askeskuffen - ja den har jeg naturligvis smidt væk, efter 1. gang rens - for den er jo helt latterlig, der ryger masser ved siden af, og når man åbner så vælter det alligevel ud på gulvet.
Nu kom jeg fra 22år med en TB mini på en brændefyrs kedel, hvor rens var MEGA nederen, i forhold til den her nye scotte 16kw
jeg har fravalgt alt "gejlet"; o2måler lamda sonder, kompressor rens, vejkompensation, 2-3-4 vejs ventiler . - "jo mindre gejl, jo færre fejl" underforstået, mindre der kan drille, og gå i stykker
Og der er stort set intet arbejde med den her.
Hver lørdag:
Fyret stopper via ugeplan 2 timer lørdag formiddag , mens jeg kører morgenkrydder og latte , køler den lige af. Så åbner jeg, i toppen, skraber alle kedelflader med den dims der kommer med, løfter herden af, banker slaggen ned i kedlen. Det støver ikke i rummet, det hele lander nede i kedlen.
Så skruer jeg pilleslangen af, med umbrako, stikker fingeren ned og renser lysføleren. På med slangen igen.
- samlet set under 5 minutter.
Hver 1. lørdag i måned
- først den alm rens, ovenfor.
- så åbner jeg ned til askerenseren, afmonterer den, banker asken af, stiller den på gulvet. Så børster jeg lige ned der, sætter askerens i igen, lukker.
- tager aske ud i bunden af kedlen, UDEN askeskuffen..
og så skal der strøvsuges, og tørres bordplade, så vasketøjet ikke får sod på ... det er tørrerum
- samlet set, 15 minutter
jeg ved ikke , hvor meget du kan spare i tid, ved en RTB. Der skal jo stadig tages aske ud, og du kommer også til at banke slagge af, kompressor rens kan IKKE klare alt , der er ihverfald mange tråde herinde, der handler om knas med slagge, selvom folk har gejlet den fuldt med kompressor rens.
men - DER hvor du kan blive lykkelig , er en ny styring - der kan alt det nye , mere optimal styring af driften. Uge plan , natsænkning , alarmer via mail, web adgang, de ting er jeg super glad for.
men husk
"mindre gejl, færre fejl"