Hej Michael.
Det vil jeg lige prøve. Jeg er godt klar over at opstarten af gulvvarme koster.
Det der undrer mig lidt er at jeg synes bålet/flammerne er blevet meget større efter jeg har sat mætning "høj" op. Så var jeg tænkte på hvor langt man kan gå ned i blæser effekt i højlast. Er det bare at prøve?
Schmidt
PS. God bedring
Hej Schmidt,
Indledningsvis får du bare lige et dumt spørgsmål - du har en velfungerende trækstabilisator i din skorsten, ik' ?
Det er en naturlig følge at bålet bliver større når du sætter mætning høj op, du tilfører jo flere piller og så bliver bålet (indfyret effekt) større.
Det lyder som om du har øget mætning høj uden at justere på blæser høj. Hvis det er korrekt, og du har kunnet øge mætning høj en del før der kom røg fra skorstenen, tyder det på at du har kørt med for stort luftoverskud tidligere.
Et øget forbrug kan generelt komme af to årsager, større varmebehov eller større tab (eller en kombination af begge).
Hvis dit større forbrug skyldes større varmebehov, ja så er der ikke meget at gøre ved det på fyret, men hvis det skyldes (eller delvis skyldes) større tab, så er der noget at gøre.
Tabet kan generelt opdeles i 3 kategorier:
1. dårlig forbrænding
2. røggastab (kedlens virkningsgrad)
3. varmetab til omgivelser
Alle 3 kategorier øges med øget indfyret effekt, hvis der ikke gøres noget.
For nu at starte omvendt, så starter vi med varmetab til omgivelser:
Hvis varmetabet fra kedlen (det fænomen at kedlen virker som en radiator i det rum hvor den står) indgår som en naturlig del af opvarmningen, kan man se bort fra den. Men hvis varmetabet betyder at rumtemperaturen kommer op over det ønskede eller kedlen sår placeret så varmen "fiser" lige ud til gråspurvene, så kan det betale sig at efterisolere kedlen.
Røggastab:
Røggastabet kommer som en funktion af kedlens evne til at optage den indfyrede effekt og brænderens evne til at forbrænde brændslet. Man kan populært sige, at den del af den indfyrede effekt som kedlen ikke kan overføre til vandet bliver til røggastab i form af varm røg i skorstenen.
En Salamander kedel (støbejernskedel) som din, har ikke den bedste virkningsgrad.
Du kan forbedre virkningsgraden ved at tvinge røgen ud til kedelfladerne med "røgvenderplader", men generelt er det vigtigt at holde den indfyrede effekt så lavt som muligt.
En anden mulighed er selvfølgelig at skifte kedlen til en moderne pladejernskedel, som har en langt bedre virkningsgrad, og som også typisk er meget lettere at rengøre.
Røggastabet kontrolleres nemmest med et røggastermometer i røgrøret, og hvis din røggastemperatur kommer over 200 C ved højlast, så bør du gøre noget ved det.
MEN PAS PÅ !! det er en almindelig misforståelse at en lavere røggastemperatur altid er lig med lavere røggastab. Hvis den lavere røggastemperatur skyldes at blæseren giver alt for meget luft, sender der bare mere opvarmet røg (luft) ud i skorstene med en lavere temperatur, og det er ikke bedre.
Til sidst dårlig forbrænding:
Det virker som om du har styr på den del, det er jo et spørgsmål om at tilpasse mængden af piller og luft, så forbrændingen bliver optimal. Den lette "husmandsløsning" er den med at øge pillemængden indtil det er lige før fyret ryger, og det tyder det på at du har gjort.
Hvor langt ned med blæs høj du kan gå, afhænger af din skorsten, din kedel og din brænder, men der bør være en rimelig forskel mellem blæs lav og blæs høj, ellers har styringen ikke noget at regulere med.
Hilsen
Michael