hej er der nogen der ved om man kan bruge en lambdasonde fra en bil
for den jeg har kan ikke kalibreres mere.
mvh.ulrik
Det korrekte og præcise svar er "måske"...
Jeg bruger selv Biltemas "universal" bil-lambdasonde. Dog er varmelegemet i den ikke kraftigt nok til at sidde i den "kolde" skorstensrøg (selve zirkoniumkrystallet som er den aktive del i en lambdasonde skal være >300 grader varmt for at fungere ordentligt til stoker). Så jeg har "tunet" den ved at sætte eksternt 15V på varmelegemet istedet for de 12V som styringen leverer. Problemet var at den sagtens kunne kalibreres når den var "frisk", men efter at have siddet i røgrøret et stykke tid passede kalibreringen ikke - kun hvis jeg varmede den godt op med f.eks. en gasbrænder, så fungerede den igen.
Så nogle bil-lambdasonder vil måske fungere. Andre vil ikke. Faktum er at dem der er beregnet til stoker (f.eks. Bosch LSM11) netop er optimeret til det formål dvs. varmelegemet er dimensioneret til det og de er sikkert også bedre til at håndtere aske/sod....
Hvis du tilfældigvis har en sonde fra en gammel til at ligge kan du jo bare prøve den... Kan du ikke få den til at opføre sig ordentligt over tid, så må du dykke ned i lommen.
Du er nødt til at overvåge ilt% i en periode vha. f.eks. Stokerkontrol... Du kan f.eks. lade fyret slukke en times tid hver dag - så skal ilt% gerne gå op i nærheden af 21%.
Mit system fungerer rimeligt OK nu. Jeg kan f.eks. se at den ændrer en del på mætning-høj/-lav afhængigt af vinden (megen vind => ekstra skorstenstræk => mere luft gennem bålet => øget ilt% => der skrues op for mætningen)