringen. Som I helt styr på. Det er funktionen jeg ikke forstår meningen med! Den giver jo netop de tåbelige drift udsving som der beskrives.

Øhh, kender du mit anlæg siden du kan udtale dig om det er et godt setup eller ej?
Uden at beskrive det nøje sidder der en Kamstrup måler og måler den energimængde der kommer ind i huset. Efter tab i fyr, rør osv.
Der får jeg lige under 4 Kw pr. kg. piller jeg fylder på fyret, målt over måneder.
Så det tænker jeg ikke er så ringe, men det kan du nok fortælle mig?

Pussigt, jeg har kørt med 2 vejs ventil styret af fyret, aldrig 3 vejs så der udtaler du dig faktuelt forkert. Jeg harve nemlig luret idiotien i at koble huset fra og gasse fyret op når der kræves varmt vand, alt så længe en almindelig vvb ikke kan tage mere end 3kw I hvert fald.
Men jeg har set flere anlæg der er skruet op sådan så et 16Kw fyr frakobles huset for at lave varmt vand. Når den Kina 3 Vejs ventil der følger med står af har folk ingen varme.
Apropos ByPass, den har jeg selv tegnet og lagt op her, om det er derfra du har den eller ej ved jeg ikke, men Ja, det vil virke. Ellers havde jeg ikke lavet/tegnet det.

Nu husker jeg ikke hvilken styring du har, men hvis jeg sætter V13 på 70 grader og VVB på 55 og et kedeltillæg på 5 sætter styringen kedeltemperaturen til 60 ved VVB drift. Altså skruer kedlen NED, tillægget skal altså op på mindst 15 for bare at holde kedeltemperaturen.
Det giver en meget speciel regulering erkender jeg, men sådan virker V13 i hvert fald sidste gang jeg makkede med det.
Jeg er ikke sikker på den har gjort det hele tiden, eller det mener jeg bestemt ikke den har, men det var så en af grundene til jeg ikke "forstår" den VVB funktion. Eller rettere, for prins Knuds skyld, meningen med den.

Jeg er ikke sikker på producenten har helt styr på opdateringerne. For nyligt så jeg mit lyse rødt og være i "Alarm" mens det kompressorrensede.
Senere kom jeg hjem og alt var fint og ingen alarm beskrevet i loggen.

« Senest Redigeret: Feb 19, 2022, 16:25 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #4 Dato: Feb 20, 2022, 12:56 »
Problemet for jer begge er vist at i som du selv skriver ikke forstår det!



383CI: At du laver et dårligt setup hos dig, kan software ikke altid løse og slet ikke hvis det laves så one size fits all.
Prøv du også at læse MHES skriv. Tænker du skulle have haft en 2 vejs ventil i stedet for 3 vejs, så lukker du ikke driften imens. alternativt en Bypass på din 3 vejs, så du kunne køre 3 vejs om sommeren og 2 vejs om vinteren. Jeg forstod fint det med tillæget, så der er vi jo så forskellige.
Men fint hvis du har fundet en helt anden løsning, jeg har brugt NBE's i 4 forskellige setup og det har fungere perfekt i dem alle.

Flere ting. Er klar over jeg ikke er velanset her men jeg er temmelig sikker på jeg har helt styr på styringen. Som I helt styr på. Og dog, i første linie at dit første indlæg, skriver du noget som du ikke har forstået, så derfor kan lidt ydmyghed være på sin plads. Vi kan alle lære og det kan jeg også
Det er funktionen jeg ikke forstår meningen med! Den giver jo netop de tåbelige drift udsving som der beskrives.
Opsat rigtigt og lavet rigtigt behøver det ikke at give store udsving!

Øhh, kender du mit anlæg siden du kan udtale dig om det er et godt setup eller ej?
hvis du havde læst hvad jeg skrev, skrev jeg ikke noget om dit nuværende setup var godt eller dårligt.
Men du skrev "Mit fyr har også kørt VVB men gør det ikke mere. Dels fordi det hele styres andet sted, dels fordi jeg netop ikke orker de kæmpe udsving den drifts form giver. ". jeg har fint kunne få det til at køre uden kæmpe udsving jeg ikke "orker". Så tænker selv du mente du havde et dårligt setup og derfor lavede det om. Derefter skrev jeg at det var fint hvis du havde fundet en helt anden løsning - underforstået som passede dig. her mente jeg på ingen måde at det så måtte være et dårligt setup - bare et andet!


Uden at beskrive det nøje sidder der en Kamstrup måler og måler den energimængde der kommer ind i huset. Efter tab i fyr, rør osv.
Der får jeg lige under 4 Kw pr. kg. piller jeg fylder på fyret, målt over måneder.
Så det tænker jeg ikke er så ringe, men det kan du nok fortælle mig?
Fint, hvad har det med VVB'en og weebyx problem at gøre? Eller er det en selvpromoverende udtalelse som den første om at du havde helt styr på styringen


Pussigt, jeg har kørt med 2 vejs ventil styret af fyret, aldrig 3 vejs så der udtaler du dig faktuelt forkert. Jeg harve nemlig luret idiotien i at koble huset fra og gasse fyret op når der kræves varmt vand, alt så længe en almindelig vvb ikke kan tage mere end 3kw I hvert fald.
Så tænker jeg du har haft nogle uhensigtmæssige opsætninger på enten PI eller temperaturer, for det har jeg fint kunne får til at virke. Og i dit tidligere skriv skrev du også om idiotien om 3vejs ventil. Så når jeg har forstået det forkert må du undskylde
Men jeg har set flere anlæg der er skruet op sådan så et 16Kw fyr frakobles huset for at lave varmt vand. Når den Kina 3 Vejs ventil der følger med står af har folk ingen varme.
Opsætningen skal jo passe, både udstyrsmæssigt og software mæssigt ellers kan alt jo køre dårligt. Så hvis folk hovedløst laver det setup som du beskriver kan det gå galt som du beskriver
Apropos ByPass, den har jeg selv tegnet og lagt op her, om det er derfra du har den eller ej ved jeg ikke, men Ja, det vil virke. Ellers havde jeg ikke lavet/tegnet det.
Jeg fik ideen fra Mhes og lavede det i 2013, fem år før du blevtilmeldt stokerforum. Så nej det er ikke fra dig jeg fik ideen og jeg fandt heller ikke selv på det

Nu husker jeg ikke hvilken styring du har, men hvis jeg sætter V13 på 70 grader og VVB på 55 og et kedeltillæg på 5 sætter styringen kedeltemperaturen til 60 ved VVB drift. Altså skruer kedlen NED, tillægget skal altså op på mindst 15 for bare at holde kedeltemperaturen.
Ja sådan virker det og har du ikke forstået det og gør det vil det køre dårligt
Det giver en meget speciel regulering erkender jeg, men sådan virker V13 i hvert fald sidste gang jeg makkede med det.
Jeg er ikke sikker på den har gjort det hele tiden, eller det mener jeg bestemt ikke den har, men det var så en af grundene til jeg ikke "forstår" den VVB funktion. Eller rettere, for prins Knuds skyld, meningen med den.
Jeg startde på en V6.87 og sådan har det været hele vejen op til den jeg kører i dag

Jeg er ikke sikker på producenten har helt styr på opdateringerne. For nyligt så jeg mit lyse rødt og være i "Alarm" mens det kompressorrensede.
Senere kom jeg hjem og alt var fint og ingen alarm beskrevet i loggen.
Jeg har også oplevet fejl i styringen og har selv været beta tester. Jeg har også oplevet at NBE er gode til at få rettet fejlene. Og med gode beskrivelser og kondstruktiv tilgang, er de endda meget lydhøre. Jeg har oplevet at de har indført rettelser til opstarts PI på mine beskrivelser og tillæg til ilten med iltstyring under opstart. Jeg havde forslået en helt anden løsning, men de kunne se problemet og indførte en rettelser der virker fint

Hvis du ikke føler dig velanset set herinde, kan jeg af ovenstående skriv godt forstå hvordan det kan ske!

Jeg svarer dig i de enkelte punkter og vil holde en pæn tone uden for mange negative udbrud.

Jeg kommer ikke til at svare dig yderligere, da du altid skal have sidste ord uanset om du har ret eller misforstået noget.

Og i nogle setup, kan en 3 vejs ventil altså være must uanset hvad du mener om udsving i driften. Feks. stor VVB lille fyr, mange hjemmeboende teenage piger. Til sommerdrift er den også god.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #5 Dato: Feb 20, 2022, 13:47 »
Jeg gider ikke engang læse dit skriv, men blot bede dig om at afholde dig fra at udtale dig om noget du ikke ved et klap om, og dermed fremstille mig som teknisk ignorant. Mit anlæg, f.eks. det har du jo tydeligtvist ingen ide om.

Dem er der mange af her, tekniske ignoranter, nogle er mere bevist om det end andre. De klogeste er dem der ved de er det og kun snakker om noget de ved noget om og spørger om resten.

 Eftersom mange af de ting jeg har påpeget er blevet rettet tænker jeg ikke NBE har den opfattelse, trods alt.


BetaTester? Javel, men I fandt sgu ikke den kæmpe bug der brænder styringerne af hvis kompressoren starter op uden at være luftet ud.

Eller den fejl der giver/gav "Udgangstest aktiv" og lammede fyret så det ikke engang kunne resettes. Den fejl/funktion der jo iøvrigt slet ikke fandtes ifølge producenten, men alligevel var fjernet i næste opdatering. 

De andre fejl jeg har beskrevet har I, hverken betatestere eller NBE jo fundet, jeg ved ikke hvem det siger mest om.

Egentligt tænker jeg også de er glade for der er en der "roder for meget" selvom det jo så giver fejl. Så kan de jo rette dem inden de giver alvorlige problemer, nu hvor de er sluppet igennem hos alle testerne.   

Nej jeg forstår godt en vis utilfredshed med et direkte sprogbrug der ikke er i tråd med den officielle jubel linje. Specielt når der er "Noget om snakken" eller omvendt. Hvis det kun var varm luft var der jo ingen grund til at tage kritik til sig, men der er jo tydeligt vist nogle der føler sig ramt!
« Senest Redigeret: Feb 20, 2022, 13:51 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 690
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #6 Dato: Feb 20, 2022, 13:55 »
383ci holder du aldrig kæft? Du er blevet smidt ud af samtlige forum du har været i, og hvorfor mon! Du er en pestilens at høre på, og det er ufatteligt Admin ikke har bortvist dig for længe siden! Du har så pissehøje tanker om dig selv, men vi kender jo begge sandheden. C.l. N …. Gør os alle en tjeneste, og gør ligesom mandlerne….. smut!…, du gør intet godt for dette forum, andet end at sprede dit negative mundlort ved enhver given lejlighed!
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #7 Dato: Feb 20, 2022, 14:17 »
Nej nu gør jeg noget jeg sagde jeg ikke ville gøre. ;D ;D ;D

Jeg skrev pænt, men du magtede ikke det samme og det selvom du ikke engang har læst det jeg skrev. Og ikke engang skal jeg svines til på det jeg skrev, men på den jeg er og alle andre får lige samme bredside.

Jeg tænker jeg nu får en masse negativ respekt? men har du kigget på din bruger profil?
Du har 43 positive og 250 negative

På trods at at du er meget dygtigere end mig og jeg er måske er en "teknisk ignorant" og måske endda ikke engang bevist om det?
Men så er jeg jo lykkelig så længe.

Og dirkete sprogbrug, min bare røv, du lyder bare som en sur gammel mand, der bare vil have ret. Det gider vi andre sku ikke høre på, da det ikke bidrager til at skid andet end at stoppe videndelingen og lægge låg på stemningen. Du er en af flere årsager til at jeg næsten ikke kommer her mere, det er sku for træls at høre på. Og at du ikke kan forstå at det ikke en en konkurrence er sku for træls O0

Se jeg kan også, men vælger bare normalt ikke at gøre det! for det bidrager ikke med noget.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #8 Dato: Feb 20, 2022, 14:50 »
Eller dvs, jeg forstår ideen i det, men jeg forstår ikke hvorfor mit fyr opfører sig som det gør.

Hvis fyret kører, lad os sige 48% i alm drift, med en kedeltemp ret tæt på det indstillede, fordi gulvvarme eller andet trækker på fyret, og VVB så slår ind, så drosler styringen ned til 10% VVB drift, og justerer derefter opad når den kan se kedeltemp begynder at falde pga VVB ventilen nu er åben.

Hvorfor bliver den ikke på de 48% indtil den ved hvad der sker med kedeltemp ? Som udgangspunkt er de 48% jo ALDRIG nok, nu hvor VVB slår til Det er et drift skifte og fyret ved ikke hvor det er derfor er det sikreste at skrue ned og se. Den model virker ikke optimalt derfor gør den det at den starter der hvor den sluttede sidst, da det er et bedre gæt. Ikke helt så sikkert, men er det samme VVB, kan det jo ikke gå helt galt. Hos dig stoppede fyret så ved 10% sidst. Det samme sker faktisk når det går fra VVB til drift, så bliver Driften fra sidst genindsat.

Når jeg kigger på dine grafer ser det ud som om din VVB er lidt lille?  og at du har cirkulation på det varme vand om dagen?

Min antagelse om størrelsen kan også være fordi din føler ikke sidder i top af VVB?
Hvis det er tilfældet vil driften være højere sidst i cyklus hvis føler blev flyttet op i toppen og så vil den starte højere i drift næste cyklus


Jeg har justeret P-led op fra 5-7 på VVB, men skal jeg bare stille den endnu mere opad ? I-Led står til 0.15
Hvis du skal gøre noget med det setup du har nu, ville jeg sætte P=3,5 og I=0,4 (måske derhen i små step da det er en voldsom ændring), Så er der en god chance for at du har en højere i faktor når VVB stopper og at denne så bliver genindsat ved næste VVB cyclus

Overordnet tænker jeg med det jeg ser på dine grafer at du ville have gavn af at flytte føler op i toppen, hvis ikke den er der nu (så kan der skulle stilles lidt på temperatur og diff i VVB.'
Har du VVB cirkulation ville du have gavn af at have en termostat ventil med fjernføler til at styre VVB i vinterdrift og din nuværende ventil til sommerdrift

/Jacob

Hej Jacob

Her mine forslag og en forklaring på det du ser.
« Senest Redigeret: Feb 20, 2022, 14:53 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #9 Dato: Feb 21, 2022, 08:02 »
Eller dvs, jeg forstår ideen i det, men jeg forstår ikke hvorfor mit fyr opfører sig som det gør.

Hvis fyret kører, lad os sige 48% i alm drift, med en kedeltemp ret tæt på det indstillede, fordi gulvvarme eller andet trækker på fyret, og VVB så slår ind, så drosler styringen ned til 10% VVB drift, og justerer derefter opad når den kan se kedeltemp begynder at falde pga VVB ventilen nu er åben.

Hvorfor bliver den ikke på de 48% indtil den ved hvad der sker med kedeltemp ? Som udgangspunkt er de 48% jo ALDRIG nok, nu hvor VVB slår til Det er et drift skifte og fyret ved ikke hvor det er derfor er det sikreste at skrue ned og se. Den model virker ikke optimalt derfor gør den det at den starter der hvor den sluttede sidst, da det er et bedre gæt. Ikke helt så sikkert, men er det samme VVB, kan det jo ikke gå helt galt. Hos dig stoppede fyret så ved 10% sidst. Det samme sker faktisk når det går fra VVB til drift, så bliver Driften fra sidst genindsat.

Når jeg kigger på dine grafer ser det ud som om din VVB er lidt lille?  og at du har cirkulation på det varme vand om dagen?

Min antagelse om størrelsen kan også være fordi din føler ikke sidder i top af VVB?
Hvis det er tilfældet vil driften være højere sidst i cyklus hvis føler blev flyttet op i toppen og så vil den starte højere i drift næste cyklus


Jeg har justeret P-led op fra 5-7 på VVB, men skal jeg bare stille den endnu mere opad ? I-Led står til 0.15
Hvis du skal gøre noget med det setup du har nu, ville jeg sætte P=3,5 og I=0,4 (måske derhen i små step da det er en voldsom ændring), Så er der en god chance for at du har en højere i faktor når VVB stopper og at denne så bliver genindsat ved næste VVB cyclus

Overordnet tænker jeg med det jeg ser på dine grafer at du ville have gavn af at flytte føler op i toppen, hvis ikke den er der nu (så kan der skulle stilles lidt på temperatur og diff i VVB.'
Har du VVB cirkulation ville du have gavn af at have en termostat ventil med fjernføler til at styre VVB i vinterdrift og din nuværende ventil til sommerdrift

/Jacob

Hej Jacob

Her mine forslag og en forklaring på det du ser.

Tak for info :)

Min VVB føler sidder så højt jeg kunne få den op, det er en 160L Metro VVB, og det er korrekt at der er cirkulation på det varme vand. Dog kun hele dagen når det er weekend. I løbet af ugen slukker pumpen kl 9:30 og tænder igen kl 15 mener jeg, husker det ikke helt :)

Da vi overtog huset sat der bare en FJVR ventil på VVB, der monterede jeg en adapter og en telestat, så slap jeg for at have vand af for at montere VVB. Ulempen er at den jo lige er et par minutter om at reagere, både tænd/sluk, og det kan også have betydning for VVB drift, da der jo ikke sker en nedkøling af kedlen fra VVB, før der er gået de par minutter før telestat er helt åben. Det er noget jeg kom til at tænke på i weekenden :)

Jeg har også prøvet at sætte FJVR tilbage, og det giver en mere rolig drift, men min tanke med VVB var jo at spare piller når VVB er varm. Det er dog ikke sikkert det overhovedet hjælper på pilleforbrug, grundet cirkulationspumpen :)

/Jacob



355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #10 Dato: Feb 21, 2022, 09:41 »
Når fyret alligevel kører om vinteren er der ikke meget, hvis noget ved ikke qt køre med fjvr ventilen.
Om sommeren ville jeg så skrue op for ventilen og så lade fyret styre. Dog med en lidt højere temperatur og højere diff, så skal fyret ikke starte så ofte.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #11 Dato: Feb 21, 2022, 10:03 »
Når fyret alligevel kører om vinteren er der ikke meget, hvis noget ved ikke qt køre med fjvr ventilen.
Om sommeren ville jeg så skrue op for ventilen og så lade fyret styre. Dog med en lidt højere temperatur og højere diff, så skal fyret ikke starte så ofte.

Da vi overtog huset kørte vi med el på VVB, det kommer ikke til at ske til sommer, med mindre el priserne falder igen. Vi overtog med en V6 styring uden nogen som helst følere andet end kedeltemp. Jeg opgraderde til V7 og satte VVB føler og retur føler på. Det gjorde så at jeg også fandt ud af at min retur shunt var død, for min returtemp var bare det som VVB havde af temp :) Og så begyndte jeg at køre VVB prio sidst på sommeren istedet for el, det var også godt, for så fandt jeg ud af fyret kørte super ringe, og at blæseren var 100% stoppet til, og nærmest ingen luft gav. Det gav mig en mulighed for at skille alt ad, og finde ud af hvordan det virker, så er man bedre stillet i fremtiden hvis noget gåt galt :)

Vores skorsten er stadig alt for dårlig, alt for dårligt træt, og der er ofte tilbageslag pga husryg. Der er røgsuger der kører 75% effekt hele tiden for at kompensere, men jeg påtænker at smide en Turbowent på, og se om det kan hjælpe lidt på det.

Jeg går tilbage til min FJVR nogle uger, og så ser jeg hvordan den ser ud :)

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #12 Dato: Feb 21, 2022, 13:00 »
Så kører den jo som 2 vejs ventil? Så der er varme på huset men den laver Vvb!.
Hvis det er det skal det kunne køre.
Hvis du lige svarer på om den fungere som 2 vejs kigger jeg lige på dine settings når jeg kommer hjem. Så tror jeg godt vi kan finde nogle settings der giver en fin drift.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Jeg forstår simpelthen ikke VVB styring..
« Svar #13 Dato: Feb 21, 2022, 13:11 »
Så kører den jo som 2 vejs ventil? Så der er varme på huset men den laver Vvb!.
Hvis det er det skal det kunne køre.
Hvis du lige svarer på om den fungere som 2 vejs kigger jeg lige på dine settings når jeg kommer hjem. Så tror jeg godt vi kan finde nogle settings der giver en fin drift.

Yes, den kører som en 2-vejs ventil.

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html