Forfatter Emne: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være  (Læst 5507 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline tmyren

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Dato: Dec 22, 2021, 22:20 »
Hejsa

Jeg har netop installeret en RTB Phoenix 10Kw v16, men den har nogle meget høje O2 korrektions tal (omkring 250%)

Pilleafvejningen er korrekt. Jeg har købt premium kvalitet piller og der er stort set ikke smuld i
Det er mit første pillefyr, så jeg har ikke så meget erfaring i at tyde asken.

Men håber en af jer måske kunne hjælpe.

M.v.h
Tue


Offline tmyren

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #1 Dato: Dec 22, 2021, 22:28 »

Offline tmyren

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #2 Dato: Dec 22, 2021, 22:31 »
Jeg ville gerne vedhæfte et billede af asken, men får ikke lov!

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #3 Dato: Dec 23, 2021, 05:27 »
Dine blæsertal passer ikke, men det burde styringen, i følge visses udsagn, jo selv finde ud af. 

Du mangler sikkert undertryksmåling eller går i de forkerte sko i fyrrummet.

Når, når pille korrektionen går OP i værdi dossere styringen MINDRE piller for at få O2 niveauet til at passe med det indstillingen for effektområdet.

Så den korte version, jeg vil tro dine blæsertal er for lave hele vejen over. Så er der for lidt O2 overskud i forhold til det ønskede niveau, når blæseren ikke kan skrue mere op nedsættes pillemængden.


Ohh pis, så lige på din styring, der er korrektione i % jeg kan ikke huske hvilken vej det vender, men enten skal blæsertallene sættes op eller ned over hele linjen, men jeg tænker stadigt de skal op alle 3.


Den lange version, fyret skal indstilles (ordentligt)
« Senest Redigeret: Dec 23, 2021, 05:30 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7622
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #4 Dato: Dec 23, 2021, 06:37 »
Prøv blæser (m/3t) tal på 12 - 20 - 30 og en frisk pille afvening  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline tmyren

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #5 Dato: Dec 23, 2021, 09:11 »
Tak for input indtil videre... jeg forsøger at hæve blæser tal i dag og vender tilbage

Offline Lars e c Andersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 37
  • Respekt optjent: +1/-0
    • https://stokercloud.dk/v3/#/staabyvej/main-page
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #6 Dato: Dec 23, 2021, 10:52 »
Hej kæmper selv med en bs+ v.16 med nogenlunde samme problem dog ikke så stor korrigering i styring jeg har sænket blæsertal og kommet dernedaf men ikke i mål muligvis røgsuger skal hæves lidt vi tager også et parameter af gang og afventer hvad der sker.
Det fyr jeg henviser til hedder pillehansj  hvis du vil ind og lurer med
staabyvej

Offline Lars e c Andersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 37
  • Respekt optjent: +1/-0
    • https://stokercloud.dk/v3/#/staabyvej/main-page
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #7 Dato: Dec 23, 2021, 10:56 »
Kan se mit fyr har en lidt nyere opdatering
staabyvej

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #8 Dato: Dec 23, 2021, 14:04 »
Jeg undre mig lidt, men bevars.

Er der slet ingen der interessere sig det mindst for sammenhængene i parametrene og hvorfor styringen reagere som den gør?


Hvis "man" bare ændre i vildskab og gætter løs indtil man rammer et eller andet der er, bare rimeligt brugbart" eller opgiver, kommer der jo problemer igen næste gang der sker en ændring af en eller anden art.

Jeg ved godt fyrene er solgt som fuldstændigt automatiske, men problemerne viser vel at det er de, trods alt, ikke?


Det er ikke særligt svært at brænde træpiller af. Ej heller er det svært at hæve effektiviteten fra 40 til 60% eller endnu mere.
Det bliver først rigtigt svært når den skal på på +85 eller endnu mere.
Så skal der gejl og indstillinger til og det bør/skal indstilles og kalibreres til installationen.
Eller installationen skal laves om til fyret er også en tanke nogle kan tænke.

Det er bundnaivt at tro at et almindeligt "husmandsfyr" kan køre som et oliefyr, selvom styringen er temmelig god, men igen. Det kræver en indstilling.

Når "folk" skyder lås op i luften og ændre dit&dat kan noget jo rettes til rigtigt og andet til forkert, så ved absolut ingen hvad der sker. Jo mere teknik og grej der er inde over jo bedre kan det køre hvis det er kørt ind.

Hvis ikke risikerer brugeren at det ene arbejder imod det andet, så var det faktisk bedre det slet ikke var der.

Det er derfor jeg ville slå alt det grej der optimerer fra og få det til at køre ordentligt uden, for derefter at optimerer, men jeg ved jeg er alene med den (faglige) vurdering af styring og regulering. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline tmyren

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #9 Dato: Dec 23, 2021, 14:18 »
Jeg undre mig lidt, men bevars.

Er der slet ingen der interessere sig det mindst for sammenhængene i parametrene og hvorfor styringen reagere som den gør?


Hvis "man" bare ændre i vildskab og gætter løs indtil man rammer et eller andet der er, bare rimeligt brugbart" eller opgiver, kommer der jo problemer igen næste gang der sker en ændring af en eller anden art.

Jeg ved godt fyrene er solgt som fuldstændigt automatiske, men problemerne viser vel at det er de, trods alt, ikke?


Det er ikke særligt svært at brænde træpiller af. Ej heller er det svært at hæve effektiviteten fra 40 til 60% eller endnu mere.
Det bliver først rigtigt svært når den skal på på +85 eller endnu mere.
Så skal der gejl og indstillinger til og det bør/skal indstilles og kalibreres til installationen.
Eller installationen skal laves om til fyret er også en tanke nogle kan tænke.

Det er bundnaivt at tro at et almindeligt "husmandsfyr" kan køre som et oliefyr, selvom styringen er temmelig god, men igen. Det kræver en indstilling.

Når "folk" skyder lås op i luften og ændre dit&dat kan noget jo rettes til rigtigt og andet til forkert, så ved absolut ingen hvad der sker. Jo mere teknik og grej der er inde over jo bedre kan det køre hvis det er kørt ind.

Hvis ikke risikerer brugeren at det ene arbejder imod det andet, så var det faktisk bedre det slet ikke var der.

Det er derfor jeg ville slå alt det grej der optimerer fra og få det til at køre ordentligt uden, for derefter at optimerer, men jeg ved jeg er alene med den (faglige) vurdering af styring og regulering.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du tænker jeg skal gøre. Der er jo ikke blevet foreslået nogle helt vilde ændringer.
Jeg har set lidt på dette dokument: https://mhes.dk/Iltstyring%20pa%cc%8a%20NBE%20br%c3%a6ndere.pdf

men inden jeg kaster mig ud i set helt store kalibrerings show er jeg blot på jagt efter hvad årsagen kan være

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #10 Dato: Dec 23, 2021, 14:29 »


Jeg er lidt i tvivl om hvad du tænker jeg skal gøre. Der er jo ikke blevet foreslået nogle helt vilde ændringer.
Jeg har set lidt på dette dokument: https://mhes.dk/Iltstyring%20pa%cc%8a%20NBE%20br%c3%a6ndere.pdf

men inden jeg kaster mig ud i set helt store kalibrerings show er jeg blot på jagt efter hvad årsagen kan være

Jeg ville gå tilbage til mit første indlæg, men dog se bort fra den med forkerte sko. Det var en "joke" der gik lidt på alle de fantasifulde skud der kan komme her.

Læs på det omkring hvad der sker med pillekorrektionen.

Hvis fyret skal yde 4Kw skal det brænde 1 kg. piller i timen. Rundet af for lethedens skyld.

Hvis det så giver 1200g på 6 minutter giver det 200g i minuttet. Altså skal sneglen køre 5 minutter i timen.

Når det gør det giver det et vist O2 tal. Det ligger fast, og er det O2 tal der skal være ved en ydelse på 4 Kw


Hvis O2 tallet så stiger ved 4Kw er der for meget luft til bålet, så er der for få piller. Altså svare det til at sneglen kun giver 1000g i timen. Så skal sneglen fodre mere.

Så når dine korrektionstal går amok er det fordi blæseren ikke passer til indstillingerne for snegl og O2

De 2 tal bør følge hinanden
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline tmyren

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #11 Dato: Dec 23, 2021, 15:30 »


Jeg er lidt i tvivl om hvad du tænker jeg skal gøre. Der er jo ikke blevet foreslået nogle helt vilde ændringer.
Jeg har set lidt på dette dokument: https://mhes.dk/Iltstyring%20pa%cc%8a%20NBE%20br%c3%a6ndere.pdf

men inden jeg kaster mig ud i set helt store kalibrerings show er jeg blot på jagt efter hvad årsagen kan være

Jeg ville gå tilbage til mit første indlæg, men dog se bort fra den med forkerte sko. Det var en "joke" der gik lidt på alle de fantasifulde skud der kan komme her.

Læs på det omkring hvad der sker med pillekorrektionen.

Hvis fyret skal yde 4Kw skal det brænde 1 kg. piller i timen. Rundet af for lethedens skyld.

Hvis det så giver 1200g på 6 minutter giver det 200g i minuttet. Altså skal sneglen køre 5 minutter i timen.

Når det gør det giver det et vist O2 tal. Det ligger fast, og er det O2 tal der skal være ved en ydelse på 4 Kw


Hvis O2 tallet så stiger ved 4Kw er der for meget luft til bålet, så er der for få piller. Altså svare det til at sneglen kun giver 1000g i timen. Så skal sneglen fodre mere.

Så når dine korrektionstal går amok er det fordi blæseren ikke passer til indstillingerne for snegl og O2

De 2 tal bør følge hinanden


Hmm det lidt underlige er at Lars alias: pillehansj  har heller ikke slået "Anvend luftflowmåling" til på sin styring. Vi har et meget ens parameter set-up

Det havde heller ikke nogen særlig virkning at ændre luftflow måling.


Jeg har foretaget to pilleafvejninger i denne uge... der var 20g forskel, så jeg tænker der er styr på det

Min forhandler havde dog ændret på snelg indstillinger
Ydelse ved 10% ændret fra 2.0 Kw--> 1.7, og det kan muligvis forklare noget af problemet, den har jeg ændret tilbage til 2.0Kw

Men det ser stadig ikke super god ud


Offline tmyren

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #12 Dato: Dec 23, 2021, 15:35 »
O2 korrektion faldt fra 250 - 237% da jeg hævede 10% ydelse til 2Kw

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7622
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #13 Dato: Dec 23, 2021, 15:49 »
O2 korrektion faldt fra 250 - 237% da jeg hævede 10% ydelse til 2Kw

Korrektions tallene er timer / dage om at justere helt ind, så vent lige lidt  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Meget høj O2 korrektion... hvad kan grunden være
« Svar #14 Dato: Dec 23, 2021, 16:56 »
Hmm det lidt underlige er at Lars alias: pillehansj  har heller ikke slået "Anvend luftflowmåling" til på sin styring. Vi har et meget ens parameter set-up

Det havde heller ikke nogen særlig virkning at ændre luftflow måling.


Jeg har foretaget to pilleafvejninger i denne uge... der var 20g forskel, så jeg tænker der er styr på det

Min forhandler havde dog ændret på snelg indstillinger
Ydelse ved 10% ændret fra 2.0 Kw--> 1.7, og det kan muligvis forklare noget af problemet, den har jeg ændret tilbage til 2.0Kw

Men det ser stadig ikke super god ud


Du spørger hvad du evt. kan gøre og gør ikke et klap af det. Så giver det jo ingen mening at give (kvalificeret) råd og forsøge at forklare hvordan systemet virker og hvorfor styringen gør som den gør.

Din korrektion skal helst være omkring 100% hvis/når din afvejning passer. Ellers passer blæser tallene ikke, ellers er parametrene i O2 reguleringen ikke optimale.

Hvis du vil have en chance for at få fyret til at køre ordentligt er du nød til at vide en smule om hvordan tingene hænger sammen.
Det plaffen op i luften og gætten er useriøst og meget svært at forene med en vis erfaring i styring og regulering.

Juster blæsertalle så korrektionstallene er omkring 100% så er du igang, men kun igang.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.