Forfatter Emne: pillemængde  (Læst 4654 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kurt-al

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
pillemængde
« Dato: Jan 15, 2021, 10:23 »
Hej. Bare så jeg har forstået det rigtigt, det tal man får ved en pilleafvejning 6 min. hvis det tal bliver sat op giver sneglen så flere filler elle mindre piller

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: pillemængde
« Svar #1 Dato: Jan 15, 2021, 10:51 »
Nææ. Pillerne bliver doseret efter styringenens auto beregner og du stiller blæs efter det afvejning gir så forbrændingen passer sammen. Auto beregner er gud og afvejning skal passe med det du afvejer og så indtastes i styringen.. Jeg har enten for meget luft eller for lidt. Ja så indstiller du blæs med en grundjustering indtil det sker.. Jeg afvejer altid 3 gange og div med 3 så kan det ikke blive mere nøjagtig.. Brænder, kedel og røgrør+skorsten skal også være i orden for optimal forbrænding..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline jeni

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: pillemængde
« Svar #2 Dato: Jan 15, 2021, 11:19 »
Groft sagt beregner styringen hvor langt tid snegl skal køre for at yde det ønskede. Hvis du har afvejet 1000 g/6 min. Og fyret skal yde 5 kW. Så skal sneglen altså køre 6 min/t.
Hvis du taster 800 g ind i af vejning. Så vil sneglen køre 20 % længere tid

Offline Jan-DK

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: pillemængde
« Svar #3 Dato: Jan 15, 2021, 11:22 »
Hej. Bare så jeg har forstået det rigtigt, det tal man får ved en pilleafvejning 6 min. hvis det tal bliver sat op giver sneglen så flere filler elle mindre piller

Mindre.

Men følg nu den rækkefølge der er for indstilling af fyr.
Ellers "snyder" du fyret og det bliver aldrig godt.
« Senest Redigeret: Jan 15, 2021, 11:24 af Jan-DK »
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: pillemængde
« Svar #4 Dato: Jan 15, 2021, 12:40 »
Jeg afvejer altid 3 gange og div med 3 så kan det ikke blive mere nøjagtig.. Brænder, kedel og røgrør+skorsten skal også være i orden for optimal forbrænding..

Det er en vurdering, altså om det kan blive mere præcist.
Det kan det sagtens!

Det betyder rigtigt meget hvor fyldt magasinet er. Jo mere der er i siloen, jo mere dossere sneglen, altså kan der være stor forskel på om du afvejer med fyldt eller halvtomt magasin. Altan gange du afvejer ligemeget.

Så er der også stor forskel på om sneglen køre 360sek i et stræk, eller 1 sekund 360 gange. I sidste tilfælde vil det give væsentligt mindre.

Hvis du vil have det præcist skal der fyldes op, køres i bund og styringens forbrug sammelignes med den mængde piller der skal til for at fylde op igen. Altså hvis styringen siger der er brugt 300kg, og der kun skal fyldes op med 250 så skal afvejningen justeres til 250/300=83% af den allerede indtastede værdi.

Hvis det så skal være endnu mere præcist så skal O2 reguleringen trimmes så tallene passer med den eksakte dossering, uanset mængden i magasinet.
Så forbruget reelt passer med styringens udregning af forbruget.
Så kan vi tale om præcist, ikke før de tal passer ingenfor, og for at være flink 5%

Så 3 gange afvejning er ikke i nærheden af præcist, det giver en rettesnor, det er det.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline kurt-al

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: pillemængde
« Svar #5 Dato: Jan 15, 2021, 13:26 »
Tak for jeres svar, kan det bliver lidt mere enkelt, mindre tal = flere eller mindre piller.

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: pillemængde
« Svar #6 Dato: Jan 15, 2021, 13:34 »
Jeg afvejer altid 3 gange og div med 3 så kan det ikke blive mere nøjagtig.. Brænder, kedel og røgrør+skorsten skal også være i orden for optimal forbrænding..

Det er en vurdering, altså om det kan blive mere præcist.
Det kan det sagtens!

Det betyder rigtigt meget hvor fyldt magasinet er. Jo mere der er i siloen, jo mere dossere sneglen, altså kan der være stor forskel på om du afvejer med fyldt eller halvtomt magasin. Altan gange du afvejer ligemeget.

Så er der også stor forskel på om sneglen køre 360sek i et stræk, eller 1 sekund 360 gange. I sidste tilfælde vil det give væsentligt mindre.

Hvis du vil have det præcist skal der fyldes op, køres i bund og styringens forbrug sammelignes med den mængde piller der skal til for at fylde op igen. Altså hvis styringen siger der er brugt 300kg, og der kun skal fyldes op med 250 så skal afvejningen justeres til 250/300=83% af den allerede indtastede værdi.

Hvis det så skal være endnu mere præcist så skal O2 reguleringen trimmes så tallene passer med den eksakte dossering, uanset mængden i magasinet.
Så forbruget reelt passer med styringens udregning af forbruget.
Så kan vi tale om præcist, ikke før de tal passer ingenfor, og for at være flink 5%

Så 3 gange afvejning er ikke i nærheden af præcist, det giver en rettesnor, det er det.


Mekanisk kan det aldrig blive mere nøjagtig og der behøves ikke en doktorafhandling i afvejning og halv og hel silo i spil osv. Men ja der sker ændringer over tid og holder man øje med afvejning hver 3-6 måned er det fint og ellers bruger fornuftige tørre og smuld fattige piller osv..
« Senest Redigeret: Jan 15, 2021, 13:36 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline kurt-al

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: pillemængde
« Svar #7 Dato: Jan 15, 2021, 15:00 »
Hej

Jeg mangler et enkelt kort svar. hvis jeg sætter tallet op fra 1150 til 1200 kommer det så flere piller. ja eller nej. 

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: pillemængde
« Svar #8 Dato: Jan 15, 2021, 15:09 »
nej

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: pillemængde
« Svar #9 Dato: Jan 15, 2021, 16:56 »

Mekanisk kan det aldrig blive mere nøjagtig og der behøves ikke en doktorafhandling i afvejning og halv og hel silo i spil osv. Men ja der sker ændringer over tid og holder man øje med afvejning hver 3-6 måned er det fint og ellers bruger fornuftige tørre og smuld fattige piller osv..

Det passer jo ikke, ganske simpelt, så det er da tæt på dumt at modsige.

På min BS+er er der over 100g forskel op om magasinet er fyldt eller ej. Det er jo så 10% fejl hvis afvejningen er 1000g med fyldt magasin. Det giver jo så en effektforskel/afvigelse på godt 1Kw

Der er også over 10% forskel på det styringen "tror" / Udregner i forhold til det der fyldes på, når/hvis jeg bare bruger gennemsnittet af 3 afvejninger.

Omvendt oplever jeg så ikke forskel over tid, og har aldrig smuld.

Doktergrad eller ej. Jeg mener nej, men jeg anker det med "det kan ikke blive mere præcist" end 3 afvejninger, men jeg er så heller ikke tilfreds med et fyr der køre lige så godt, eller rettere ringe, som alle de andre.

Til opretter.

Jo højere tal i afvejningen, jo kortere tid køre ekstern snegl, jo færre piller. (altså forudsat du indsætter et tal der er højere end faktuel afvejning(udregning)
Forklaring: En effekt på f.eks. 10 Kw kræver 2,5kg piller i timen. Så hvis afvejningen siger 1000g skal sneglen altså køre 15 minutter i timen.

Hvis afvejningen siger 2000 gram skal den jo så kun køre 7 minutter og 30 sekunder for at give de 2,5Kg der giver 10Kwh



Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: pillemængde
« Svar #10 Dato: Jan 15, 2021, 17:02 »

Mekanisk kan det aldrig blive mere nøjagtig og der behøves ikke en doktorafhandling i afvejning og halv og hel silo i spil osv. Men ja der sker ændringer over tid og holder man øje med afvejning hver 3-6 måned er det fint og ellers bruger fornuftige tørre og smuld fattige piller osv..

Det passer jo ikke, ganske simpelt, så det er da tæt på dumt at modsige.

På min BS+er er der over 100g forskel op om magasinet er fyldt eller ej. Det er jo så 10% fejl hvis afvejningen er 1000g med fyldt magasin. Det giver jo så en effektforskel/afvigelse på godt 1Kw

Der er også over 10% forskel på det styringen "tror" / Udregner i forhold til det der fyldes på, når/hvis jeg bare bruger gennemsnittet af 3 afvejninger.

Omvendt oplever jeg så ikke forskel over tid, og har aldrig smuld.

Doktergrad eller ej. Jeg mener nej, men jeg anker det med "det kan ikke blive mere præcist" end 3 afvejninger, men jeg er så heller ikke tilfreds med et fyr der køre lige så godt, eller rettere ringe, som alle de andre.

Til opretter.

Jo højere tal i afvejningen, jo kortere tid køre ekstern snegl, jo færre piller. (altså forudsat du indsætter et tal der er højere end faktuel afvejning(udregning)
Forklaring: En effekt på f.eks. 10 Kw kræver 2,5kg piller i timen. Så hvis afvejningen siger 1000g skal sneglen altså køre 15 minutter i timen.

Hvis afvejningen siger 2000 gram skal den jo så kun køre 7 minutter og 30 sekunder for at give de 2,5Kg der giver 10Kwh

Fair nok jeg overgiver mig..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7625
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: pillemængde
« Svar #11 Dato: Jan 15, 2021, 17:19 »

Mekanisk kan det aldrig blive mere nøjagtig og der behøves ikke en doktorafhandling i afvejning og halv og hel silo i spil osv. Men ja der sker ændringer over tid og holder man øje med afvejning hver 3-6 måned er det fint og ellers bruger fornuftige tørre og smuld fattige piller osv..

Det passer jo ikke, ganske simpelt, så det er da tæt på dumt at modsige.

På min BS+er er der over 100g forskel op om magasinet er fyldt eller ej. Det er jo så 10% fejl hvis afvejningen er 1000g med fyldt magasin. Det giver jo så en effektforskel/afvigelse på godt 1Kw

Der er også over 10% forskel på det styringen "tror" / Udregner i forhold til det der fyldes på, når/hvis jeg bare bruger gennemsnittet af 3 afvejninger.

Omvendt oplever jeg så ikke forskel over tid, og har aldrig smuld.

Doktergrad eller ej. Jeg mener nej, men jeg anker det med "det kan ikke blive mere præcist" end 3 afvejninger, men jeg er så heller ikke tilfreds med et fyr der køre lige så godt, eller rettere ringe, som alle de andre.

Til opretter.

Jo højere tal i afvejningen, jo kortere tid køre ekstern snegl, jo færre piller. (altså forudsat du indsætter et tal der er højere end faktuel afvejning(udregning)
Forklaring: En effekt på f.eks. 10 Kw kræver 2,5kg piller i timen. Så hvis afvejningen siger 1000g skal sneglen altså køre 15 minutter i timen.

Hvis afvejningen siger 2000 gram skal den jo så kun køre 7 minutter og 30 sekunder for at give de 2,5Kg der giver 10Kwh

Fair nok jeg overgiver mig..

Er det ikke det der kaldes fluekneperi.
Så meget postyr for så få piller.
Fyret regulere jo selv så man kan holde varmen, hvis der altså er piller i magasinet.
Og det er vel det vigtigste.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1436
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: pillemængde
« Svar #12 Dato: Jan 15, 2021, 18:47 »


Er det ikke det der kaldes fluekneperi.
Så meget postyr for så få piller.
Fyret regulere jo selv så man kan holde varmen, hvis der altså er piller i magasinet.
Og det er vel det vigtigste.

Jeg har simpelthen ikke ord. (Var begyndt at formulere men erkender at det ligger udenfor hvad der giver mening)

Giver varme og det er det vigtigste? Javel JA, det siger så hvorfor mange fyr køre som de gør.
Så få piller? Er en tolerance på 10% effekt "så lidt" ?

Ærligt talt, så kunne man lige så godt lade være. Hvis "man" acceptere 10% afvigelse, jamen så er O2 styringen jo også uden virkning!
« Senest Redigeret: Jan 15, 2021, 18:49 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7625
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: pillemængde
« Svar #13 Dato: Jan 15, 2021, 19:14 »


Er det ikke det der kaldes fluekneperi.
Så meget postyr for så få piller.
Fyret regulere jo selv så man kan holde varmen, hvis der altså er piller i magasinet.
Og det er vel det vigtigste.

Jeg har simpelthen ikke ord. (Var begyndt at formulere men erkender at det ligger udenfor hvad der giver mening)

Giver varme og det er det vigtigste? Javel JA, det siger så hvorfor mange fyr køre som de gør.
Så få piller? Er en tolerance på 10% effekt "så lidt" ?

Ærligt talt, så kunne man lige så godt lade være. Hvis "man" acceptere 10% afvigelse, jamen så er O2 styringen jo også uden virkning!

Der er ting der er vigtigere.
 
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 690
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: pillemængde
« Svar #14 Dato: Jan 15, 2021, 19:25 »


Er det ikke det der kaldes fluekneperi.
Så meget postyr for så få piller.
Fyret regulere jo selv så man kan holde varmen, hvis der altså er piller i magasinet.
Og det er vel det vigtigste.

Jeg har simpelthen ikke ord. (Var begyndt at formulere men erkender at det ligger udenfor hvad der giver mening)

Giver varme og det er det vigtigste? Javel JA, det siger så hvorfor mange fyr køre som de gør.
Så få piller? Er en tolerance på 10% effekt "så lidt" ?

Ærligt talt, så kunne man lige så godt lade være. Hvis "man" acceptere 10% afvigelse, jamen så er O2 styringen jo også uden virkning!
at du ikke har ord, ville sgu være en sensation af de store:)) du er bare den fødte pessimist, blottet for enhver humor. Det vidner alle dine sure opstød jo tydeligt på. Du kværner endeløst løs med endnu længere indlæg, og svarer i vest, når folk spørger i øst, og du fatter åbenlyst ikke at mange står af på dine overflødige tekniske svar, hvis man da kan kalde det du skriver det. At du så samtidig ikke fatter almindelig samtaletone, og almindelig social omgangstone, gør bare sagde værre. Det er jo en offentlig hemmelighed, at den eneste grund til du galper løs herinde, er du har haft nogle kontroverser med Nbe, som du ikke er tilfreds med, og derfor har sat dig som  mål at være så pisseirriterende som muligt, og sætte spørgsmålstegn ved alt, som ikke lige passer dig, som det geni du ser dig selv som. Og ved jeg ikke er den eneste der finder dig utålelig, da du efterhånden er bliver smidt ud af alle andre forum, og det er det nok en fandens god grund til!  Og skulle det være mit sidste indlæg herinde, så må det være sådan, tabet over at slippe for dit evindelige vås, ville være en positiv sidegevinst, om ikke andet.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page