Forfatter Emne: Modtryk og andet....  (Læst 5138 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline Av8tor68

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Modtryk og andet....
« Dato: Okt 06, 2020, 07:49 »
Hej alle,

Er der nogen der forklare hvad Modtryk betyder og hvad man bruger det til? Fortæller det om det tryk der er fra brænderen og ud igennem skorstenen, altså hvor effektiv dit skorstens træk er? Har set nogle store modtryk udsving I grafer og undre mig om dette er normalt. Kan det bruges til at indstille fyrets røgsuger?

Er der nogen der ved om der findes en mere uddybende manual til BS+ og V13 styring der osse forklare omkring brugen af vejrkompensering, uret og natsænkning og andet?

Håber der er nogen derude der vil øse af deres viden :)

Mvh

Lars

BS+16KW
Eftermonteret kompressorrens og iltstyring.

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +175/-24
    • mit fyr
Sv: Modtryk og andet....
« Svar #1 Dato: Okt 06, 2020, 14:35 »
Modtryk.. det betyder at flowet i din kedel ikke er optimalt.

Der er et krav til er vis træk i skorstenen for at alle fyr virker, ellers risikerer man kulilte i fyrrum/hus.  Føleren sidder der for at fortælle at noget er galt med trækket i kedlen, det kan være fejl på skorsten, beskidt fyr ( som er hyppigste problem) og fejl justering eller en defekt på et eller andet, som gør at der måles modtryk.

Svært at gætte på hvad der er normalt, min bil svinger ofte meget i hastighed, træls hvis jeg kører alene på en jysk landevej, men meget normalt hvis jeg kører i indre københavn.

Lysføler, blæsertal, modtryks sensor, justering, ilt styring, er alle unikke faktorer der skal opsættes i forhold til de faktiske forhold og piller, ikke noget hvor man skal høre og justere ind efter andres tal.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +55/-294
« Svar #2 Dato: Okt 06, 2020, 20:55 »
Hej alle,

Er der nogen der forklare hvad Modtryk betyder og hvad man bruger det til? Fortæller det om det tryk der er fra brænderen og ud igennem skorstenen, altså hvor effektiv dit skorstens træk er? Har set nogle store modtryk udsving I grafer og undre mig om dette er normalt. Kan det bruges til at indstille fyrets røgsuger?

Er der nogen der ved om der findes en mere uddybende manual til BS+ og V13 styring der osse forklare omkring brugen af vejrkompensering, uret og natsænkning og andet?

Mvh

Lars

Modtryk er et udtryk for hvor meget modstand der skal overvindes for at blæse igennem kedlen.
Mit fyr køre ganske udemærket uden måling af det, modtryk altså, og for mig at se er det bare endnu mere udstyr af Kinesisk kvalitet(eller mangel på samme) der kan gå i stykker og/eller komme i ubalance.

Røgsugeren skulle jo holde konstant modtryk, men det er noget jeg gætter mig til. Af samme grund som med modtryksmålingen er det ikke monteret på mit fyr, og blæseren sparker fint røgen ud af skorstene.

Der findes absolut ingen manual til V13, desværre.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline John Doe

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
« Svar #3 Dato: Okt 07, 2020, 05:44 »
Hej alle,

Mvh

Lars

Modtryk er et udtryk for hvor meget modstand der skal overvindes for at blæse igennem kedlen.
Mit fyr køre ganske udemærket uden måling af det, modtryk altså, og for mig at se er det bare endnu mere udstyr af Kinesisk kvalitet(eller mangel på samme) der kan gå i stykker og/eller komme i ubalance.

Røgsugeren skulle jo holde konstant modtryk, men det er noget jeg gætter mig til. Af samme grund som med modtryksmålingen er det ikke monteret på mit fyr, og blæseren sparker fint røgen ud af skorstene.

Der findes absolut ingen manual til V13, desværre.

Nu vil jeg lige gøre opmærksom på at bare fordi noget er fra Kina, så er det ikke ensbetydende med at det er af dårlig kvalitet...

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Okt 07, 2020, 06:47 »

Nu vil jeg lige gøre opmærksom på at bare fordi noget er fra Kina, så er det ikke ensbetydende med at det er af dårlig kvalitet...

Hvis den er til mig, vil jeg så gøre opmærksom på at jeg jo netop skriver AF KINESISK KVALITET.

Jeg udtaler mig ikke om den er god eller dårlig, kun at kvaliteten er Kinesisk.

Yderligere er jeg faktisk tit imponeret over hvad Kineserbørn kan lave af kvalitet for under 10 kroner pr. enhed, ja nogle gange under 5kr. stykket.

6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Offline John Doe

• Top of the pop
    • Mit fyr
« Svar #5 Dato: Okt 08, 2020, 05:09 »

Hvis den er til mig, vil jeg så gøre opmærksom på at jeg jo netop skriver AF KINESISK KVALITET.

Jeg udtaler mig ikke om den er god eller dårlig, kun at kvaliteten er Kinesisk.

Yderligere er jeg faktisk tit imponeret over hvad Kineserbørn kan lave af kvalitet for under 10 kroner pr. enhed, ja nogle gange under 5kr. stykket.

Du antyder at fordi noget kommer fra Kina, så mangler der på kvaliteten. Det er ret tydeligt. Derefter antyder du, at det er kinesiske børn (børnearbejde) som de kinesiske producenter baserer deres forretning på.

Jeg gør blot opmærksom på, at du intet har at hænge dine antydninger op på.

Offline 383CI

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Okt 08, 2020, 06:21 »

Du antyder at fordi noget kommer fra Kina, så mangler der på kvaliteten. Det er ret tydeligt. Derefter antyder du, at det er kinesiske børn (børnearbejde) som de kinesiske producenter baserer deres forretning på.

Jeg kan umuligt holdes ansvarigt for hvad du læser, og (mis)forstår. Kun hvad jeg skriver, og jeg skriver ikke noget om kvaliteten er god eller ringe.
Ej heller om børnearbejde.

At du så koder tingene sammen til dårlig kvalitet og børnearbejde er din sag. De paralleller er dit eget ansvar, og kan kun komme af egne forudindtagede meninger om Kina, kvalitet og evt. børnearbejde.

Hvornår kvaliteten er god er jo en vurdering. De ventiler der bruges til vejrkompensering fås jo. f.eks. i en kvalitet til 100kr. i Kina og 2500kr. i dk.

Der bør jo være forskel og der er mange der hyler over de orange plastic ventiler. De bliver utætte.

De to Danfoss jeg har siddende koster 2500kr stykket, der er så ikke noget hylen. Kun en gang, de orange giver en del gråd kan jeg læse. 
De orange må jo opfylde producentens kvalitetskrav, ellers blev de ikke solgt, så der må have en forventelig kvalitet til prisen. (Hvad den er i dk ved jeg ikke)

Industrielle tryk og flowmålere koster en formue, er kalibrerede osv. osv. men om det er muligt at opnå samme kvalitet til en 1/8 af prisen ved jeg ikke.

Men jo mere gøjl af (kinesisk) kvalitet, jo mere kan gå i stykker og give upræcise signaler og derfra ubalance, giver vist sig selv.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #7 Dato: Okt 08, 2020, 14:19 »

Men i 99,9% af tilfældende er det noget juks hvis man sammenligner med varer fra EU eller USA. Men prisen er sat derefter, så det vil jo altid være en opvejning.. Kineserne kan ikke selv.. det er min holdning. I langt de fleste tilfælde er det billig kopi.

Men de kan godt producere hvis nogen holder øje med dem, der er jo mange anerkendte mærker der får produceret mange ting i Kina som fungerer perfekt..

Så med kineseri skal forståes det de selv krejler i, bla den 3 vejs ventil NBE anvender, men det er en opvejning, for den "kineser" er ufattelig meget billigere end en kvalitets ventil, og en kvalitets ventil kan altså også gå kaput.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline John Doe

• Top of the pop
    • Mit fyr
« Svar #8 Dato: Okt 09, 2020, 05:10 »

Jeg kan umuligt holdes ansvarigt for hvad du læser, og (mis)forstår. Kun hvad jeg skriver, og jeg skriver ikke noget om kvaliteten er god eller ringe.
Ej heller om børnearbejde.

At du så koder tingene sammen til dårlig kvalitet og børnearbejde er din sag. De paralleller er dit eget ansvar, og kan kun komme af egne forudindtagede meninger om Kina, kvalitet og evt. børnearbejde.

Hvornår kvaliteten er god er jo en vurdering. De ventiler der bruges til vejrkompensering fås jo. f.eks. i en kvalitet til 100kr. i Kina og 2500kr. i dk.

Der bør jo være forskel og der er mange der hyler over de orange plastic ventiler. De bliver utætte.

De to Danfoss jeg har siddende koster 2500kr stykket, der er så ikke noget hylen. Kun en gang, de orange giver en del gråd kan jeg læse. 
De orange må jo opfylde producentens kvalitetskrav, ellers blev de ikke solgt, så der må have en forventelig kvalitet til prisen. (Hvad den er i dk ved jeg ikke)

Industrielle tryk og flowmålere koster en formue, er kalibrerede osv. osv. men om det er muligt at opnå samme kvalitet til en 1/8 af prisen ved jeg ikke.

Men jo mere gøjl af (kinesisk) kvalitet, jo mere kan gå i stykker og give upræcise signaler og derfra ubalance, giver vist sig selv.

Du har fuldstændig misforstået det. Bare fordi noget er fra Kina er det ikke ensbetydende med at det er af dårligt kvalitet. Du kan også købe "gøjl af (kinesisk) kvalitet" lavet indenfor EU's grænser.

En af de bedste ekspempler på god kinesisk kvalitet er for eksempel iPhonen. En af de bedste eksempler på dårlig dansk kvalitet er Ellerten.

Det er dig der laver kodningen i dine indlæg. Jeg gør blot opmærksom på, at bare fordi noget er fra Kina, så er det altså ikke ensbetydende med at det er af dårlig kvalitet. Det har ikke noget med landet at gøre. Det har noget med pris kontra kvalitet at gøre.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #9 Dato: Okt 09, 2020, 06:09 »
En af de bedste ekspempler på god kinesisk kvalitet er for eksempel iPhonen. En af de bedste eksempler på dårlig dansk kvalitet er Ellerten.

Ellerten er dårlig kvalitet, dårligt design og meget andet dårligt, men da der ikke var andet brugbart el køretøj vil jeg nu mere kalde udvikling, end dårlig design.

Iphonen er bestemt ikke kinesisk, der har du fået noget galt i halsen.. den er blot produceret i Kina, men det er da Apple der bestemmer hvordan den skal laves, hvilke materialer, design og alt.

Men kineserne har jo kopieret smartphonen, og der findes faktisk gode eksemplarer blandt dem.

Næsten alle cykler i verden kommer også fra Kina, men der er forskel på de billige discount, og så dem mærkevarene får produceret.

Så snakker du varer fra Kina, SKAL, du skelne mellem om det er af kinesisk herkomst, eller om det er europærisk eller amerikansk mærke vare der får dem/det produceret i Kina.
Hilsen Kenneth

Offline John Doe

• Top of the pop
    • Mit fyr
« Svar #10 Dato: Okt 10, 2020, 07:39 »

Ellerten er dårlig kvalitet, dårligt design og meget andet dårligt, men da der ikke var andet brugbart el køretøj vil jeg nu mere kalde udvikling, end dårlig design.

Iphonen er bestemt ikke kinesisk, der har du fået noget galt i halsen.. den er blot produceret i Kina, men det er da Apple der bestemmer hvordan den skal laves, hvilke materialer, design og alt.

Men kineserne har jo kopieret smartphonen, og der findes faktisk gode eksemplarer blandt dem.

Næsten alle cykler i verden kommer også fra Kina, men der er forskel på de billige discount, og så dem mærkevarene får produceret.

Så snakker du varer fra Kina, SKAL, du skelne mellem om det er af kinesisk herkomst, eller om det er europærisk eller amerikansk mærke vare der får dem/det produceret i Kina.

Godt ord igen... Jeg er ejer af en Oneplus mobiltelefon. Det er en rent kinesisk telefon. Den nyeste version af Oneplus, 8 pro er blevet kåret som Årets bedste telefon af European Hardware Awards.