Hvad er dit spørgsmål ?
Mit spørgsmål?
Der er så mange forskellige svar, interne kampe og privatbeskeder hvor den ene person sviner den anden til. Det er voldsomt deprimerende.
Man mister helt lysten til at rode med det lort, det burde jo bare virke.
// Per.
Jeg har haft Pillefyr siden Juni i det hus vi overtog, og jeg fik en masse god hjælp herinde, som kunne give mig et spark i den korrekt retning, men der er ikke 2 pillefyr der er ens, og derfor er det 100% umuligt for selv den bedste rådgiver, at løse et problem via indlæg på et forum.
Jeg valgte at læse alle dokumenter igennem på mhes.dk, hele bundtet, og så begynde at få en forståelse for hvad de forskellige indstillinger osv gør. Det kan virke uoverskueligt, men det er slet ikke så farligt som det lyder. Dog kræver det at man har lyst til at sætte sig ind i det.
Mit fyr bøvlede meget med sort askekage på herden, og det er stadig mere end jeg syntes det burde være, men det er blevet bedre. Jeg prøvede alle mulige piller og indstillinger, men i sidste ende er der 2 ting der har hjulpet mest, og det er mit træk i skorstenen, samt røgtemperaturen. Jeg har en røgsuger på, fordi skorstenen ikke er høj nok, og den suger skal altså suge godt igennem, før der er en god forbrænding, ud over det har jeg hævet røgtemp ved at åbne bypass pladen fra min semirens. Jeg kører ligenu med ca 80 grader's temp, mod 60/70 før.
Der er flere gode videoer fra NBE og andre, og de siger at skorstenstræk/temp er de store syndere i uforbrændte piller og andre problemer.
Jeg har O2 styring på også, men jeg har faktisk det slået fra for tiden, for hos mig driller det faktisk også ret meget, og jeg er kommet frem til at det er mit dårlige/ustabile træk i skorstenen der driller. Indtil videre prøver jeg at finjustere i de forskellige indstillinger uden at O2 blander sig, for jeg vil gerne have at forbrændingen er så god som muligt "af sig selv", samt det er nemmere for mig at finde ud af i hvilke situationer min skorsten er synderen.
Det er bøvlet og langsommeligt arbejde, det er der ingen tvivl om, og man skal huske at nogle gange skal man lade fyret køre en halv/flere dage med nye indstillinger, før man reelt ser om det har gjort en forskel.
Jeg forstår fuldt ud din nedtur over det, det burde ikke være så bøvlet, men det er det bare nogle gange, og det er fordi der ikke findes 2 ens installationer.
Hvis jeg var dig, så ville jeg gøre som flere har skrevet.
1. Læs dokumenter på MHES.dk, især det med generel info.
2. Lav en fuld rensning af fyret, alle steder.
3. Lav 3 afvejninger og indtast gennemsnit, autoberegn slået til.
4. Sørg for at fyret er driftvarm, og skorstenen varmet op, og juster så blæser ved 10/50/100%. Juster så hurtigt som muligt ved opvarmning, og start med 10%, det gælder om at justere mens pillemængden er så "ren" som muligt.
5. Sørg for at dine I/P-Led står til standard tal, og slå O2 styring over på VIS mens du laver grundjustering.
6. Sæt renseblæs til standardtal.
7. Så er det bare at holde øje, og når du syntes det kører godt, så lås fyret på 10/50 og 100%, og kig på O2 tallene over nogle minutter hvert sted, og indtast dem i styringen, og prøv med O2 slået til igen.
Alt det her er bøvlet, især hvis der er langt over til fyret, jeg er heldig da mit fyr står i indendørs værksted med direkte adgang fra hus, så jeg kan nemt se til fyret mange gange dagligt for at se hvornår flammen muligvis ikke er helt rigtig.
Der er desværre ikke mange gode råd der er bedre end "at forstå det selv", og så have tålmodig og mod på at fikse det. Folk er som regel rigtigt gode til at komme med input, men forståelsen af det er kun dig selv(med hjælp) der kan gøre noget der, og ud fra egen erfaring, så er det meget nemmere at modtage hjælp hvis man forstår det folk prøver at hjælpe med.
Jeg håber det giver dig lidt mod, og siger pyt til den interne kamp. Det hjælper dig ihvertifald ikke.
/Jacob