Forfatter Emne: svingende drift  (Læst 2145 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
svingende drift
« Dato: Feb 14, 2022, 12:19 »
Hej alle

Mit fyr svinger helt vildt i lys og i drift..... fik nye piller for ganske nylig

nogen bud på hvad jeg skal gøre?

https://stokercloud.dk/v3/#/sandmosen/main-page

vh

nes

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: svingende drift
« Svar #1 Dato: Feb 14, 2022, 13:29 »
Er klaret men en rensning - det er nok pillerne  - der var monsterstore kager på herden   -  men allerede 5 dage efter pillepåfyldning....
det har jeg aldrig oplevet før
 
jeg synes også pillerne lugter andeledes end de plejer  - de plejer at lugte supergodt af frisk træ  - denne gang har de en mærkværdig lugt  ... nogen som har oplevet lignende?

hilsen nes

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: svingende drift
« Svar #2 Dato: Feb 14, 2022, 15:36 »
Er klaret men en rensning - det er nok pillerne  - der var monsterstore kager på herden   -  men allerede 5 dage efter pillepåfyldning....
det har jeg aldrig oplevet før
 
jeg synes også pillerne lugter andeledes end de plejer  - de plejer at lugte supergodt af frisk træ  - denne gang har de en mærkværdig lugt  ... nogen som har oplevet lignende?

hilsen nes

Ja i et vist omfang. Altså anderledes lugt, i første omgang. Dernæst problemer med at holde temperaturen oppe, så problemer med lysføleren, og O2 niveau der faldt helt vildt.

Da jeg skilte fyret af var det smurt ind i sod, virkeligt. Alt var simpelthen limet sammen, så jeg rensede det hele grundigt, og fik skorstensfejeren ud og rense skorstenen også, så der var hul igennem.

Men det hjalp ikke!

Det der hjalp var en ny blæser. Jeg kunne ikke hverken se eller høre på den den kørte for langsomt. Men det må den have gjort, en nu på så kørte det, efter en justering, godt igen.

Det var en 60Hz blæser der sad på, nu sidder der så en 50Hz (og dermed korrekt til det danske elnet) og fyret køre faktisk mere jævnt end før.
Det kan jeg ikke forklare, men ikke desto mindre har jeg aldrig oplevet så lav røgtemperatur, så jævn drift og så fin aske som efter blæseren blev skiftet, O2 tal er de samme, blæsertal selvfølgeligt korrigeret.

Så det var min blæser der var blevet sløv, så sodede det hele til, lugtede forkert og kørte ringe. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: svingende drift
« Svar #3 Dato: Feb 14, 2022, 17:31 »
Det kan altid svare sig at købe gode piller, DIN+, EN+ A1 og så skal producenten kunne komme med et uvildigt test certifikat.

Jeg har være steder hvor der var købt så dårlige piller at de næsten ikke var til at holde ild, i slaggede voldsomt og vildt meget aske, kompressorrens hver 5kg og 2 daglige manuelle rens var nødvendig for af få dem futtet af, så det "gode tilbud" endte med at blive meget dyrt.

Du har iltstyring og det er super godt, og den regulerer også fint, så langt så godt, for så skal vi ikke kigge efter andre fejl, det ville iltstyringen sladre om.

Du kan nok ikke gøre så meget andet end intensivere rens, og holde lysføler og brænder ren til pillerne er væk.. desværre.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html