Som Michael f skriver, skal en motor have et drejefelt for at kunne sætte igang.
Uden drejefeltet vil den ligeså godt kunne stå bare at dreje lidt frem og tilbage hele tiden.
Drejefeltet skabes i en 3-faset motor ved at de tre faser er forskudt 120
o for hinanden og forbundet til hver sin vikling, men i en 1-faset motor har man altså ikke nogen faseforskydning der kan skabe et drejefelt.
Derfor bruger man forskellige "tricks" for at skabe er drejefelt.
Én af metoderne er at have to viklinger i motoren, hvor den ene er en hovedvikling og den anden en startvikling.
Hovedviklingen forbindes til fasen og nul, mens startviklingen forbindes til samme fase og nul, men med fasen gennem en kondensator.
En kondensator forskyder strømmen 90
o i forhold til fasen der forsyner den, og derved opstår der et drejefelt.
Skyggepols motoren har en del, af sin af sin jernkerne kortslutte af en kobberring, som gør at magnetiseringen af denne del af jernkernen magnetiseres langsommere/senere.
Derved opstår der en skyggepol i jernkernen, som altså giver et drejefelt.
Nu synes du måske at svaret er langhåret, men du spurgte selv
Hilsen
Michael
Hej. Jeg vil gerne have en rigtig god forklaring på forskellen på en skyggemotor og en kondensatormotor, der er jo altid lidt man kan lære :-)
Hilsen jan