Forfatter Emne: Fald i ydelse  (Læst 2299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peteraj

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Fald i ydelse
« Dato: Dec 03, 2020, 20:38 »
Hej

Mit gode gamle Scotte Blackstar 10 KW er begyndt at drille! i sidste weekend blev der gradvist koldere og koldere i huset, og da jeg så på kedeltemperaturen, opdagede jeg at den trods 100% drift, kun var omkring 40 grader! Jeg rensede og afvejede piller, til den store guldmedalje, men lige meget hjalp det. I tirsdags fik jeg den ide at det måske kunne være pillerne der var noget galt med, de har trods alt stået udenfor, og har måske fået fugt. Jeg tømte magasin og snegl, fyldte nye piller på, og bingo, efter 4-5 timers drift kunne det igen holde en temp på 60 grader ved 65%

Her til aften, et par dage senere, ser jeg til min store skræk, at temperaturen er på vej ned, nu er den 54 grader, og fyret køre konstant 100%! Kan det være en eller anden hardware del, blæser, snegl mm, som har haft godt af de timers stop forleden, men nu er begyndt at blive træt igen? Bare en tanke... jeg har ikke pillet ved nogle indstillinger, andet end 6 minutters afvejning

På forhånd tak for gode bud

Mvh
Peter
10 kW Scotte på BlackStar20S
Opvarmer 170 km2 i 2 plan
Trækstabilisator
Stokerkontrol

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Fald i ydelse
« Svar #1 Dato: Dec 03, 2020, 20:52 »
Hej

Mit gode gamle Scotte Blackstar 10 KW er begyndt at drille! i sidste weekend blev der gradvist koldere og koldere i huset, og da jeg så på kedeltemperaturen, opdagede jeg at den trods 100% drift, kun var omkring 40 grader! Jeg rensede og afvejede piller, til den store guldmedalje, men lige meget hjalp det. I tirsdags fik jeg den ide at det måske kunne være pillerne der var noget galt med, de har trods alt stået udenfor, og har måske fået fugt. Jeg tømte magasin og snegl, fyldte nye piller på, og bingo, efter 4-5 timers drift kunne det igen holde en temp på 60 grader ved 65%

Her til aften, et par dage senere, ser jeg til min store skræk, at temperaturen er på vej ned, nu er den 54 grader, og fyret køre konstant 100%! Kan det være en eller anden hardware del, blæser, snegl mm, som har haft godt af de timers stop forleden, men nu er begyndt at blive træt igen? Bare en tanke... jeg har ikke pillet ved nogle indstillinger, andet end 6 minutters afvejning

På forhånd tak for gode bud

Mvh
Peter

Det kan være kondensatoren på gearmotorer der er slidt op.
Derfor kan den have svært ved at sætte i gang.
Og derfor falder kedeltemperatur.
Så prøv med ny kondensator.
Skift også den på brænderen, intern snegl.
Den er jo lige så gammel  :)
Er der også kondensator på blæseren, ja så skift den .

Piller der har stået udenfor kan være en prøvelse i tålmodighed  O0
« Senest Redigeret: Dec 03, 2020, 20:54 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +175/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Dec 04, 2020, 09:20 »
Konstant 100%
Det kan godt være det som styringen skriver, men så skal du fylde 50kg på tanken dagligt, ikke hvad styringen skriver, men faktisk forbrug.

Rens af alt.
Afvejning af piller
Da der er forskel på om sneglen afvejer eller pulser, kan man trække 10% fra afvejningen.
Indtast i autoberegneren
Juster luft 10%--50%--100%

Ikke for meget luft og ikke for lidt, det kan være en svær øvelse indtil man har gjort det et par gange.
For meget luft trækker energi ud af kedlen.
For lidt luft og der bliver ikke produceret maks varme.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline peteraj

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #3 Dato: Dec 04, 2020, 15:44 »
Tak for gode svar. jeg har nu skiftet begge kondensatorer, så nu må vi se hvad der sker... Jeg er mest tilbøjelig til at tro ar det er den på den interne snegl, da jeg skiftede kondensator på den eksterne, for 1-2 år siden, desuden prøvede jeg for sjovs skyld at lave en afvejning før og efter skift af kondensator på den eksterne, og det gav stort set samme resultat. (+- 25 g)

Jeg skal holde jer opdateret

Mvh og god weekend :-)
Peter
10 kW Scotte på BlackStar20S
Opvarmer 170 km2 i 2 plan
Trækstabilisator
Stokerkontrol

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
« Svar #4 Dato: Dec 04, 2020, 16:03 »
Imod tanken og fejl på intern snegl taler jo at den ikke har noget med dosseringen at gøre.
Den køre bare de piller ind der kommer, i intervaller af 3-6 gange i minuttet. 

Så hvis der køres 100% vil der kommer ca. 2,5kg piller i timen. Hvis ikke intern snegl får dem skubbet ind vil de hobe sig op.

Du beskriver ingen ophobning i tilførslen, så tænker jeg at intern snegl får de piller skubbet ind der kommer.

Så jeg tror ikke fejlen er der. Men det forbliver tro og gætværk det er der ingen tvivl om.

Når du lige har skiftet blæser er det jo oplagt at tænke det er derfor, men det behøver det jo ikke at være.
En ting der kunne være galt er at de piller der har stået udenfor blokere hullet i bunden af sneglen så der ikke kommer så mange derned, men her taler det at der kommer korrekt afvejning imod.

En anden forklaring kunne være at dine intervaller på ekstern snegl er for små, så sneglen river pillerne i stedet for at føre dem frem til nedfald. Det passer med at den ikke river når du køre 360 sekunders afvejning.

Eller at ekstern snegl strækker sig når den køre i intervaller og dermed dossere for lidt. Det passer også med at du afvejer rigtigt, så strækker den sig det den kan i startøjeblikket og transportere herefter piller op.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.