I overgangsperioden fra min hjemmebyggede kornbrænder til NBS pillefyr havde jeg også varmepumpe. Luft/vand.
Jeg er enig I det køre bedre, hvis det køre, og kan tilpasses husets installation.
Mit hus er med gulvvarme over alt, både i stueplan og 1. sal. Det er forsynet via en veksler og adskilt fra resten. (For at kunne få tryk på overetagen, og undgå fejl sender alt for varmt vand i trægulvet.
Der er direkte gulvvarme på badeværelset hvor der sidder husets eneste radiator.
Mit problem var en 4Kw varmeflade i et ventilationsanlæg. Den kræver så højt fremløb som muligt. Det var simpelthen ikke forenelig med en varmepumpe, så det kom aldrig til at virke ordentligt.
Så hvor godt en Luft/vand pumpe køre tænker jeg er direkte afhængig af installationen i huset. Helt lige som fyr iøvrigt, selvom nogle, også her, mener installationen skal tilpasses fyret.
I Vestjylland har der været tradition for at køre med høj temperatur fra fjernvarmen, så er radiatorerne små, så her vil en luft/vand pumpe få kedelige problemer ved en direkte udskiftning.
Lige nu er el prisen jo også lidt kedelig for varmepumpe forbrugere, og det var også en anden grund til jeg gik tilbage til fyr. Vil ikke være bundet op på at være tvunget til at bruge grotesk dyr el.
Så om tingene er nemmere/billigere/køre bedre et en individuel sag i mine øjne. Det lovpligtige eftersyn på en varmepumpe er, ligesom service på fyr, en ren pengemaskine for leverandøren, men er jo så lovpligtig.
Lige nu er fyr den rigtige installation her, "folk" har det med at gøre deres valg til de bedste og rigtige uanset hvad så det er klart dem der vælger at bruge så mange penge på en varmepumpe skal syntes det er det rigtige.
Alt andet ville være underligt.