Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Helge-k efter Maj 10, 2020, 08:34
-
Hej så er der nyt problem.
Denne morgen var fyret gået ud igen, den interne snegl køre ikke.
Kan man tjekke om det bare er kondensatoren der er gået.
Er der et trick så man tjekke om sneglen dur .
Vi er åbenbart kommet til udskiftnings punktet.
-
Hej så er der nyt problem.
Denne morgen var fyret gået ud igen, den interne snegl køre ikke.
Kan man tjekke om det bare er kondensatoren der er gået.
Er der et trick så man tjekke om sneglen dur .
Vi er åbenbart kommet til udskiftnings punktet.
Kig først om der er noget der er gået i klemme.
Kondensatoren er gængs type, og kan hentes ved forhandlere eller en elektriker.
-
Vi gik igang med støvsugeren og tømte sneglen for piller.
Så gik vi fra fyret og da vi kom ned til det igen var der tændt op.
Vi synes sneglen larmer mere end normalt.
Nu må vi se om det sker igen.
-
Vi gik igang med støvsugeren og tømte sneglen for piller.
Så gik vi fra fyret og da vi kom ned til det igen var der tændt op.
Vi synes sneglen larmer mere end normalt.
Nu må vi se om det sker igen.
Hvis den har siddet fast i piller kan den have knast noget i gearet og derfor larme. Der er nemlig ikke noget motorværn eller andet der beskytter motoren/gearet ved overbelastning.
-
I
Midlertidig fix nu er den holdop med at køre piller ind igen....
:-(
-
I
Midlertidig fix nu er den holdop med at køre piller ind igen....
:-(
Hvordan holdt op? Altså jeg kan godt regne ud der ikke kommer piller ind, men køre den slet ikke? Eller lidt? Er der lyd(e)?
Køre motoren, men ikke sneglen?
Er motoren varm?
Sad sneglen helt fast før?
Osv. osv.
Men hvis den kørte og larmede efter at være blevet renset og nu er holdt helt op, med det. Altså at køre, er mit bud at gearet er ødelagt hvis den "skramler" eller at motoren er brændt af hvis den ikke siger noget og er kold.
Hvis motoren køre, det skramler men sneglen ikke køre er en anden mulighed den har vredet den lille pinol skrue der er skruet ned i akslens stråle over.
Igen, det er intet der beskytter motoren hvis den sætter sig fast. Så finder "naturens kræfter" det svageste sted som normaltvist er et motorværn hvis ikke motoren kan låses uden at skade noget som helst.
Med lidt god vilje kan vi godt sige den pinol skrue virker som sikring hvis sneglen sætter sig fast for det er vist et kendt "problem" de kan drejes over.
SÅ hvordan holdt op med at virke?
-
Den køre ikke overhovedet ingen lyde ingen piller kommet ind på herden .
Den var gået ud i morges, trykkede på tænd der blev kørt piller til fyret med extern snegl.
Men den interne snegl kørte ikke, vi tog føderøret af der var masser af piller kørt til, vi tog en industri støvsuger og sugede alle piller ud og væk for sneglen, vi samlede skidtet og gik, da vi kom der ned senere, havde ovnen tændt op og man kunne høre sneglen larmer mere end normalt, fyret kørte nogle timer for så pludselig igen ikke køre piller ind .
-
Hvis du har prøvet med ny kondensator, så er det ny gearmotor.
Den er vist defekt.
-
Kondensatoren er et bud, det billigste bud, men imod taler at motoren/sneglen slet ikke køre. Umiddelbart burde den køre lidt mindre, eller i det mindste blive varm eller vibrerer, motoren altså.
Hvis motoren køre, men ikke sneglen er omtalte pinolskrue eller gearet oplagte muligheder.
Hvis motoren ikke køre, og derfor ikke sneglen, vibrerer lidt, eller bliver varm kan den også være brændt af.
Et andet bud, nu styringen er V10 og dermed ikke ny og en model der udgik grundet visse svagheder, kunne være at styringen fejler. En udgang der er brændt af, men igen taler at den larmer mere imod. Intet burde kunne larme uden strøm/at køre rundt eller forsøge på det.
-
Den er V6,14 og det fejler ikke noget, der er noget af mekanikken, vi vil skille skidtet af her til morgen og køre op efter en ny kondensator, og selvfølgelig tjekke at snegl er i orden.
Vender tilbage, hvis det heller ikke er det.
-
Den er V6,14 og det fejler ikke noget, der er noget af mekanikken, vi vil skille skidtet af her til morgen og køre op efter en ny kondensator, og selvfølgelig tjekke at snegl er i orden.
Vender tilbage, hvis det heller ikke er det.
Tjek og god fornøjelse. Jeg ved ikke lige hvor opfattelsen af V10 kom fra, ud over jeg systematisk gennemgik hvad jeg mente kunne være fejlkilder. Det beklager jeg.
-
Så er der skiftet 2 kondensatorer, for en sikkerhed skyld.
Fyret er startet op sneglen køre, men selve gearmotor larmer
Og bliver varm, så vi må nok heller hente en ny.
Men så burde alt også være skiftet, på vores ellers trofaste pille fyr,
-
Det er yderst sjældent at gear motoren går til, typisk er det lejerne i motoren der gør knuder, og de kan skiftes, det er ikke let, men lader sig gøre.
-
Det er yderst sjældent at gear motoren går til,
Er gear og motor ikke 2 enheder der så er skruet sammen?
Der har vel før været nogle der har skrevet om gearet er gået i stykker, eller takker over?
Når/hvis snegl eller andet sætter sig fast vil motoren jo stå og vride i det hele til et eller andet går i stykker.
-
Er gear og motor ikke 2 enheder der så er skruet sammen?
Der har vel før været nogle der har skrevet om gearet er gået i stykker, eller takker over?
Når/hvis snegl eller andet sætter sig fast vil motoren jo stå og vride i det hele til et eller andet går i stykker.
Der findes 2 forskellige typer.
Desværre har der på et tidspunkt været brugt en alt for svag motor hvor motor og gear er sammenbygget TYD, og er det en sådan i brænderen, så væk med den.
Linix YN, den holder enormt godt, og jeg har endnu ikke stødt på kvast gear, men selvfølgelig kan det da forekomme.
-
Det er en linix der sidder i den, den køre men larmer så meget at den kan høres inde i stuen,
og den er brand varm at røre ved. Vi har haft fyret snildt af og haft hele brænder hovedt ud, haft gear snildt af i de 2 dele umiddelbart intet at se, nu er der indkøbt en ny til 650 kr.
Den bliver liggende på hylden lidt endnu, gider ikke rode med den lige nu,
tak for alle indput.