hej og tak for svaret.
Hvad sker der egentligt hvis man kører med for lav blanding / mætning?
Min aske har jo en fin lysebrun farve. Nok lidt lysere end kaffegrums.
Hej Neonus,
For lav mætning glæder gråspurvene
Når du kører med for lav mætning eller for meget luft (to sider af samme sag) sender du bare for meget luft gennem brænderen.
Atmosfærisk luft indeholder ca. 21% ilt, resten er kvælstof og andet snask som ikke bidrager til forbrændingen.
Det vil altså sige at 79% af den luft der sendes ind i fyret, kun har det "formål" at optage varme og ryge direkte ud i skorstenen
Derfor gælder det om at begrænse mængden af luft der tilføres til forbrændingen, og samtidig sikre at størst mulig mængde af den tilførte ilt faktisk forbruges.
Det sidste sikres ved en korrekt dimensioneret og udført herd, det første sikres ved korrekt indstilling af luftmængden.
Mht. forbrug, så er det vigtigt at huske at der er et "grundtab" når fyret kører.
Grundtabet er den mængde energi der sendes ud i skorstenen, udstråles til omgivelserne og tabes i rørføringer i kolde rum o.lign.
Har du kun behov for opvarmning af varmt vand (sommer kørsel), så styr det med et kontaktur eller en termostat på VVB'en, derved sikrer du at fyret kun kører når det er nødvendigt.
I overgangsperioden mellem sommer-kørsel og reel vinter, hvor der kan være behov for varme morgen og aften, kan du med fordel køre fyret med et kontaktur.
Hilsen
Michael