Hej forum
Har 2 gange i dag fået "fejloptænding". Har skiftet el-tænder og startet op på ny, med det resulat at der kom meget røg i kælderen
Mit bud er at blæseren ikke virker mere da der kun var en lille flamme i pillerne og efterfølgende kun gløder.
Fyret har sidste været tændt i starten af juli 2020, lev startet i søndags hvor det kørte fejlfrit,
Jeg har et woody black star 10 kw pillefyr med V10 styring. Er der nogen som har et bud på fejlen og evt. pris. Jeg er på stokercloud : Henrik112
Mvh. Henrik Christensen
1. Hyppigste problem er manglende rengøring et sted, så check fra blæser og til toppen af skorstenen om noget snask har gemt sig.
2. Herden kan ligge forkert.
3. Eltænder virker ikke
Er det rent, så kommer det kun an på 3 ting, det er nemlig brandtrekanten der gælder.
materiale (træpiller)
Luft (blæser)
Varme (eltænder)
Og i et pillefyr skal noget detektere ilden, en lysføler, ilt måling, eller røg temperatur er det mest almindelige..
Så filosofien er ca.
Udluftning
Piller til start
Eltænder forvarmer
Blæser starter (Selvvalgt hastighed)
Blæser trin 2 (Selvvalgt hastighed)
Blæser trin 3 (Selvvalgt hastighed)
Ser lysføleren ild skifter fyret over til drift.
Så følges en start rampe
Fyret begynder at modulere.
Røg i kælderen tyder på at røgen ikke vil den rigtige vej ud, det er jo et krav at der er træk i skorstenen.
Manglende ventilation i kælderen og måske kombineret med en kraftig emhætte, kan under uheldige omstændigheder måske også lave ulykker.
Har du en gammel 108mm blæser så kan kondensatoren være problemet, både den og 85mm blæseren kan jo også have slidte lejer.
Der er ikke noget graverende at se på din cloud, tallene ser brugbare ud, kun din renseblæs ser lidt heftig ud i forhold til de andre tal, men det kan jo være nødvendig. Dit fyr har ikke rigtig køret de sidste 48timer, så jeg kan ikke så godt udtale mig om hvordan det kører.