Jeg har prøvet at køre min 16kw op til 24kw - og du skal skifte brænderpladen.
Hvis du har den der lille U formede brænder, med skamolpladen ind over, så kan den kløjs i det hvis du presser 13, eller 16KW igennem.
Jeg skiftede til en flad brænderlplade, den de kalder sommerplade, eller lavdrifts plade - men den fungerer også godt i tunet drift, fordi den gir plads til et meget større bål og flere piller.
Kører du med U brænderen, kan du opleve varmskat , og lugt af røg, og ingen lys på fotocellen, fordi der tårner sig piller op ude i brænderen, og luften presses baglæns ud gennem dit magasin.
Det opleverede jeg da jeg kørte min 16kw i 24kw tunet drift. Men med en flad plade og uden skamolpladen, så kørte det bare perfekt.
Jeg kørte 3 døgn, hvor den kørte uafbrudt på 24KW max drift (varmede en kæmpe pool op) - ingen problemer
Det er klart, at din kedel er ikke lavet til 13kw, fladen der skal aftage varmen er for lille , så din nyttevirkning falder måske 5% , men det kan du bedre leve med i de få dage, hvor du ellers ville sidde inde i huset og piv fryse..
Du kan sagtens køre fyret sat på 13kw, og sommerpladen, hele vinteren, du skal ikke gå og skifte frem og tilbage bare fordi det er koldt. Bare du får indstillet fyret helt præcist så forbændeingen er optimal, flammen korrekt, asken perfekt. husk at skrive dine nuværende 10kw indstillinger ned, så du let kan komme til bage. For i sommerhalvåret skal du køre med din Ubrænder, og fyret sat til 10kw
Hvis du ikke lige gider købe en flad plade til 500kr, så hent en sømplade i hjemogfix, og skær den til, bor nogle større huller, og voila - så kører du 13kw.