Forfatter Emne: Røg op af pille magasin  (Læst 3849 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Røg op af pille magasin
« Dato: Dec 23, 2021, 12:51 »
Hej Alle.
Jeg har ikke super meget forstand på hverken teknik eller indstillinger af fyr.

Efter at have haft problemer med en o2 sonde som nu er skiftet (og ser ud til at virke), oplever jeg at der forsat kommer røg ud af pille-magasinet (men også ud af skorstenen, mit bedste bud er at 80% går i skorstenen og 20% i pillemagasinet).
Jeg har renset kedel og røgrør efter alle kunstens regler, og skorstensfejeren var på besøg mid-slut november.

Er der nogen der har input til fejlsøgning og endnu bedre fejl-forbedring.

På forhånd tak.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #1 Dato: Dec 23, 2021, 13:53 »
Der sker et eller andet kl. 12 der får din pillekorrektion til at gå amok. Den stiger således der dosseres færre piller.

Det skulle jo ikke give røg baglens umiddelbart, men efter som du lige har skiftet lampdasonde? er der oplagt at se på den og det først.

Er det kalibreret og er det den rigtige type, eller rettere, bare den samme som styringen forventer?

Jeg ville slå O2 reguleringen fra allerførst, og bare få fyret til at køre (som før) og derefter få styr på lampdasonde og målt O2 værdi.

Røg baglens betyder jo mere tryk ud af skorstenen end bagud så hvis alt er renset kunne der være noget i selve skorstenen?

Hvordan opstod problemet med røg bagud?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7622
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #2 Dato: Dec 23, 2021, 14:46 »
Hej Alle.
Jeg har ikke super meget forstand på hverken teknik eller indstillinger af fyr.

Efter at have haft problemer med en o2 sonde som nu er skiftet (og ser ud til at virke), oplever jeg at der forsat kommer røg ud af pille-magasinet (men også ud af skorstenen, mit bedste bud er at 80% går i skorstenen og 20% i pillemagasinet).
Jeg har renset kedel og røgrør efter alle kunstens regler, og skorstensfejeren var på besøg mid-slut november.

Er der nogen der har input til fejlsøgning og endnu bedre fejl-forbedring.

På forhånd tak.

Blæser rens hvert min er nok lige for meget.
Prøv 10 min  :)
Kompressor rens for hver 10 kg eller mere.

Du har et højt modtryk  i kedlen, så der er et sted du ikke har været endnu med rense børsten  O0
Du må have toppen af fyret igen og komme helt ud i hjørnerne.
Måske helt ind i røgrøret.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #3 Dato: Dec 23, 2021, 15:16 »
Hej Alle.
Jeg har ikke super meget forstand på hverken teknik eller indstillinger af fyr.

Efter at have haft problemer med en o2 sonde som nu er skiftet (og ser ud til at virke), oplever jeg at der forsat kommer røg ud af pille-magasinet (men også ud af skorstenen, mit bedste bud er at 80% går i skorstenen og 20% i pillemagasinet).
Jeg har renset kedel og røgrør efter alle kunstens regler, og skorstensfejeren var på besøg mid-slut november.

Er der nogen der har input til fejlsøgning og endnu bedre fejl-forbedring.

På forhånd tak.

Blæser rens hvert min er nok lige for meget.
Prøv 10 min  :)
Kompressor rens for hver 10 kg eller mere.

Du har et højt modtryk  i kedlen, så der er et sted du ikke har været endnu med rense børsten  O0
Du må have toppen af fyret igen og komme helt ud i hjørnerne.
Måske helt ind i røgrøret.

Hvo det med kompressorrens hvert minut var lige noget jeg satte til mens jeg rensede kedlen, det er rettet, normalt har det stået på 10 min.

Men det kan selve kedelen (når du har toppen af) er så ren, man kunne spise jule menuen er det, og røg røret rensede jeg udefra og men ikke inde fra selve kedlen af - Kan det virkelig være steder der er umulige at komme til der skal renses?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7622
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #4 Dato: Dec 23, 2021, 15:25 »
Hej Alle.
Jeg har ikke super meget forstand på hverken teknik eller indstillinger af fyr.

Efter at have haft problemer med en o2 sonde som nu er skiftet (og ser ud til at virke), oplever jeg at der forsat kommer røg ud af pille-magasinet (men også ud af skorstenen, mit bedste bud er at 80% går i skorstenen og 20% i pillemagasinet).
Jeg har renset kedel og røgrør efter alle kunstens regler, og skorstensfejeren var på besøg mid-slut november.

Er der nogen der har input til fejlsøgning og endnu bedre fejl-forbedring.

På forhånd tak.

Blæser rens hvert min er nok lige for meget.
Prøv 10 min  :)
Kompressor rens for hver 10 kg eller mere.

Du har et højt modtryk  i kedlen, så der er et sted du ikke har været endnu med rense børsten  O0
Du må have toppen af fyret igen og komme helt ud i hjørnerne.
Måske helt ind i røgrøret.

Hvo det med kompressorrens hvert minut var lige noget jeg satte til mens jeg rensede kedlen, det er rettet, normalt har det stået på 10 min.

Men det kan selve kedelen (når du har toppen af) er så ren, man kunne spise jule menuen er det, og røg røret rensede jeg udefra og men ikke inde fra selve kedlen af - Kan det virkelig være steder der er umulige at komme til der skal renses?

Der bør være en rense klap på røgrøret  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #5 Dato: Dec 23, 2021, 15:28 »
Det er også den jeg har haft af og rense derinde.

Men det passer meget godt med at når modtryk bliver for højt så kommer røgen.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7622
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #6 Dato: Dec 23, 2021, 15:41 »
Det er også den jeg har haft af og rense derinde.

Men det passer meget godt med at når modtryk bliver for højt så kommer røgen.

Der mangler rens, et eller andet sted  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #7 Dato: Dec 23, 2021, 17:05 »

Er der nogen der har input til fejlsøgning og endnu bedre fejl-forbedring.

På forhånd tak.

Luften/røgen går den vej der er nemmest, den er ikke meget længere.

Hvis skorstenen er eller kedlen er blokeret presser blæseren luften og røgen bagud, ellers skal skorstenen trække det ud.

Hvis du har undertryk i fyrrummet kan det også gå galt. Hvis blæseren suger for kraftigt vil den, populært sagt, suge luften ud af fyrrummet og smide den i skorstenen. Det vil give undertryk, men om det er nok kan jeg ikke sige med sikkerhed, men der skal være udluftning i fyrrummet.   

Udfra dine korrektionstal er min indstilling stadigt du skulle se på blæsertallene, så ja der er input til fejlsøgning og retning, men du forholder dig ikke til det.

En ting af gangen, det hele er åbentbart rent? Så er der kun blæseren
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Lars e c Andersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 37
  • Respekt optjent: +1/-0
    • https://stokercloud.dk/v3/#/staabyvej/main-page
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #8 Dato: Dec 23, 2021, 18:15 »
Har du haft plader op ved røgkanaler bagerst i fyr og det sidste rum hvor der ligger en plade i toppen med 2 bolte så der kan åbnes lidt mere ud i skorsten
staabyvej

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #9 Dato: Dec 25, 2021, 16:00 »
Har du haft plader op ved røgkanaler bagerst i fyr og det sidste rum hvor der ligger en plade i toppen med 2 bolte så der kan åbnes lidt mere ud i skorsten

Det har jeg haft ude og rense der også.
Jeg havde fundet en guide på YouTube til rens af blackstar+, udgivet af hedestoker.dk og den er fulgt.
Fyret, herunder brænder, kedel og røgrør er rent.

Jeg oplever stadig når modtryk i kedlen stiger bliver røgen presset ud af pillemagasin. (Men kan også se røg ud af skorsten)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #10 Dato: Dec 25, 2021, 16:15 »
Den her "fejlfinding" minder mig om når/hvis jeg går på skydebanen og forsøger at skyde lerduer.

Jeg rammer ikke en skid og det bliver aldrig hverken rigtig godt eller sjovt.

Men god fornøjelse og held og lykke, jeg tænker I får brug for det.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Røg op af pille magasin
« Svar #11 Dato: Jan 03, 2022, 08:36 »
stop fyret, og åbn ned til røgvender pladerne.  Tag røgvenderen op, og fjern den sorte plade med de 2 store skuer i øverst (turboen kalder de den vist).  Så får du meget mere træk ud i skorstenen.
nu tænker jeg, at du ikke får røg ud i magasignet mere

OG så kan du køre med fyret, og bruge tiden på at finde ud af, hvorfor det ryger, om det er for mange piller, for meget blæser mm, men du slipper for at få røg ud i fyrrummet mens du finder årsagen.

for du BØR jo kunne køre med den turbo plade i, når det har kørt uden røg før. 

hos mig, kan det simpelthen ikek køre med den turbo plade i,  ved høj last, så presser den røg ud i pillerummet, også da fyret var helt nyt , min skorsten har simpelthen ikke træk nok, og istedet for en røgsuger, hjalp det at fjerne turbo pladen.    Men du siger jo, at det HAR kørt hos dig , i årevis..   ja så er der jo sket et eller andet, som du skal finde og rette

men, den kedel her, forsøger at vende røgen SÅ mange gange, og lave SÅ lav røgtemp, at nogle skorstene ikke kan klare det. Jeg kæmpede også med røg i pilleboxen i et par måneder, og prøvede ALT muligt, og løsningen blev at fjerne den turbo plade, og så længe min røgtemp stadig er super lav, så er tabet minimalt.

prøv det.

Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte