Forfatter Emne: Spm til MHES' PID guide  (Læst 2970 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 224
  • Respekt optjent: +3/-0
Spm til MHES' PID guide
« Dato: Okt 25, 2019, 18:06 »
Ifht til de grafer der vises på sidste side (viser mulige kurver ved for stor/ lille P eller I) hvad er da tidsintervallet ca.

3-6-12 timer?

Forsøger at få roligere kurver med alle mulige og umulige indstilling - uden megen held.
På kort sigt men ikke i længere tid
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4508
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
Sv: Spm til MHES' PID guide
« Svar #1 Dato: Okt 25, 2019, 18:15 »
PID er ikke nogen mirakkelmager, du kan ikke sætte en fast tid på, det hele foregår i forhold til hvad der sker, og det er jo kun reguleringen den arbejder med, så har man et svingende varmeaftag, vil graferne også svinge. Jo mere rolig du gør din regulering, jo mere vil din vand temperatur svinge.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 224
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Spm til MHES' PID guide
« Svar #2 Dato: Okt 25, 2019, 19:35 »
PID er ikke nogen mirakkelmager, du kan ikke sætte en fast tid på, det hele foregår i forhold til hvad der sker, og det er jo kun reguleringen den arbejder med, så har man et svingende varmeaftag, vil graferne også svinge. Jo mere rolig du gør din regulering, jo mere vil din vand temperatur svinge.

Med rolig regulering mener du da lav/lavere værdi for P?
Ingen tvivl om at der er svingende/ustabilt aftag
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1438
  • Respekt optjent: +55/-294
Sv: Spm til MHES' PID guide
« Svar #3 Dato: Okt 25, 2019, 19:56 »

Forsøger at få roligere kurver med alle mulige og umulige indstilling - uden megen held.
På kort sigt men ikke i længere tid

Definer roligere kurver?
Er det vand/kedeltemperaturen du ønsker mere jævn? Eller fyrets effekt?

Som det er nævnt, jo roligere du ønsker effekten, jo mere vil kedeltamperaturen svinge i forbindelse med ændringer i belastningen.
For at så en rolig effektkurve skal brænderen jo reagere langsomt på temperatursvingninger.

Hvis du ønsker en jævnere kurve for kedeltamperaturen skal du have styringen til at reagere hurtigere på ændringer i temperaturen, så får du en mere svingende effektkurve.


Så det er et kompromis det med PI(D) regulering og mange læser om den slags i årevis uden det giver det store resultat.

Men fred med det.


Hvis du ser størrelsen på (P) som speederen i en Ferrari og bilen er i 2. grar, og (I) som vægten på en trailer du har sat bagpå har du et overordnet billede på hvordan de 2 faktorer har indflydelse på driften.

Hvis du har et stort (P) i forhold til (I) vi bilen accelerer hårdt op til 200 km/t som vi siger det er det vil vil køre. Når bilen hamre deropaf, og vi ser bort fra gearskifte, og du rammer 198 slipper du speederen, så ryger vi på 202 og bilen taber igen fart, så tilpasser du trykket og holder den på 199/201 med lynhurtige speeder reaktioner.

Så er vi ude og køre med stort (P) og lille (I)

Vi ønsker stadigt at køre 200 km/t men hænger så en stor trailer på.

Vi hamre igen til bilen, der sker ikke retigt noget men den trækker op igennem., men havd sker der når du slipper speederen ved de 190?
Bilen skyder langt over 200 vi vil køre, måske rammer den 240 inden farten daler igen, så rammer den igen 190 på vejen ed og du giver gas igen men traileren hænger jo på og trækker bilen ned i fart indtil motoren igen får fat og vender farten på 160 og vi fortsætter igen til lagt over 200 inden vi får sluppet igen.


Så er vi ude og køre med stort (I) og lille (p)

Så det hele er et spørgsmål om forholdet mellem de 2 faktore, overordnet set, men selvfølgeligt også belastngen på fyret osv.

Men ud og køre med P&I
 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 195 vacuum rør, ( Ca. 11Kw solvarme) 2*- 300L + 1*1800L akkutank  193/45 grader. (Sol)Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Årligt pilleforbrug på 120m2 <2800Kg. / +4Kw/kg.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4508
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
Sv: Spm til MHES' PID guide
« Svar #4 Dato: Okt 25, 2019, 21:13 »
Med rolig regulering mener du da lav/lavere værdi for P?
Ingen tvivl om at der er svingende/ustabilt aftag

Nej, man kan ikke bare sænke P og så tro at det retter sig..


Jeg er helt på bølgelængde med 383CI, PI regulatoren har begrænset effekt på et pillefyrsanlæg, det er vigtigere at prøve at få et mere roligt energi aftag.

Hvis du så en graf på speederen på din bil for at holde en konstant fart på f.eks 80km/t ville du nok korse dig..

P er hvor meget du træder på speederen.
I er din hjerne der kigger ud i trafikken og bestemmer sig for om det kan betale sig at give gas.
PI er rolig og sikker kørsel   :) men hvis der er en masse anden traffik, kan du ikke opnå det, og er tvunget til at tilpasse forholdene... svingende energiaftag er alle de andre biler i trafikken  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html