Hej Frank,
En skamol-fætter og en skamol-tunnel er der samme, det første er bare et slang-ord for det sidste
En rustfri stål-tunnel er igen det samme, en tunnel lavet i rustfri stål i stedet for skamol plade
Din ide med bare at have samme %-del af hullerne som max% for brænderen (f.eks. 30%) holder desværre ikke
Det der er problemet ved de lave effekter er at bålet er for lille.
For at holde en fornuftig båltemperatur, skal man sikre at bålet kan "holde på varmen".
Hvis du laver et lille bål i en stor herd, forsvinder alt for meget af varmen væk alt for hurtigt, med dårlig forbrænding til følge.
Herdens størrelse bør altså tilpasses bålets størrelse, eller man må på enden vis sikre sig at tilstrækkelig meget varme fra bålet, bliver i bålets omgivelser, så alle gasser kan forbrændes.
En skamol-tunnel eller en tunnel i rustfri stål, laver et "tag" og nogle "sider" omkring bålet, så varmen kun kan slippe ud i retning væk fra fødesneglen.
Skamol-tunnel'en isolerer samtidig med at den, pga. sin pladetykkelse, gør herden mindre.
Men altså, begge modeller har til formål at "holde på varmen" i et lille bål.
Så kan man jo spørge sig selv om man så ikke bare permanent kunne lave herden i denne form, men her er problemet at så er der ikke "plads" til en 16 KW effekt.
Og så lige prisen på herden, hvis der er 70% færre huller, er der jo mere materiale = højere pris
Hilsen
Michael
En skamol-fætter har jeg læst om.
Skamol-tunnel og rustfri stål-tunnel synes jeg ikke, at jeg kan fremsøge noget om.
Er det noget man sætter ovenpå herden?
Umiddelbart må det bedste vel være, hvis man satte Max. effekt til f.eks. 30 %, og der kun var en tredje-del af hullerne i herden.
(En tredje-del huller i herden = en tredje-del af prisen for en normal herd...Det er vel kun rimmeligt )